Konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4 sendt ut

Trafikkpakke 4 omfatter store deler av lokal- og regiontogtrafikken rundt Oslo. Trafikkpakken skal bidra til flere og mer fornøyde kunder gjennom et attraktivt kundetilbud, forbedret kundeservice, kostnadseffektiv drift, samt et bevisst og målrettet samarbeid med andre aktører i jernbane- og transportsektoren. På den bakgrunn er det fastsatt følgende konkrete mål for Trafikkpakke 4:
- Mål 1 - Mer fornøyde kunder og flere reisende velger toget, for å bidra til økt kollektivandel.
- Mål 2 - Bedre persontransport med tog for den samlede ressursinnsatsen.
- Mål 3 - Persontransport med tog skal være en koordinert del av et helhetlig transportsystem.
- Trafikkpakke 4 består av mange togavganger og berører mange reisende. Jernbanedirektoratet er derfor opptatt av å knytte til seg en togoperatør som kan bidra til å sikre et godt og robust togtilbud for de reisende, sier Hans Henrik Kristensen, direktør for persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet.
Jernbanedirektoratet besluttet i juni 2020 å utsette konkurransen om Trafikkpakke 4, med oppstart av trafikkpakken i desember 2023 – ett år etter opprinnelig plan. Begrunnelsen var i hovedsak usikkerhet knyttet til Covid-19-pandemien og fremdriften i berørte infrastrukturprosjekter. Direktoratet mener at den samlede usikkerheten nå er tatt godt hånd om i konkurransegrunnlaget, og at vi i henhold til revidert tidsplan kan gjennomføre en virksom konkurranse som innfrir målsettingene som er satt.
Jernbanedirektoratet har, basert på en selvstendig vurdering av denne trafikkpakkens omfang og kompleksitet, bestemt at kvalitet og kostnad skal vektes hhv. 70 og 30 prosent i tråd med målsettingene for konkurransen. Kvalitet omfatter bl.a. bedre avvikshåndtering, mer robust drift, utvidet transporttilbud på enkelte tider og strekninger, bedre kundeservice, økt kundetilfredshet og bedre koordinering mot øvrig kollektivtransport.
Strekningene som omfattes av Trafikkpakke 4 inngår i et omfattende rute-, pris- og billettsamarbeid med kollektivselskapene der målet er å gi de reisende et sømløst kollektivtilbud. Trafikkstart skjer også samtidig med at Follobanen får full funksjonalitet fra ruteterminskiftet i desember 2023.
- Dette er en omfangsrik trafikkpakke der vi håper at togoperatørene ser gode løsninger for å utnytte potensialet for forbedringer, sier Kristensen.
Fakta om Trafikkpakke 4
- Omfatter lokaltog Spikkestad /Asker – Lillestrøm og Stabekk/Oslo S – Ski, regiontog Oslo S – Ski, Stabekk – Moss, Oslo S – Mysen/Rakkestad og Oslo S – Hakadal/Jaren samt regionekspresstog Oslo S – Halden og Oslo S – Gjøvik (se kart).
- I 2019 ble det foretatt 28,6 millioner reiser på de togavgangene som inngår i trafikkpakken.
- Ved trafikkstart i 2023 vil Follobanen ha full funksjonalitet, noe som halverer reisetiden fra Ski til Oslo, og muliggjør flere avganger på Østfoldbanen. Vinnende operatør må derfor forholde seg til en helt ny ruteplan fra trafikkstart.
- Kontrakten har en varighet på ti år, med mulighet til å forlenge med 1+1 år.
Konkurranseutsettingen av persontrafikken på jernbane
|
Kontakter
Hans KristensenDirektør persontrafikkavtaler
Tel:916 97 291hans.kristensen@jernbanedirektoratet.noSvein HorrislandKommunikasjonssjef
Tel:+47 916 55 155svein.horrisland@jernbanedirektoratet.noBilder

Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Nasjonal transportplan 2025-36: Vil prioritere punktlighet og ruste jernbanen for fremtiden3.10.2023 15:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet og Bane NOR ønsker å bruke mer penger på vedlikehold og fornyelse av dagens jernbane i neste Nasjonale transportplan, for å styrke punktligheten og gjøre jernbanen rustet mot klimaskapte endringer.
Anbefaler ikke utbygging av Nord-Norgebane27.9.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen. Utredningen viser at en fullt utbygget Nord-Norgebane er anslått å koste 280 milliarder kroner, har svært lav samfunnsøkonomisk lønnsomhet og har negative innvirkninger på klima og natur. Direktoratet anbefaler i stedet å arbeide videre med å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen for å styrke transporttilbudet til og fra Nord-Norge.
Fortsatt fornøyde togpassasjerer22.9.2023 09:15:00 CEST | Pressemelding
En fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet viser at togpassasjerene som reiste i sommer er fornøyde med togtilbudet.
Jernbanedirektoratet anbefaler to-etasjes tog på Østlandet18.9.2023 11:30:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning (KVU) for å finne tiltak som kan øke kapasiteten for regiontogene på Østlandet uten kostbare baneutbygginger. Utredningen viser at to-etasjes tog er beste alternativ for økt kapasitet og komfort i togene.
Informasjonsmøte 19/9 kl 11-13 om konsekvenser etter ekstremværet14.9.2023 11:34:13 CEST | Presseinvitasjon
Jernbanedirektoratet, Bane NOR, SJ Norge og Entur inviterer til felles informasjonsmøte om konsekvensene for togtilbudet etter høstens ekstremvær, tirsdag 19/9 kl 11-13 hos Jernbanedirektoratet. I møtet vil vi orientere om hva som skjedde i kjølvannet av ekstremværet, hva som er gjort av avbøtende tiltak, hva status er nå og hva som er planlagt fremover.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom