Pass på hvor mye taklast elbilen din tåler

De fleste av de 10 mest solgte elbilene i fjor kan ta 75 kilo last på taket. Men noen av storselgerne kan ha lite eller ingenting på taket. Eksempelvis kan Nissan Leaf bare ta 35 kilo taklast. Det betyr at du kan ha takstativ og kanskje en lett plast-skiboks med last på taket.
- Med så lav tillatt taklast er det fort gjort å gå over maksgrensen. Bare skistativ og takboks kan fort veie dette, og da har du ikke mulighet til å bruke takboksen som et ekstra bagasjerom, sier Sødal.
De to bilene som ikke kan ta taklast i det hele tatt er BMW i3 og Volkswagen ID.3. BMW’en er i utgangspunktet en bybil, mens det er mer overraskende at nykommeren til Volkswagen ikke har mulighet for taklast.
- På forgjengeren e-Golf kan man ha 75 kilo på taket. Like mye som større biler som Audi e-tron og Mercedes EQC. Så det er overraskende at ikke ID.3 er bygget for taklast, mener NAF-rådgiveren.
Viktig å huske på når du pakker skiboksen
Det er noen ting som er viktig å huske på før du pakker skiboksen før turen til fjells. Tre vektgrenser er må man ha kontroll på:
- Hvor mye vekt tåler taket?
- Hvor mye vekt tåler takstativet skiboksen er festet til?
- Hvor mye vekt tåler selve takboksen?
- Det er den laveste av disse vektgrensene som styrer hvor mye bagasje du kan ha på taket. Selv om taket tåler 75 kilo, kan du ikke ha det på taket om takstativene bare tåler 50 kilo, rådgir Nils Sødal.
Når du har funnet ut hvor tungt du kan laste, må du gjøre nok et lite regnestykke. Grunnen er at takstativ og skiboks inngår i totalvekten. Så om du kan ha 75 kilo last på taket og skiboksen veier 30 kilo mens takstativene veier 5 kilo, har du 40 kilo du kan pakke i skiboksen.
- Det er viktig å være bevisst vektbegrensningen på taklasten før man pakker skiboksen. Finn ut hvor mye skiutstyret veier før du pakker annen bagasje oppi boksen, avslutter Sødal i NAF.
Tillatt taklast på de 10 mest solgte elbilene i 2020:
- Audi e-tron – Taklast: 75 kg
- Tesla Model 3 - Taklast: 65 kg
- VW ID.3 - Taklast: 0 kg
- Nissan Leaf – Taklast: 35 kg
- Hyundai Kona – Taklast: 80 kg
- VW e-Golf – 75 kg
- MG ZS – Taklast: 75 kg
- Mercedes-Benz EQC – Taklast: 75 kg
- Polestar 2 - Taklast: 75 kg
- BMW i3 - Taklast: 0 kg
Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og DinSide.no
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: Hvilket parti skal redde fylkesveiene?25.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fylkesveiene forfaller, og det trengs 108 milliarder kroner til vedlikehold. – Partienes vei-løfter tar ikke inn over seg hvor viktig trygge veier er for folk over hele landet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Veiforfallet kan koste 119 milliarder innen 203021.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene kan vokse til hele 119 milliarder kroner innen 2030, viser en prognose NAF har hentet inn. – Hvert år øker forfallet, og dagens pengebruk er langt fra nok til å stoppe veksten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Økte bompenger rammer hver tredje husholdning19.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Én av tre sier de ikke tåler at bompengene øker med mer enn 500 kroner. Det viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Stadig flere byer innfører bompenger, men bompenger er usosialt og rammer de med dårligst råd, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Behold elbilavgiftene ut 202614.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Med nær 100 prosent elbiler i nybilsalget, klør det i de politiske fingre for å få inn avgifter fra bilsalget igjen. - Nå må politikerne ha is i magen og ikke falle for fristelsen til finne inndekning for valgløftene hos bilistene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Milliarder går til veiprosjekter som utsettes eller avlyses13.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Valgkampen er høysesong for løfter om nye veier, broer og toglinjer. Til tross for politikernes løfter kan det være prosjektene aldri ser dagens lys, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom