Øko-milliard ga million-bonus til Coops kunder

Den store veksten i dagligvaremarkedet tilsa at økologi også ville vokse betydelig i 2020. Veksten har imidlertid blitt høyere enn forventet, og over den generelle veksten.
- Dette er gledelig, og viser at Coop har sørget for gode og spennende økologiske produkter for måltidene på hjemmekontoret og Norgesferien, sier Dorthe Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.
Norges største økologiske merkevare, Änglamark, er bærebjelken i det økologiske sortimentet. – Vår opplevelse er at kundene setter pris på et stadig større utvalg av Änglamark-produkter. Vi har utbetalt rekordhøye 19 millioner i Änglamarkbonus til kundene i Coop Mega. Dette er en betydelig vekst og viser at Coop Megas sterke satsing på økologi er populær hos våre kunder, sier kjededirektør i Coop Mega, Daniel Pedersen.
Ferskvarer, dvs. frukt, grønt, egg, meieri er de største kategoriene i omsetning og har generelt høy vekst. Det er også interessant å registrere at veksten er også høy innen mange andre kategorier, som bønner, linser, frø og mel.
Vi ser nok effekten av mer hjemmebaking og -matlaging, fortsetter Brudvik - Utviklingen er god i de fleste kategorier og kjeder. Vi ser med glede på at økologiandelene i store kategorier fortsetter å øke. - Veksten for økologisk melk var på over 25 % i fjor, så det er liten tvil om at vi eksempelvis innen meieri har skapt en suksesshistorie i samarbeid med Rørosmeieriet sier Brudvik. - Søtmelk har nå over 12 % andel i vår lavpriskjede, Extra, mens egg nærmer seg 20 % andel og mel og gryn har bikket 25 % i Coop Mega. Dette gir oss inspirasjon til å fortsette arbeidet med å utvikle økologisortimentet, avslutter en inspirert Brudvik.
Kontakter
Knut LutnæsMiljøsjef i Coop
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Grillsesongen er i gang – her er årets grillnyheter fra Coop!25.4.2025 13:24:20 CEST | Pressemelding
Våren er i anmarsj og grillsesongen nærmer seg med stormskritt. Når solen titter frem og grillen endelig skal fyres opp igjen, er det mange som gleder seg til å prøve noe nytt. Coop utvider sitt allerede prisbelønte grillsortiment med en rekke spennende nyheter, utviklet med tanke på norske grillvaner og kundenes smakspreferanser.
Coop har benyttet feil emballasje på et mindre parti reddiker fra Italia. Produktet er fjernet fra butikkene.1.4.2025 18:40:16 CEST | Pressemelding
Et mindre parti italienske reddiker er solgt i emballasje merket Nyt Norge.
Extra: Kutter prisen igjen!31.3.2025 07:04:29 CEST | Pressemelding
Spinnvilt salg etter priskutt hos Extra – nå kommer det nye frukt- og grøntvarer på tilbud.
Extra feirer med 50 prosent priskutt på «Alltid 8»24.3.2025 07:00:55 CET | Pressemelding
Etter å ha mottatt Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere kosthold, markerer Extra milepælen med et kraftig priskutt.
Rekordvekst for lavpriskjeden Extra21.3.2025 07:02:00 CET | Pressemelding
Coops lavpriskjede Extra økte markedsandelen med 0,6 prosentpoeng i 2024 og har aldri før hatt høyere omsetning enn i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom