Netthandel og betalinger i fokus for nordiske småbedriftseiere i år
En undersøkelse fra Mastercard blant nordiske små og mellomstore bedrifter viser at 27 prosent har økt sin tilstedeværelse på nett i 2020.
Blant selskaper som mener digitalisering er viktig (47 prosent), sier 70 prosent at de i 2021 og utover vil prioritere å utvikle nettvirksomheten, blant annet gjennom forbedret sikkerhet og brukeropplevelse. I tillegg ønsker 69 prosent av småbedriftseierne som mener digitalisering er viktig, å fokusere på å finne nye kunder på nett i 2021, og 65 prosent prioriterer å øke salget på nett til eksisterende kunder.
35 prosent ønsker å finne bedre måter å motta betalinger på. Det flest sier er viktig å skape en bedre nettbasert betalingsløsning (66 prosent) etterfulgt av å kunne sende e-faktura med lenke til kortbetaling til kunder (62 prosent), og skaffe seg fleksible/mobilkortlesere (53 prosent).
– Pandemien har akselerert mange av de digitale initiativene og planene som små bedrifter allerede har hatt på dagsordenen. Den største endringen er at mindre bedrifter nå tenker annerledes om fremtiden, som at netthandel og sikkerhet må være en prioritet. Nå må vi sørge for at vi fortsetter å støtte dem i overgangen, slik at de også kan håndtere fremtidige utfordringer, sier Malin Berge, Vice President Strategic Growth i Mastercard Norden og Baltikum.
Hovedfunn:
- Fokus på digitalisering er viktigere i 2021 for små (56 prosent) og mellomstore bedrifter (59 prosent), sammenlignet med mikrobedrifter (42 prosent) og selvstendig næringsdrivende (32 prosent).
- Å øke tilstedeværelse på nettet og finne nye digitale løsninger er viktigere for selskaper som selger varer og tjenester til andre selskaper (53 prosent), enn for dem som retter seg mot forbrukere (43 prosent).
- Blant små bedrifter med fokus på digitalisering i 2021 (47 prosent), er nettsikkerhet (76 prosent) høyeste prioritet, etterfulgt av tilgang til nye kunder gjennom elektroniske kanaler (69 prosent). Tilstedeværelse på nettside og via apper (68 prosent), å forbedre brukeropplevelsen på nett (66 prosent), og å øke nettsalg til eksisterende kunder (65 prosent) står også høyt på agendaen.
- Blant små bedrifter som ønsker å finne bedre måter å motta betalinger i 2021 (35 prosent), er det viktigste å skape en bedre betalingsløsning på nett (66 prosent), etterfulgt av å kunne sende e-faktura med kortbetalingslenke til kunder (62 prosent), og å skaffe seg fleksible/mobilkortlesere (53 %).
Les hele rapporten her.
Om undersøkelsen
Resultatene kommer fra en undersøkelse utført av analysebyrået Kantar på vegne av Mastercard i november 2020. Undersøkelsen retter seg mot små og mellomstore bedrifter, med 1.029 respondenter i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og omtrent lik fordeling mellom B2C- og B2B-orienterte selskaper.
Selskapskategoriene er definert som:
- Mellomstore bedrifter: 51–249 ansatte og en årlig omsetning på under 50 millioner euro
- Små bedrifter: 11–50 ansatte og en årlig omsetning på under 10 millioner euro
- Mikrobedrifter: 1–10 ansatte og en årlig omsetning på under 2 millioner euro
- Enkeltpersonsforetak: 0 ansatte og en årlig omsetning på under 2 millioner euro
Kontakter
For mer informasjon, kontakt:
Olve Hagen Wold, pressekontakt, Geelmuyden Kiese
+47 911 30 645
olve.wold@gknordic.com
Bilder
Om Mastercard
Om Mastercard (NYSE: MA) www.mastercard.com
Mastercard er et globalt teknologiselskap i betalingsbransjen. Vårt oppdrag er å forbinde og gi kraft til en inkluderende, digital økonomi som kommer alle til gode overalt, ved å gjøre transaksjoner trygge, enkle, smarte og tilgjengelige. Ved å bruke sikre data og nettverk, samarbeid og lidenskap, hjelper våre innovasjoner og løsninger individer, finansinstitusjoner, myndigheter og bedrifter med å nå sitt fulle potensial. Med koblinger på tvers av mer enn 210 land og territorier, bygger vi en bærekraftig verden som låser opp uvurderlige muligheter for alle.
Følg pressemeldinger fra Mastercard
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mastercard
Mastercard inngår samarbeid med Morrow Bank for å gi forbrukere tilgang til ID-tyveribeskyttelse3.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Morrow Bank er den første banken som tilbyr Mastercard ID Theft Protection i Norge og Finland. Tjenesten gir forbrukere proaktiv overvåking og håndtering av trusler om identitetstyveri, noe som sparer tid, bekymring og kostnader for kundene.
Receipts vinner prestisjepris fra Mastercard24.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Receipts er kåret til beste norske selskap i vårutgaven av Mastercard Lighthouse FINITIV. Danske Avallone er den overordnede vinneren.
Mastercard inngår samarbeid med Live Nation for å tilby eksklusive fordeler og live musikkopplevelser for kortinnehavere over hele verden6.11.2023 09:20:09 CET | Pressemelding
Gjennom priceless.com vil millioner av kortinnehavere i 19 markeder i Europa og Asia få eksklusiv tilgang til forhåndssalg av billetter, premiumplasser og VIP-opplevelser. Partnerskapet vil også støtte Priceless Planet Coalition.
Bits forlenger avtale med Mastercard om å levere eFaktura og AvtaleGiro30.10.2023 09:30:00 CET | Pressemelding
Bits – bankenes og finansnæringens felles infrastrukturselskap - fornyer avtalen med Mastercard om å levere eFaktura og AvtaleGiro fra 1. januar 2024. Mastercard skal drifte og videreutvikle tjenestene, og sammen skal partene holde Norge i front på digital regningsbetaling.
7Analytics fra Bergen deltar i Mastercards bærekraftsprogram7.9.2023 08:56:19 CEST | Pressemelding
7Analytics bygger en dataplattform for å klimasikre fremtidens bygg. Nå får oppstartsselskapet drahjelp fra Mastercard.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom