«Way to Zero»: Volkswagen presenterer veikart for klimanøytral mobilitet

- Omfattende tiltakspakke for å fremskynde bærekraftig produksjon og bruk av elektriske biler
- 14 milliarder euro investeres for å redusere karbonutslipp innen 2025
- Selskapet sikter mot å kutte CO2-utslipp i Europa med 17 tonn per kjøretøy i snitt innen 2030, noe som er 40 prosent mindre enn i 2018
- Bærekraftig produksjon: Elektrisitetstilførselen til fabrikkene i Europa og Amerika skal være lagt om til fornybare kilder innen 2030
- Bilkjøring med grønn energi: Volkswagen er den første bilprodusenten som støtter utstrakt utbygging av vind- og solkraft i Europa
- – Volkswagen står for bærekraftig e-mobilitet for alle – fra produksjonen, via bruk til resirkulering, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen
Volkswagen øker tempoet i overgangen til elektrisk mobilitet. Produksjonen (inkludert underleverandører), og bruken av elbiler, skal bli klimanøytral. I tillegg kommer en systematisk resirkulering av høyvoltsbatteriene fra utrangerte elbiler.
– Volkswagen står for bærekraftig e-mobilitet for alle. Vi har startet vår «Way to Zero», og fokuserer målrettet på miljøhensyn i alle våre aktiviteter, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen.
– Vår store elbiloffensiv er bare starten. Vi har en helhetlig tilnærming til reduksjon av karbonutslipp: Fra produksjon via brukstiden, til resirkulering. Og vi er den første bilprodusenten som støtter utbyggingen av fornybare energikilder i en industriell skala, fortsetter Brandstätter.
Volkswagen støtter byggingen av vind- og solparker
En nøkkelfaktor i å oppnå karbonnøytral e-mobilitet, er å kunne lade elbilene med energi fra fornybare kilder. Dette alene vil nærmest halvere CO2-utslippene i forhold til dagens standard EU-miks for elektrisitet.
Allerede i dag tilbyr Volkswagen sine kunder grønn elektrisk energi for hjemmelading («Volkswagen Naturström») og langs veiene (for eksempel fra IONITY-stasjonene). Selskapet tar nå et ytterligere skritt. Volkswagen blir den første bilprodusenten som gir direkte støtte til utbyggingen av fornybar energi i stor skala. Vind- og solparker vil bli bygget flere steder i Europa innen 2025 som et resultat av dette.
Kontraktene for det første prosjektet er allerede tildelt energiselskapet RWE. I Tyskland støtter Volkswagen byggingen av en solpark med en samlet kapasitet på 170 millioner kWh i året. Parken ligger i Tramm-Göthen, i det nordøstlige Tyskland, og vil bli ferdigstilt innen utløpet av 2021 – uten noen form for statlige subsidier. Her inngår rundt 420 000 solcellemoduler, og dette er dermed det største selvstendige solcelleprosjektet i Tyskland.
De planlagte prosjektene skal til sammen gi rundt syv TWh ny grønn energi innen 2025. Mengden av fornybar energi i elektrisitetsnettet vil øke parallelt med tallet på ID.-modeller. På denne måten forbedrer Volkswagen klimaavtrykket fra ID.-familien, og legger grunnlaget for karbonnøytral bruk av de produserte elbilene.
Grønn produksjon og forsyningskjede
Volkswagen arbeider også med å redusere karbonutslippene fra produksjonen og forsyningskjeden. Allerede i dag kommer elektrisiteten i alle de europeiske fabrikkene fra fornybare kilder. Elbilfabrikken i Zwickau, der ID.-modellen produseres, har vært en pioner her.
Fra 2030 vil alle fabrikkene, med unntak av Kina, drives utelukkende med grønn elektrisitet. I fremtiden vil de største bidragene til CO2-utslipp i forsyningskjeden bli systematisk indentifisert, og redusert. En rollemodell her er produksjonen av battericeller til ID.3 og ID.4, som allerede benytter utelukkende grønn energi, og dermed har redusert karbonfotavtrykket betraktelig.
Allerede i år vil Volkswagen bytte til andre bærekraftige komponenter i ID.-bilene, inkludert batterihus og felger laget av grønn aluminium, og dekk fra lavutslippsproduksjon. Det fokuseres nå på mer enn ti komponenter, som vil gjøre det mulig å redusere karbonutslippet fra ID.-familien med rundt to tonn per bil i de kommende årene.
I nye bilprosjekter fra Volkswagen vil utslippskriterier være et sentralt punkt ved inngåelse av kontrakter med underleverandører. På denne måten vil selskapet arbeide sammen med leverandørene for gradvis å forbedre deres karbonavtrykk, og dermed sikre en bærekraftig forsyningskjede. Også «in-house» produksjonen av komponenter ved Volkswagen Group Components har en klar strategi for karbonreduksjon. For eksempel skal gigafabrikken for produksjon av battericeller, som ble annonsert under Power Day, fullt og helt være drevet med elektrisitet fra fornybare kilder.
Systematisk resirkulering av batterier vil gjøre det mulig å gjenvinne mer enn 90 % av råmaterialene i fremtiden. Det bidrar også til ytterligere reduksjon i CO2-utslippene. Målet er et lukket kretsløp for batteriene og råmaterialene som forvaltes av Volkswagengruppen. Den første industrielle linjen for resirkulering er allerede i drift hos Volkswagen Group Components i Salzgitter.
Akselerert elektrisk offensiv
Den nye «ACCELERATE»-strategien, som sikter mot å øke tempoet i den elektriske offensiven, er selve hjertet i Volkswagens «Way to Zero». Målet er full elektrifisering av alle nye biler. Innen 2030 vil minst 70 % av salget til Volkswagen i Europa være helelektriske biler – det er betydelig mer enn en million kjøretøy i året. Dette betyr at Volkswagen vil overoppfylle kravene i EUs «Green Deal». I Nord-Amerika og Kina skal andelen være mist 50 %. I tillegg vil Volkswagen lansere minst en ny elbil hvert år fremover.
«Way to Zero»-konferanse for en åpen dialog med styresmakter, industrien og samfunnet
– «Way to Zero» er vårt veikart for en effektiv klimabeskyttelse, med klare og ambisiøse milepæler. Vi lever opp til vårt miljøansvar og «Way to Zero» vil gi oss et reelt konkurransefortrinn. I fremtiden vil ansatte, kunder og investorer foretrekke de selskapene som setter sosial og miljømessig ansvarlighet i hjertet av sin virksomhet. Bærekraft vil bli en avgjørende faktor for en bedrifts suksess. Styresmakter, industrien og samfunnet må samarbeide om å utvikle gode ideer, og gjøre modige investeringer, sier Ralf Brandstätter.
Med «Way to Zero»-konferansen er målet til Volkswagen å gi næring til en åpen dialog mellom styresmakter, industrien og samfunnet. Det dagslange arrangementet, som var heldigitalt på grunn av pandemien, hadde mer enn 20 talere fra politiske partier, uavhengige organisasjoner, vitenskapelige institusjoner og selskaper, i tillegg til representanter for Volkswagen.
Adminstrende direktør i Harald A. Møller AS, Ulf Tore Hekneby, deltok i ekspertpanelet i sekvensen "E-mobilitet for alle: Rammebetingelser og forutsetninger for utrullingen".
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noBilder


Lenker
Om Volkswagen
Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for ellevte året på rad i 2020. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.
Besøk oss gjerne på:
https://www.volkswagen.no/no.html
https://moller.no/no/nyhetsrom
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom