- Vi er klare til å bygge E39 Ålesund-Molde

- Selve fjordkryssinga Vik – Julbøen er ferdig regulert og klar for bygging. Vi er også ferdige med store deler av planleggingen av den nordlige delen av strekningen inkludert fjordkryssingenfra Ørskogfjellet i Vestnes kommune til Otrøya og videre til Julbøen i Molde kommune. Når Stortinget følger opp NTP med årlige penger over statsbudsjettet er Vegvesenet klar til å starte anleggsarbeidet i 2023/ 2024, sier prosjektdirektør Ove Nesje i Statens vegvesen, Utbygging. Hele strekningen Ålesund – Molde kan stå ferdig i 2029.
Strekningen er et av vegprosjektene som Statens vegvesen spilte inn til Samferdselsdepartementet i arbeidet med Nasjonal transportplan 2022-2033. Vegvesenet har kuttet NTP-kostnader på vegprosjektene med 134 milliarder kroner. Det var viktig for å få på plass flere vegprosjekter i transportplanen.
Fram mot byggestart forsetter Vegvesenet planleggingen med ekstra trykk på delen i Ålesund kommune. Nå skal prosjektleder Harald Inge Johnsen bygge opp prosjektorganisasjon og forberede bransjen på flere store og utfordrende oppgaver.
- Vi skal gjennom en prosess med å kvalitetssikre planene gjennom KS2, forberede bompengeproposisjon og gjøre ulike avtaler med andre utbyggere og grunneiere, sier Johnsen. Det skal også gjennomføres betydelige arkeologiske utgravinger.
Store utfordringer
Han trekker fram overgangen fra Europas lengste og største hengebru, til en av Norges lengste undersjøiske tunneler som den største utfordringen i prosjektet
- Det er krevende å bygge for 110 km/t på Vestlandet. På Nautneset går vegen rett over i den undersjøiske tunnelen med store bergskjæringer og rampetunneler på et svært trangt område. Det blir krevende, men med flinke folk får vi til dette sammen, sier Johnsen.
- Hva er det som konkret skal bygges?
- Det er stor andel tunnel på strekningen. Julsundbrua, med totallengde to kilometer er det klart største byggverket. Hengebrua vil få et hovedspenn på 1625 meter og med det bli Europas lengste hengebru. Den vil også bli den første 4-felts hengebrua i Norge, sier Johnsen.
Tautratunnelen
Den 14,5 kilometer lange Tautratunnelen blir like lang som Ryfast, men med større bredde og slakere stigning. Tunnelen bygges med doble tunnelløp og maks stigning på fem prosent. Vegstrekningen Ålesund-Molde blir totalt om lag 75 kilometer.
- I dag er snitthastigheten Ålesund-Molde om lag 40 km/t. Ferjefritt blir reisetiden kuttet fra to til en time, sier Johnsen.
Trinnvis utbygging
Vegvesenet regulerer strekningen for 4-felts motorveg med fartsgrense 110km/t. Samtidig blir det lagt opp til trinnvis utbygging med utbygging av to og trefelts veg med midtdeler som trinn 1 der trafikkgrunnlaget tilsier dette. Fjordkryssingen bygges uansett som 4-felts veg med en gang.
Det skal slik det vurderes nå bygges ni eller ti kryss. To kryss nord for Romsdalsfjorden, og de øvrige lenger sør. Selve fjordkryssingen er ferdig planlagt og har lengst byggetid. Hele prosjektet fra Ålesund til Molde forutsettes ferdigstilt samtidig i 2029.
Ny fastlandsforbindelse
Det er i tillegg et såkalt selvfinansierende fastlandsprosjekt over Kjerringsundet mellom øyene Gossen og Otrøya med til sammen om lag 5000 innbyggere. Dette vil sannsynligvis bli bygget ut som en del av den totale utbygginga.
- Ferdig vil denne vegen kutte reisetiden fra Gossen til Ålesund med over to timer hver veg, sier Johnsen.
Dette prosjektet er avhengig av E39 sin fjordkryssing for å bli landfast både grunnet vegforbindelse fra Otrøya til fastlandet i begge retninger og store mengder tunnelstein som trengs til fjordkryssinga mellom de to øyene. Det er i tillegg til sjøfyllinger også to store bruer på denne vegstrekninga.
Vegen på fastlandet
- Hva er status for planleggingen av vegen nord og sør for tunnel og bru?
- Nord for Romsdalsfjorden har det vært en ekstra runde på kommunedelplanen. Denne sendes over til sluttbehandling kommende uke, sier Johnsen.
Vegvesenet fortsetter rett over på reguleringsplan. Denne skal ut på høring til høsten og med endelig vedtak tidlig 2022.
Ørskogfjellet-Vik
I sør skal det vedtas trase og planprogram våren 2021 på strekningen Ørskogfjellet – Vik. Reguleringsplanen skal ut på høring nå til høsten. Videre sør i Ålesund kommune er det planoppstart for regulering høsten 2022.
Fullt utbygd tillates fartsgrense på 110km/t. I dag er snitthastigheten på reise Ålesund – Molde om lag 40 km/t inkludert en relativt lang fergestrekning.
Kontakter
Prosjektdirektør Ove Nesje Statens vegvesen, Utbygging Midt: 971 62 355
Prosjektleder Harald Inge Johnsen, E39 Ålesund-Molde: 915 12 885
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Stor aktivitet på E39 Stormyra - Staurset13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Entreprenør Bertelsen & Garpestad har trappet opp aktiviteten på E39 Stormyra – Staurset i vår. 10,6 km med ny europaveg skal bygges, og de første delene av strekninga er alt asfaltert.
Feil om stenging av E10 to netter i mai12.5.2025 15:00:43 CEST | Pressemelding
E10 ved Sæter mellom Lødingen og Tjeldsundbrua må stenges helt natt til 15. og natt til 16. mai grunnet vegarbeid. Altså ett døgn senere enn tidligere varslet.
Starter reparasjonsarbeidene for E6 Langnesberga12.5.2025 11:34:18 CEST | Pressemelding
Mandag 19. mai starter arbeidene med gjenoppbygging av nordgående kjørefelt for en 700 meter lang strekning av E6 langs Snåsavatnet.
Øvelse stenger E6 i Alta12.5.2025 08:15:00 CEST | Pressemelding
13. og 14. mai har Statens vegvesen, nødetatene og fremtidige yrkessjåfører øvelse i Kåfjordtunnelen på E6 i Alta. Vegen blir stengt mellom klokken 09.00 og 11.00 begge dagene.
No startar Fellesprosjektet Arna-Stanghelle berg- og skredsikringsarbeid langs E169.5.2025 20:30:01 CEST | Pressemelding
Neste veke startar berg- og skredsikringsarbeid på Vaksdal, Stanghelle og Helle. Arbeidet vil føre til kolonnekøyring på E16 på dagtid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom