For lang saksbehandlingstid i NAV og Trygderetten

Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for saker som har gått gjennom hele klage- og ankesakskjeden økte i perioden 2014–2019. I 2019 var den på 19,5 måneder, mot i underkant av 17 måneder i 2014. Riksrevisjonens undersøkelse viser at den lange saksbehandlingstiden først og fremst skyldes at sakene blir liggende lenge både i NAV og Trygderetten før de blir behandlet.
Koronapandemien har ført til en ytterligere økning i saksbehandlingstidene. I flere år har saksbehandlingstidene for klage- og ankesaker vært for lange. Konsekvensen av at Arbeids- og sosialdepartementet, NAV og Trygderetten ikke har sikret at disse sakene blir behandlet innen rimelig tid, blir forsterket som følge av koronapandemien.
– Ikke bare er den lange saksbehandlingstiden i seg selv en belastning for brukeren. Den fører også til at brukere som har rett på en stønad eller tjeneste, men som har fått avslag, blir gående uten nødvendig bistand over en lengre periode enn nødvendig. Det er alvorlig. Den totale ventetiden for brukeren i NAV og Trygderetten må sees under ett, sier Per-Kristian Foss.
Særlig lang saksbehandlingstid i helserelaterte saker
Riksrevisjonens undersøkelse viser at behandlingstiden for saker som omhandler uføretrygd, arbeidsavklaringspenger og andre helserelaterte ytelser er gjennomgående lengre enn for andre ytelser. Lengst tid tar yrkesskadesaker, som i 2019 hadde en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på i overkant av 30 måneder for saker som hadde gått gjennom hele klage- og ankesakskjeden.
Lang saksbehandlingstid i helserelaterte saker skyldes i all hovedsak at NAV og Trygderetten over tid har hatt for lav kapasitet på trygdemedisinsk kompetanse. For lav kapasitet har gitt
- lange ventetider på svar fra rådgivende overleger i NAV
- lange ventetider på fagkyndige rettsmedlemmer i Trygderetten.
– Utfallet har ofte ha svært stor velferdsmessig betydning for brukeren. At disse brukerne opplever en særlig lang saksbehandlingstid er alvorlig, gitt den økte belastningen og påkjenningen ventetiden innebærer. Arbeids- og sosialdepartementet må påse at NAV og Trygderetten har tilstrekkelig tilgang på trygdemedisinsk kompetanse, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.
Nøkkelord
Kontakter
Aleksander ÅsheimEkspedisjonssjef
Tel:945 07 619aleksander.asheim@riksrevisjonen.noSissel Elisabet HelminsenKommunikasjonsrådgiver
Tel:977 27 237sissel.helminsen@riksrevisjonen.noBilder

Lenker
Om Riksrevisjonen
Riksrevisjonen er Stortingets største og eldste kontrollorgan. Gjennom revisjon av regnskap og undersøkelser sjekker vi hvordan regjeringen og statsforvaltningen gjør jobben sin.
Følg pressemeldinger fra Riksrevisjonen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Riksrevisjonen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Riksrevisjonen
Digital sjukehusoppfølging blir for lite brukt13.10.2025 12:30:00 CEST | Pressemelding
Behov for sjukehustenester kjem til å auke framover. Stortinget forventar at fleire pasientar skal få tenestene i eller nær heimen ved hjelp av teknologi. Likevel har mange sjukehus komme kort i å ta teknologien i bruk.
Pressekonferanse i dag: Ny rapport frå Riksrevisjonen13.10.2025 07:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Kor langt har spesialisthelsetenesta komme i arbeidet med å flytte tenestene sine nær pasienten ved hjelp av teknologi? I kva grad samarbeider dei med kommunehelsetenesta når helsetenester blir flytta nær pasienten? Velkommen til pressekonferanse kl. 12:30!
Pressekonferanse 13. oktober: Blir digital sjukehusoppfølging nok brukt?10.10.2025 07:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Stortinget har forventningar til at ein ved å ta i bruk ny teknologi i helsetenestene skal kunne oppretthalde eit tenestetilbod av god kvalitet og bremse auken i behovet for personell i primær- og spesialisthelsetenesta. Riksrevisjonen legg frem ny rapport om status i arbeidet med å flytte spesialhelsetenester heim ved hjelp av teknologi.
Elever og lærere mangler læremidler20.8.2025 12:30:00 CEST | Pressemelding
Manglene er størst i grunnskolen og på yrkesfag, viser Riksrevisjonens nye undersøkelse. Skoleeierne kjøper ikke inn læremidler og utstyr som dekker skolenes behov. – Dette er ikke tilfredsstillende, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.
Konsulentavtale: Betydelig overskridelse og lite oppfølging20.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Departementene har brukt 187 millioner kroner mer enn rammeavtalen tilsier når de har kjøpt konsulenttjenester til IKT. Overskridelsen er betydelig og DSS har ikke fulgt opp, mener Riksrevisjonen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
