Klart for påsketur: Slik lader du best og billigst

Ideelt sett kjører du hele veien med en batteristatus på mellom 10 og 80 prosent når du er på langtur.
– Å planlegge turen er alltid lurt. Gå inn på elbil.no for å legge opp reiseruta i ladekartet, som er åpent for alle. Her kan du legge inn akkurat din bil, og så får du opp estimert og realistisk kjørelengde med forslag til ladestopp akkurat der du kjører, anbefaler Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Hvis du vil se dette innholdet fra elbil.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hurtiglading
Prisen på hurtiglading er vanligvis minuttprising eller en kombinasjon av ladetid og strømforbruk. Hvor mye strøm du får i minuttet, varierer blant annet med elbilmodell, batteritemperatur og ladenivå på batteriet.
Her er Christinas kjappe hurtigladetips:
- Kjør batteriet så tomt du er komfortabel med før du hurtiglader.
- Ikke hurtiglad mer enn til 80 prosent med mindre det er helt nødvendig.
- Hurtiglad heller før ankomst enn å vente til du skal hjem igjen.
- Ikke velg en hurtiglader som tilbyr mye høyere ladeeffekt enn det din elbil kan ta imot, det kan bli dyrt.
- Bruk ladebrikke i stedet for SMS, som er dyrere.
– Et tomt batteri hurtiglades mye raskere enn et nesten fullt batteri. Derfor kan det lønne seg å kjøre batteriet så tomt du er komfortabel med, før du kjører innom en hurtigladestasjon.
Medlemmer i Elbilforeningen får tilgang til ElbilAppen og ladebrikken – som er et nyttige verktøy både i planleggingsfasen og underveis på turen.
Ikke fyll batteriet helt opp
Når batteriet nærmer seg fullt, går ladingen saktere. Derfor bør du ikke hurtiglade til mer enn rundt 80 prosent med mindre det er helt nødvendig for å komme videre.
– Lader du til 100 prosent på en hurtiglader, kan det fort ta dobbelt så lang tid og bli dobbelt så dyrt. I tillegg blokkerer du hurtigladeren slik at andre kanskje må vente i ladekø, sier Bu.
Hun anbefaler også å bruke Elbilforeningens ladekalkulator for sjekke hvor du kan lade raskest og billigst.
Hvis du vil se dette innholdet fra elbil.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Kulde gir treg hurtiglading
Et temperert batteri hurtiglades raskere enn et kaldt batteri.
Når du kjører genereres varme i batteriet, og det går derfor raskere å hurtiglade når batteriet har nådd driftstemperatur, om det er kaldt ute.
– Lad batteriet før du kommer fram, dersom du har dårlige lademuligheter dit du skal. Særlig om det er varslet kulde. Da slipper du å bruke unødig mye tid og penger på å lade et iskaldt batteri når du skal hjem igjen.
Det kommer stadig flere hurtig- og lynladere med høyere ladeeffekt enn 50 kW. Sjekk hvor mye bilen din kan ta imot.
– Lynladere leverer høy ladeeffekt og koster mer å bruke. Men velger du en lynlader med høyere minuttpris, og bilen din ikke kan ta imot mer enn 50 kW, blir prisen mye dyrere enn nødvendig, tipser Christina Bu.
Er du usikker på hvor høy effekt bilen din tar? Oversikten Elbiler i dag gir deg svar.
God tur - og god påske!
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noLina StøenKommunikasjonsrådgiver
Tel:99091203lina@elbil.noBilder

Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 85.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Elbilrekord kan gi ladetrykk i juleferien18.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Rekordsalget av elbiler betyr at mange skal ut på sin første langtur i juleferien. Det kan gi ekstra trykk på ladestasjonene.
EU feiger ut og bremser elbilmålet16.12.2025 18:17:18 CET | Pressemelding
EU vraker sitt ambisiøse mål om kun å selge nullutslippsbiler fra 2035. – Dette er et alvorlig sykdomstegn. I stedet for å satse på framtidens teknologi og ta opp konkurransen med Kina, velger den europeiske bilindustrien å kjempe for gårsdagens teknologi, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Historisk milepæl: Flere elbiler enn dieselbiler3.12.2025 12:33:37 CET | Pressemelding
Fra og med i dag vil elbil være den mest vanlige personbilen på veiene i Norge. − Dette er en bra dag. Vi feirer at det likevel ikke blir full moms på elbiler i 2027 samtidig med at vi kvitterer for at elbilene har slått dieselbilene på norske veier, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Nybilsalg november: Elbilrush før varslet momsøkning1.12.2025 10:40:03 CET | Pressemelding
Det er løp- og-kjøp-elbil-stemning i Norge. Elbilandelen i årets nest-siste måned endte på 97,6 prosent, og fire av fylkene har en elbilandel på over 99 prosent. Aller høyest kommer Telemark med 99,7 prosent! − Dette viser at folk vil ha elbil så lenge den har en konkurransedyktig pris, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Hurtigladedekning ikke lenger en bekymring27.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
For tre år siden var dårlig dekning av hurtigladere den største hodepinen for norske elbilister. Nå har bekymringen falt til åttendeplass. Hva skjedde?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
