Lytix Biopharma

Lytix Biopharma med lovende data for sin ledende kreftlegemiddelkandidat LTX-315

Det norske bioteknologiselskapet Lytix Biopharma offentliggjør lovende resultater fra en fase I-studie for sin ledende legemiddelkandidat LTX-315.
Øystein Rekdal, adm. direktør i Lytix Biopharma. Foto: Håvar Haugvar

Resultatene fra fase I-studien er publisert i Clinical Cancer Research, et tidsskrift innenfor kreftbehandling og -forskning som utgis av den Amerikanske kreftforskningsforeningen (AACR).

Den kliniske studien ble utført i samarbeid med flere europeiske sykehus, blant annet Gustave Roussy i Frankrike og Oslo Universitetssykehus og Haukeland i Norge. 39 pasienter med bl.a. føflekkreft, brystkreft og hode-hals kreft deltok i studien hvor de fikk injisert LTX-315 i tilgjengelige svulster. Hovedformålet var å evaluere sikkerhetsprofilen og tålbarhet ved denne fremgangsmåten.

- En stor og vedvarende utfordring innenfor kreftbehandling er såkalte «kalde» svulster. Det er svulster hvor immunforsvaret ikke klarer å angripe kreftcellene. Resultatene fra studien viser at LTX-315 gjør disse «kalde» svulstene tilgjengelige for immunforsvaret, slik at man får en immunrespons mot svulsten, sier administrerende direktør Øystein Rekdal i Lytix Biopharma.

Legemiddelkandidaten kan være aktuell for flere pasientgrupper, inkludert brystkreft og hode-hals kreft. Rundt 2,3 millioner personer på verdensbasis diagnostiseres hvert år med en av disse to kreftformene, og så mange som 700.000 har allerede spredning ved diagnosetidspunktet.

Lytix Biopharma springer ut fra forskningsmiljøet ved UiT. Høsten 2020 inngikk selskapet en eksklusiv verdensomspennende lisensavtale med amerikanske Verrica Pharmaceuticals for LTX-315 i behandling av visse former for hudkreft med en mulig verdi på over én milliard norske kroner i milepælsutbetalinger.

I januar godkjente også det amerikanske legemiddelverket FDA å starte kliniske effektstudier i USA med LTX-315, noe som baner vei inn mot det største enkeltmarkedet innenfor kreftbehandling. Pasienter med flere ulike former for kreft vil bli inkludert i studiene.

Øystein Rekdal
Administrerende direktør, Lytix Biopharma AS
oystein.rekdal@lytixbiopharma.com

Øystein Rekdal, adm. direktør i Lytix Biopharma. Foto: Håvar Haugvar

Om Lytix Biopharma

Lytix Biopharma
Hoffsveien 4

Lytix er et norsk bioteknologiselskap i kliniske fase med en bredt patentert onkolytisk molekylplattform. Lytix Biopharma sin ledende legemiddelkandidat, LTX-315, administreres intra-tumoralt og fungerer ved en unik virkningsmekanisme via immunogen celledød, som resulterer i en effektiv frigjøring av tumorantigener og potente immunstimulerende molekyler. Fase I/II studier har vist en økning i CD8 + T celler hos de fleste pasienter, noe som har resultert i en reduksjon av både behandlede og ikke-behandlede svulster.

Følg pressemeldinger fra Lytix Biopharma

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lytix Biopharma på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Lytix Biopharma