Syv av ti vil handle like mye eller mer på nett

Nordmenns intensjoner om å handle mer på nett reflekteres i resultatene fra den nylige publiserte forbrukertillitsindeksen (CCI) fra Opinion. Den viser rekordhøy kjøpsintensjon for de kommende 12 månedene og styrket tro på egen og landets økononomi. Samlet er dette gode indikasjoner på at handelen, og spesielt netthandelen vil øke fremover
Over halvparten av de spurte i YouGov-undersøkelsen oppgir pris som den viktigste årsaken til å handle mer på nett. Deretter kommer tidsbesparelse og utvalg. I den nylige publiserte «The e-commerce report 2020» fra Nets oppgis pris som det nest viktigste etter bekvemmelighet. Samme rapport slår også fast at varehandelen vil fortsette å investere i netthandelsplattformer for å gi kundene mulighet til handle i flere kanaler.
- Det siste året har vi opplevd enorm pågang og interesse fra butikker som ønsker å forenkle og gjøre utsjekk og betaling enklere nett. Akkurat nå får vi veldig mange nye kunder som tidligere kun har hatt fysiske butikker, og som nå etablerer nettbutikk også. Det er et tydelig skifte hvor mange bedrifter som tidligere ikke har vært tilstede med varene eller tjenestene sine på internett tilpasser seg at kundene i større grad handler på nett. Dermed vil en langt større andel av næringslivet være bedre rustet til en fremtid hvor flere foretrekker å handle på nett og hvor fysisk og digital handel smelter sammen, sier Vegar Heir i Vipps.
Sameksistens mellom fysisk handel og netthandel
Kun 30 prosent oppgir frykt for smitte i butikkene som grunn til å handle mer på nett, og bare 11 prosent av dem som vil handle mindre på nett oppgir samfunnsåpning som årsak. Årsaken til at pandemi og samfunnsåpning gir såpass beskjedne utslag kan skyldes at fysisk og digital handel blir mer og mer integrert. Varehandelen finner stadig nye måter å integrere nettbutikken med den fysiske butikken. Eksempler på dette er «klikk-og-hent»-løsninger, mobile kasser som hos Plantasjen, Kondomeriets salg av julekalendere via utendørsreklame eller andre situasjoner hvor kundene prøver varene i butikken og sjekker ut på nett senere.
- Mye av den veksten vi har sett i netthandelen det siste året, ser ut til å vedvare selv om samfunnet åpnes, og flere blir vaksinerte. Det kan tyde på at Nordmenn har lagt seg til nye handlevaner på nett som de er fornøyd med, for eksempel matvarer tilkjørt hjem, eller bruk av de mange klikk-og-hent løsningene vi har sett etablert det siste året, sier Vegar Heir i Vipps.
Vil handle mer klær
Med sommer og samfunnsåpning på trappene er det tydeligvis mange som ønsker å fornye garderoben og komme seg ut på tur. Klær og reiser topper listen av hva nordmenn vil handle mer av på nett. Deretter kommer elektronikk og apotekvarer. Det er i aldersspennet 18-49 vi finner flest av dem som vil handle mer på nett.
Bare syv prosent av de spurte i undersøkelsen oppgir at de vil handle mindre på nett. Blant disse finner vi mange over 60 år. Hovedårsakene er at de liker å handle i fysiske butikker, og ha muligheten til å se og prøve det de kjøper. Allikevel er det mange som til slutt ender opp med å kjøpe produktene på nett etter å prøvd og sett produktene i de fysiske butikkene. Sammensmeltingen mellom netthandel og fysisk handel er tydeligere enn noen gang. En annen viktig årsak til å handle mindre på nett er at mange synes det er viktig å støtte lokalt næringsliv som ikke har vært på nett under pandemien.
Rekordmange butikker på nett
Siden april i fjor har bruken av Vipps på nett hatt en formidabel vekst. Omsetningsøkningen på 117 prosent er drevet at det enorme tilfanget av utsalgssteder som tilbyr betalingstjenesten. Den første uken i mai nådde Vipps for første gang milepælen med 10.000 aktive bedrifter som tilbyr betaling med Vipps på internett. Dette er over dobbelt så mange som på samme tid i fjor.
- Våre tall og vår vekst viser først og fremst at mange bedrifter har snudd seg rundt kjapt i enutfordrende tid ved å gjøre det enkelt å handle på nett. Her er det ikke bare tradisjonell varehandel som har grepet mulighetene, men vi ser sterk vekst innen restaurant, tjenester og reiseliv. Mange har brukt tiden godt og tilpasset seg nye digitale handlesvaner, og når samfunnet snart forhåpentligvis åpnes mange bedrifter bedre rustet enn noensinne til å møte fremtidens handel hvor netthandel og fysisk handel mer og mer smelter sammen, sier Heir.
Klikk-og-hent gir høyere omsetning
Blant de mange leveringsalternativene varehandelen nå tilbyr, foretrekker fire av ti å få varene levert på døren. Selv om hjemlevering er populært lønner det seg for nettbutikkene å tilby alternativer. Mange foretrekker å hente selv på ulike hentepunkter. Over halvparten av de spurte har benyttet seg av klikk-og-hent løsninger og 63 prosent av disse oppgir at de fremdeles vil benytte seg av tilbudet også når samfunnet åpnes. I følge Salesforce Shopping Index økte omsetningen for nettbutikker som tilbyr klikk-og-hent-løsninger med 27 prosent globalt i første kvartal, mens for dem som ikke tilbø løsningen var omsetningsøkningen kun på 13 prosent. Denne handlemåten vil fortsette å vokse og har blitt såpass essensiell del av handleopplevelsen at mange til og med markedsfører muligheten i butikkvinduene.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne KjærnesKommunikasjonssjef Vipps
Tel:+47 997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noBilder
Om Vipps
Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.
Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.
Følg pressemeldinger fra Vipps
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vipps på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Vipps
Vipps årsrapport for 2022: Fra 4 til 11 millioner brukere i én nordisk lommebok30.6.2023 12:00:00 CEST | Pressemelding
I 2022 opplevde Vipps sterk vekst i inntekter på tvers av segmenter og markeder, til tross for en krevende makrosituasjon og nedgang i netthandelen generelt. Men den største veksten skjedde i realiseringen av den forsinkede fusjonen mellom Vipps og MobilePay. – Det er nå det virkelig starter, sier Vipps MobilePay-sjef Rune Garborg.
Ny kundeklubbløsning med pangstart16.6.2023 07:58:54 CEST | Pressemelding
Vipps lanserer en ny kundeklubbløsning for fysiske butikker som gjør unna registreringen i appen. – Resultatene fra pilot-prosjektet er svært lovende, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.
Humanitær QR-støtte på tvers av landegrenser25.5.2023 10:35:17 CEST | Pressemelding
Fra i dag kan alle 19 millioner brukere av Vipps, MobilePay og Swish donere penger til Redd Barna. Dette er den første QR-drevne innsamlingen som rulles ut i hele Norden.
Vipps-bonanza i Viken18.5.2023 10:28:34 CEST | Pressemelding
Vipps satte ny døgnrekord med 2,7 millioner gjennomførte betalinger på 17. mai. I Viken ble det gjennomført 642 500 Vipps-transaksjoner på nasjonaldagen.
Vipps-bonanza i Vestland18.5.2023 09:56:07 CEST | Pressemelding
Vipps satte ny døgnrekord med 2,7 millioner gjennomførte betalinger på 17. mai. I Vestland ble det gjennomført 357 000 Vipps-transaksjoner på nasjonaldagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom