Print er fortsatt en bred og viktig mediekanal

Lesertallsmålingen for 2020.1. viser at nedgangen, sammenlignet med de siste to årene, har bremset kraftig opp. Opplagstallene for print som ble lagt frem sist uke, viste tilsvarende utvikling.
I siste måling er nedgangen for Story House Egmonts blader og magasiner på 3 prosent, mot 16 prosent i foregående år.
- Nedgang i lesertall er en forventet utvikling, men det er gledelig å se at nedgangen har bremset opp, og at hele 44 prosent av våre blader har flere lesere. Smittevernhensyn med mindre utlån og bytte av magasiner, og legekontorer, frisører og andre offentlige «venterom» uten magasiner, tror vi har påvirket lesertallene under Korona. Samtidig har nedstengingen gitt mer hjemmetid med økt behov for underholdning og avkobling, sier Elisabeth Lund-Andersen, direktør/ansvarlig redaktør for Print Media.
Egmonts mest leste blad er Donald Duck & Co. med 283 000 ukentlige lesere og en målgruppe som favner hele familien, fra de aller yngste til eldre samlere.
Hjemmet som feirer 110-årsjubileum i 2021, har med sine 262 000 ukentlige lesere en suveren posisjon blant norske kvinner, og troner i toppen som et av Norges største ukeblad.
- Det er svært gledelig at Hjemmet kan feire 110-årsjubileum og fortsatt være på topp. Det er de voksne kvinnene som leser mest, og dette er en målgruppe vi satser offensivt på med kvalitetsinnhold både på papir og andre medieflater. Til sammen leses Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien ukentlig av 560 000 nordmenn.
Nisjebladene kan vise til gode lesertall, og det er tydelig at interessen for hus, hjem, hage og friluft har økt kraftig i året som har gått. Bladet Alt om Fiske har størst fremgang med hele 29.8 prosent flere lesere. Bladene Jakt, Hytteliv, Maison Mat og Vin og tegneseriebladet Billy har også god vekst.
21 prosent leser fortsatt daglig magasiner eller blader.
- Det er godt å se at 21 prosent fortsatt daglig leser magasiner eller blader. Dette viser at ukeblader og magasiner har en sterk posisjon i nordmenns hverdag. Selv om mediebruken endrer seg, er innhold som inspirerer, engasjerer og formidler kunnskap og underholdning, noe folk kjenner seg igjen i og trenger, både i en vanlig hverdag og spesielt i disse usikre tider. Ukeblader og magasiner gir i tillegg et avbrekk fra nyhetsbildet, som kan være kjærkommen for mange, sier Lund-Andersen.
Story House Egmonts fem største titler rangert etter netto lesertall
Merkevare |
Lesertall (netto) |
Lesertall (netto) |
Endring i % |
Donald Duck & Co |
283 000 |
303 000 |
-6,6 |
Hjemmet |
262 000 |
285 000 |
-8,0 |
Bonytt |
181 000 |
204 000 |
-11,4 |
Hytteliv |
173 000 |
167 000 |
3,6 |
Familien |
166 000 |
173 000 |
-4,4 |
Kilde: Kantar Magasinundersøkelsen
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth Lund-Andersen, Direktør/ansvarlig redaktør Print, tlf 932 45 255
Bilder



Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Ny norsk tegneserieroman gir barna helter de kan kjenne seg igjen i!11.6.2025 13:59:35 CEST | Pressemelding
Hva får du når du blander mytologi, magi, mysterier og mangfold? Du får Maria Storm og Mythosordenen – en ny storsatsende tegneserieroman for barn mellom 7 og 12 år, skrevet av Joseph S.S. Ampofo og illustrert av Jofrid Sandgren Østenstad.
Førstemann til mølla når Anniken åpner dørene til sin cookies – popup shop i Bjørvika!6.6.2025 08:52:04 CEST | Pressemelding
Helgen 5.- 8. juni er en sjelden mulighet til å sikre deg eksklusive cookies bakt av den bestselgende bakebokforfatteren Anniken Bævre. Med sine moderne og innovative varianter av cookies har hun skapt en ny bakebølge i Norge, og nå kan hvem som helst få tak i dem i hennes Pop Up shop i Bjørvika. Men baksten er kun tilgjengelig i 4 dager!
Amalie Snøløs debuterer med gripende farsroman: - Den handler om å forsone seg med sin egen historie26.5.2025 15:21:12 CEST | Pressemelding
«Faren min døde i dag. Eller egentlig i går. Men det var først i dag jeg fikk vite det. Slik som treet som falt i skogen, var han levende helt til jeg fant ut at han var død.» Slik begynner prologen på den nye romanen til Amalie Snøløs. Boken har hun skrevet i samarbeid med Ida Løkås, og den har fått tittelen «Vi er ikke blod».
Vinner av den store juleheftekonkurransen kåret!26.5.2025 12:34:23 CEST | Pressemelding
– Vi fikk tilsendt overveldende mange gode bidrag til denne konkurransen, men juryen var likevel helt samstemte når det gjaldt hvilke tre bidrag som skulle opp på pallen! sier juryleder og redaktør for det nye juleheftet, redaksjonssjef Iselin Røsjø Evensen.
Han ble kjent som hele Norges jomfru – men er han fortsatt jomfru?25.4.2025 15:59:58 CEST | Pressemelding
Det får vi nå vite, når nettserien om Fabian endelig lanseres på NULL47. En serie om unge gutter, psykisk helse, press, skam og sex i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom