For lang saksbehandlingstid i NAV og Trygderetten

Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for saker som har gått gjennom hele klage- og ankesakskjeden økte i perioden 2014–2019. I 2019 var den på 19,5 måneder, mot i underkant av 17 måneder i 2014. Riksrevisjonens undersøkelse viser at den lange saksbehandlingstiden først og fremst skyldes at sakene blir liggende lenge både i NAV og Trygderetten før de blir behandlet.
Koronapandemien har ført til en ytterligere økning i saksbehandlingstidene. I flere år har saksbehandlingstidene for klage- og ankesaker vært for lange. Konsekvensen av at Arbeids- og sosialdepartementet, NAV og Trygderetten ikke har sikret at disse sakene blir behandlet innen rimelig tid, blir forsterket som følge av koronapandemien.
– Ikke bare er den lange saksbehandlingstiden i seg selv en belastning for brukeren. Den fører også til at brukere som har rett på en stønad eller tjeneste, men som har fått avslag, blir gående uten nødvendig bistand over en lengre periode enn nødvendig. Det er alvorlig. Den totale ventetiden for brukeren i NAV og Trygderetten må sees under ett, sier Per-Kristian Foss.
Særlig lang saksbehandlingstid i helserelaterte saker
Riksrevisjonens undersøkelse viser at behandlingstiden for saker som omhandler uføretrygd, arbeidsavklaringspenger og andre helserelaterte ytelser er gjennomgående lengre enn for andre ytelser. Lengst tid tar yrkesskadesaker, som i 2019 hadde en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på i overkant av 30 måneder for saker som hadde gått gjennom hele klage- og ankesakskjeden.
Lang saksbehandlingstid i helserelaterte saker skyldes i all hovedsak at NAV og Trygderetten over tid har hatt for lav kapasitet på trygdemedisinsk kompetanse. For lav kapasitet har gitt
- lange ventetider på svar fra rådgivende overleger i NAV
- lange ventetider på fagkyndige rettsmedlemmer i Trygderetten.
– Utfallet har ofte ha svært stor velferdsmessig betydning for brukeren. At disse brukerne opplever en særlig lang saksbehandlingstid er alvorlig, gitt den økte belastningen og påkjenningen ventetiden innebærer. Arbeids- og sosialdepartementet må påse at NAV og Trygderetten har tilstrekkelig tilgang på trygdemedisinsk kompetanse, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.
Nøkkelord
Kontakter
Aleksander ÅsheimEkspedisjonssjef
Tel:945 07 619aleksander.asheim@riksrevisjonen.noSissel Elisabet HelminsenKommunikasjonsrådgiver
Tel:977 27 237sissel.helminsen@riksrevisjonen.noBilder

Lenker
Om Riksrevisjonen
Riksrevisjonen er Stortingets største og eldste kontrollorgan. Gjennom revisjon av regnskap og undersøkelser sjekker vi hvordan regjeringen og statsforvaltningen gjør jobben sin.
Følg pressemeldinger fra Riksrevisjonen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Riksrevisjonen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Riksrevisjonen
Konsulentavtale: Betydelig overskridelse og lite oppfølging20.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Departementene har brukt 187 millioner kroner mer enn rammeavtalen tilsier når de har kjøpt konsulenttjenester til IKT. Overskridelsen er betydelig og DSS har ikke fulgt opp, mener Riksrevisjonen.
Flere unge bryter loven – forebyggingen har sviktet18.6.2025 13:00:00 CEST | Presseinvitasjon
Unge som bryter loven, blir stadig yngre og lovbruddene mer alvorlige. – Undersøkelsen vår viser at myndighetene har sviktet i det forebyggende arbeidet. Det er kritikkverdig, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.
Pressekonferanse i dag: Ny rapport om ungdomskriminalitet18.6.2025 07:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Riksrevisjonen har undersøkt hva myndighetene har gjort for å forebygge og håndtere barne- og ungdomskriminalitet. Velkommen til pressekonferanse i dag kl. 13.
Pressekonferanse: Myndighetenes innsats mot ungdomskriminalitet13.6.2025 13:14:24 CEST | Presseinvitasjon
Hva har myndighetene gjort for å forebygge og håndtere ungdomskriminalitet? Det har Riksrevisjonen undersøkt. Velkommen til pressekonferanse onsdag 18. juni kl. 13.
Langt igjen til samanhengande digitale tenester11.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Arbeidet med livshendingane har i liten grad gitt innbyggjarane betre samanhengande digitale tenester. Usikker finansiering og dårleg samordning er hovudproblema.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom