Skal lede byggingen av verdens lengste undersjøiske tunnel
Den nye prosjektlederen skal erstatte nåværende prosjektleder Tor Geir Espedal som går av med pensjon i juli.
30 personer søkte på jobben som prosjektleder for byggingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel. Kaarmo kommer fra jobben som sjefingeniør i Vegdirektoratet ved seksjon for tunnelinspeksjon og sikkerhet. Han har også flere års erfaring fra rådgiver- og entreprenørbransjen. Nærmere dato for tiltredelse gjenstår å avklare, men Kaarmo håper å være på plass til sommeren.
Prosjektdirektør i Statens vegvesen Kjartan Hove er glad for å ha ny prosjektleder på plass.
- Oddvar har mange års relevant erfaring, og har høy kompetanse innen tunnelfaget. Det er et godt utgangspunkt for å lede et av våre desidert største og mest komplekse anleggsprosjekter noensinne, sier Hove.
Den nye prosjektlederen bor i Kristiansand med samboer og familie, og skal ukependle til Stavanger. Han gleder seg til å starte på det han selv beskriver som en faglig svært utfordrende jobb.
- Jeg ser frem til å komme i gang. Det er utvilsomt en stor oppgave, og faglig er den svært utfordrende, sier den påtroppende prosjektlederen.
Kaarmo kommer inn i et prosjekt som har vært i gang en stund, og som skal pågå i mange år framover. Han fremhever samarbeid med bransjen som en viktig suksessfaktor.
- Et godt samarbeid med rådgivere, entreprenører og leverandører blir svært viktig. Lykkes de, lykkes normalt også vi.
Den påtroppende prosjektlederen er klar til å lede E39 Rogfast helt frem til mål, over mållinjen og til overtakelse for drift.
Går av med pensjon
Tor Geir Espedal har jobbet med Rogfast siden høsten 2010. Han gleder seg over at prosjektet nå er i gang, samtidig som det er litt vemodig å gi seg nå.
- Endelig er vi i gang med prosjektet. Det er mange som har jobbet for dette i flere år, og selvsagt er det litt vemodig å skulle slutte når vi har kommet i gang. Men nå gleder jeg meg til mer tid til familien. Jeg kommer til å følge med hvordan det går i prosjektet videre og ser fram til anlegget står ferdig.
Rogfast er et tunnelprosjekt som skal gå under Boknafjorden i Rogaland og skal binde sammen Stavanger-området med Haugalandet. Den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen blir verdens lengste og dypeste når den står ferdig. I tillegg skal det bygges et kryss under Kvitsøy.
Nøkkelord
Kontakter
Oddvar Kaarmo
Påtroppende prosjektleder E39 Rogfast
Mobil: 950 48 525
Kjartan Hove
Prosjektdirektør Statens vegvesen
Mobil: 901 10 586
Bilder
Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Siste del av sikringsarbeidet i Strindheimtunnelen starter i august23.7.2025 11:32:16 CEST | Pressemelding
I begynnelsen av august starter arbeidet med å gjøre ferdig siste del av bergsikringen i Strindheimtunnelen på riksveg 706 i Trondheim.
Fortsatt arbeid på E6 Moelvtunnelen22.7.2025 13:05:12 CEST | Pressemelding
Arbeidet på Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket, og trafikken gjennom tunnelen vil gå med ledebilkjøring de neste nettene mens arbeidet gjøres ferdig.
Store skader i påkjøringstunnelen til Ekebergtunnelen etter lastebilbrann tirsdag16.7.2025 12:52:14 CEST | Pressemelding
Både belysning, vifter, kabelbro, kabler og vegbane har fått store skader som det vil ta tid å reparere. Påkjøringstunnelen vil være stengt deler av døgnet mens reparasjonene pågår.
E14 Stjørdal-Hegramo: Winsnes AS skal bygge gang- og sykkelveg14.7.2025 12:18:12 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har signert kontrakt med Winsnes AS som entreprenør på bygging av gang- og sykkelveg på E14 Stjørdal - Hegramo.
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom