Verdenspremiere på helt nye Mercedes-Benz C-Klasse sedan og stasjonsvogn

- Vi gleder oss veldig til å ønske nye C-Klasse velkommen til Norge. Spesielt spennende er det at fjerdegenerasjons ladbar hybrid får en imponerende rekkevidde på rundt 100 kilometer etter WLTP-standarden. Det gjør det mulig å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, samtidig som du har den ekstra rekkevidden fra forbrenningsmotoren når du trenger den, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
De dynamiske proporsjonene på nye C-klasse kjennetegnes gjennom kombinasjonen av kort frontoverheng, lang akselavstand og overhenget bak. Panseret viser sitt sportslige preg med velkjente «power domes» som er med på å fremheve den dynamiske bevegelsen i designet. I stasjonsvognutgaven gir den progressive taklinjen, i kombinasjon med den skrå bakruten, et sportslig preg uten at det går på kompromiss med det funksjonelle. Med bred sporvidde og felger i opptil 19", som nesten går i ett med hjulbuen, øker det sportslige preget ytterligere.
Både sedan- og stasjonsvognutgaven har en lengde på 4.751 mm og en bredde på 1.820 mm. Akselavstanden er økt med 25 mm i forhold til forgjengeren, noe som gir en akselavstand på 2.865 mm. Bagasjerommet i stasjonsvognen er 30 liter større enn tidligere modell, og har nå en kapasitet på mellom 490 og 1.510 liter. Her får du også EASY-PACK elektrisk bakluke som standard. Denne opereres enkelt enten med nøkkelen, knappen i førerdøren, eller håndtaket på bakluken.
Bakfra er utformingen typisk for en Mercedes-Benz. Baklysene fascinerer med et umiskjennelig dag- og nattutseende med sine tydelige designelementer. I sedanutgaven har baklysene for første gang et todelt design i C-klasse.
Tre nye eksteriørfarger er tilgjengelig: Spectral blue, High-tech silver og Opalite white.
Interiør som vi kjenner igjen fra S-Klasse
Nye C-klasse strekker seg enda lenger med hensyn til moderne luksus og sportslig preg ved å hente høydepunkter fra nye S-klasse. Paradigmeskiftet til digitalisering er tydelig med den sentrale multimediaskjermen som ser ut til å flyte på utsiden av listverket. Her kan kjøretøy- og komfortfunksjonene styres ved hjelp av berøringsskjermen som er satt opp i portrettorientering. Som standard har skjermen en størrelse på 9,5" (24,1 cm), men kan oppgraderes til en større versjon som måler 11,9" (30,2 cm) som tilvalg.
Dashbordet er delt inn i en øvre og en nedre seksjon i et vingelignende design med nye, flate og runde luftdyser som trekker paralleller mot flymotorer. Det førersentrerte interiøret øker graden av sportslighet hvor dashbordet og multimediaskjermen er vippet seks grader mot førerplassen.
Foran føreren finner du instrumentpanelet som er en LCD-skjerm med høy oppløsning. Den er frittstående og har også et flytende design inn mot vingeprofilen i interiøret. Her kan du velge mellom en 10,25" (26,0 cm) eller en 12,3" (31,2 cm) størrelse på skjermen. Avslutningsvis rammer den moderne og mer minimalistiske utformingen av dørpanelene inn dashbordet i begge ender.
Setene i den valgfrie AVANTGARDE utstyrslinjen og sportssetene i nye C-klasse bruker flere lag for å skape et visuelt inntrykk av letthet. Nakkestøttene har fått et helt nytt design og er festet til rygglenet med et forseglet stykke listverk hvor justeringsmekanismen er plassert under.
Andregenerasjon MBUX med intuitiv betjening og læring
I likhet med nye S-klasse er nye C-klasse utstyrt med andregenerasjon MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Med dette blir bilens interiør enda mer digitalt og intelligent, ettersom både maskinvare og programvare har gjort store fremskritt. En krystallklar LCD-skjerm gjør det enkelt å kontrollere kjøretøy- og komfortfunksjoner.
Førerskjermen og multimediaskjermen gir en helhetlig estetisk opplevelse og informasjonen presenteres på en tydelig og strukturert måte. Utseendet på skjermene kan individualiseres med tre visningsstiler (diskret, sporty og klassisk) og tre moduser (navigasjon, assistanse og service).
• I "Klassisk" stil blir føreren ønsket velkommen med et kjent instrumentpanel med to runde skiver og valgfritt innhold mellom dem som gir all informasjon som er relevant for føreren.
• I "Sporty" er rødfargen dominerende med dynamisk design i den sentralen turtelleren.
• I "Diskret" stil reduseres innholdet til kun det som er essensielt. Begge skjermene kan vises i syv fargevalg kombinert med Ambient Lighting. Dette gir en imponerende fargeopplevelse i interiøret.
Stemmeassistenten "Hei Mercedes" har blitt mer interaktiv og er i stand til å lære ved å aktivere online-tjenestene i Mercedes me-appen. Dessuten kan visse handlinger utføres selv uten aktiveringsnøkkelordet, som blant annet å ta en telefonsamtale. "Hei Mercedes" kan også hjelpe deg med bilens funksjoner, og du kan for eksempel spørre om hvordan du kobler til en smarttelefon via Bluetooth eller hvor førstehjelpsutstyret finnes. "Hei Mercedes" er også i stand til å gjenkjenne passasjerene i bilen.
Spennende teknologi med nye DIGITAL LIGHT og fingeravtrykkskanner
Nye C-Klasse byr på mye spennende. Blant annet kan du få ekstrautstyret «Augmented Video» hvor et kamera registrerer omgivelsene foran kjøretøyet, legger på virtuelle objekter, informasjon og markører på videobildet, og viser deg dette på multimediaskjermen. Disse inkluderer for eksempel trafikkskilt, retningspiler, anbefaling av filskifte og husnummer. Dette kan gjøre navigering mye enklere, spesielt i urbane områder.
Head-up-display i farger kan også bestilles som ekstrautstyr. Føreren vil da se et virtuelt bilde på 9x3" (ca. 23x8 cm) som flyter over panseret i en avstand på ca. 4,5 m. Her kan føreren få prosjektert informasjon som hastighet, men også få informasjon fra navigasjonen.
En fingeravtrykkskanner er plassert i en ergonomisk posisjon under den sentrale multimediaskjermen. Denne lar brukerne logge på MBUX raskt, enkelt og sikkert. I tillegg ivaretar og beskytter systemet personlige innstillinger og data som favoritter, siste destinasjoner, atferdsbaserte anbefalinger, kalenderoppføringer og e-postadresser. Betalingsprosesser via Mercedes me er også forbeholdt autentiserte brukere.
Som standard leveres C-Klasse med LED High Performance lys, men du kan oppgradere til DIGITAL LIGHT som vi kjenner igjen fra S-Klasse. Sistnevnte har en lysmodul med tre ekstremt kraftige LED-lys i hver lykt, hvor lyset blir reflektert og sendt videre av 1.3 millioner mikrospeil. Oppløsningen blir derfor mer enn 2.6 millioner piksel pr bil. Dette gir føreren optimalt med lys uten å blende andre kjøretøy, noe som gir økt sikt og dermed også sikkerhet. I tillegg kan DIGITAL LIGHT prosjektere ledelinjer og varselsymboler på veien foran deg, som for eksempel ved veiarbeid.
Drivverk: systematisk elektrifisering av moderne firesylindrede motorer
Takket være systematisk elektrifisering av motorene setter C-klasse nye standarder for effektivitet. I tillegg til turboladning har både diesel- og bensinmotorene nå en andregenerasjons integrert startgenerator (ISG) som bruker et 48 volt system. Dette sørger for funksjoner som «gliding», økt trykk og energigjenvinning, og som derfor muliggjør betydelige drivstoffbesparelser. Motorene starter også veldig raskt og komfortabelt som et resultat av dette. Det gjør at start/stopp-funksjonen blir nesten like umerkelig for føreren som overgangen fra å «glide» med motoren slått av, til sterk akselerasjon under gasspådrag.
Den firesylindrede M 254 bensinmotoren med ISG har en ekstra effekt på opptil 20 hk og 200 Nm mer dreiemoment, og denne feirer også premieren i nye C-klasse. Takket være energigjenvinning og muligheten til å "gli" med motoren slått av, er bensinmotoren svært effektiv.
9G-TRONIC girkassen har blitt utviklet videre for å passe med ISG, og er nå installert i alle C-klasse modeller. Den elektriske motoren, elektronikken og girkjøleren har nå blitt flyttet inni eller på girkassen. Tidligere nødvendige kabler kan elimineres, noe som gir fordeler med hensyn til både plass og vekt.
Plug-in hybrid med en rekkevidde på rundt 100 kilometer (WLTP)
Fjerdegenerasjons ladbar hybrid vil komme med en elektrisk rekkevidde på rundt 100 kilometer (WLTP). Med denne rekkevidden og 129 hestekrefter vil nye C-Klasse kunne operere i helelektrisk modus i mange situasjoner uten å måtte bruke den fossile motoren. Den hybride drivlinjen er satt sammen med en to-liters firesylindret bensinmotor (M 254). Den komplette pakken er ikke bare veldig effektiv, men også sportslig. Elektromotorens toppmoment på 440 Nm er tilgjengelig helt fra starten, noe som gir en agil og dynamisk kjøreytelse. Topphastigheten i elektrisk modus er på opptil 140 km/t.
Høyvoltsbatteriet har blitt utviklet internt av Mercedes-Benz AG. Det er en del av en fjerdegenerasjons batterifamilie og har en totalkapasitet på 25.4 kWh. Nye C-Klasse plug-in hybrid støtter hurtiglading og et utladet batteri kan lades fullstendig opp på rundt 30 minutter med den valgfrie 55 kW DC-laderen. En standard 11 kW-lader (avhengig av marked) er tilgjengelig for trefaselading via Wallbox som er koblet til AC-strømnettet.
Ladbare hybrider i kombinasjon med diesel vil komme som sedan og stasjonsvogn senere.
Når det gjelder plassering av batteriet har nye C-Klasse fordeler sammenlignet med forrige modell. Bagasjeromsgulvet er nå flatt og det er særlig merkbart i stasjonsvognmodellen hvor bagasjekapasiteten har økt med 45 liter til 360 liter. Dersom du legger ned setene er bagasjekapasiteten på 1.375 liter, noe som er en økning på 40 liter fra forrige modell. I tillegg har lengden på bagasjeromsgulvet økt med 63 mm til 1.043 mm, og høyden med 150 mm til 732 mm. Luftfjæring og nivåregulering bak er standard for både sedan og stasjonsvogn.
Det intelligente navigasjonssystemet aktiverer den elektriske kjøremodusen der dette er best egnet for ruten. Det tar hensyn til faktorer som navigasjonsdata, topografi, fartsgrenser og trafikkforholdene for hele den planlagte ruten.
Energigjenvinningsfunksjonen er forbedret i samspill med den hydrauliske bremsen og har nå en effekt på over 100 kW. Dersom føreren ønsker å påvirke energigjenvinningsgraden, kan vedkommende gjøre det direkte i tre trinn kontrollert av vippebrytere bak rattet. Dette er mulig i alle kjøremodusene unntatt SPORT. I kjøremodus D- kan føreren oppleve "enpedalfølelsen". Når føreren tar foten av gasspedalen vil kjøretøyet bremse rent elektrisk i en slik grad at den hydrauliske fotbremsen ofte ikke er nødvendig.
Bakakselstyring gjør C-Klasse mer agil og dynamisk
Nye C-Klasse er enda mer agil og stabil med bakakselstyringen som tilleggsutstyr. Styringsvinkelen på bakhjulene vil kunne styre opptil 2.5 grader, noe som reduserer svingradiusen med 43 centimeter til 10.64 meter.
I hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene med opptil 2.5 grader under parkering. Dette gjør at bilens akselavstand føles kortere og at den derfor blir mer manøvrerbar. I hastigheter over 60 km/t vil bakhjulene styre opp mot 2.5 grader i samme retning som forhjulene. Dette får akselavstanden til å føles lengre, noe som øker stabilitet og sikkerhet i høye hastigheter, ved raske filskift eller ved en plutselig unnamanøver.
Kjøreassistentsystemer: stressavlastning og støtte i farlige situasjoner
Sammenlignet med den forrige C-klasse-serien, har den siste generasjonen av kjøreassistansepakken flere og mer avanserte funksjoner. Disse bidrar til en mer komfortabel og trygg kjøring i daglige situasjoner. Blant annet opprettholder Active Distance Assist DISTRONIC automatisk en forhåndsinnstilt avstand fra kjøretøyene foran. Det nye systemet vil nå kunne reagere på stillestående kjøretøy på veien i hastigheter opp til 100 km/t (tidligere 60 km/t).
Active Steering Assist hjelper føreren å holde seg i kjørefeltet sitt i hastigheter på opptil 210 km/t. Nye funksjoner inkluderer ekstra kjørefeltgjenkjenning med 360° kameraet, betydelig forbedret ytelse i svinger på landeveier, og forbedret kjørefeltsentrering på motorveier. I tillegg til konvensjonelle fartsgrense-skilt gjenkjenner Traffic Sign Assist også andre skilt som for eksempel veiarbeid. Nytt er at den også kjenner igjen stoppskilt og rødt lys som en del av kjørehjelpspakken.
Tekniske data - Bensin:
|
|
C 180 |
C 200 |
C 200 4MATIC |
C 300 |
C 300 4MATIC |
Motorvolum |
cc |
1496 |
1496 |
1496 |
1999 |
1999 |
Effekt |
hk |
170 |
204 |
204 |
258 |
258 |
ved |
Rpm |
5500-6100 |
5800-6100 |
5800-6100 |
5800 |
5800 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) |
hk |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
Dreiemoment |
Nm |
250 |
300 |
300 |
400 |
400 |
ved |
rpm |
1800-4000 |
1800-4000 |
1800-4000 |
2000-3200 |
2000-3200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) |
Nm |
200 |
200 |
200 |
200 |
200 |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) |
l/100 km |
7.2-6.2 |
7.2-6.3 (7.4-6.5) |
7.6-6.6 |
7.4-6.6 |
7.9-7.0 |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) |
g/km |
163-141 |
163-143 (168-149) |
172-151 |
169-150 |
180-160 |
Akselerasjon (0-100 km/h) |
s |
8.6 |
7.3 (7.5) |
7.1 |
6.0 |
6.0 |
Toppfart |
km/t |
231 |
246 (240) |
241 |
250 |
250 |
(stasjonsvogn i parentes)
Tekniske data - Diesel:
|
|
C 220 d |
C 300 d |
Motorvolum |
cc |
1992 |
1992 |
Effekt |
hk |
200 |
265 |
ved |
Rpm |
4200 |
4200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) |
hk |
20 |
20 |
Dreiemoment |
Nm |
440 |
550 |
ved |
rpm |
1800-2800 |
1800-2200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) |
Nm |
200 |
200 |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) |
l/100 km |
5.6-4.9 (5.8-5.1) |
5.6-5.0 (5.8-5.1) |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) |
g/km |
148-130 (152-134) |
148-131 (152-135) |
Akselerasjon (0-100 km/h) |
s |
7.3 (7.4) |
5.7 (5.8) |
Toppfart |
km/t |
245 (242) |
250 (250) |
(stasjonsvogn i parentes)
Nøkkelord
Kontakter
Audun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder






















Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling15.4.2025 10:53:22 CEST | Pressemelding
Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz CLA13.3.2025 19:34:50 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz CLA byr på en imponerende rekkevidde på opptil 792 kilometer og en eksepsjonell ladehastighet på opptil 320 kW. Med avansert 800-volt arkitektur og det helt nye operativsystemet MB.OS, er nye CLA smartere, mer fleksibel og mer luksuriøs enn tidligere. Norsk salgsstart forventes tidlig i høst.
Nye Mercedes-Benz flerbruksbiler på vintertesting i Sverige10.3.2025 09:51:23 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz Vans starter siste vintertesting av sine nye flerbruksbiler der testingen har fokus på kjøredynamikk, termisk styring og interiørkomfort. Både 4MATIC firehjulstrekk og bakakselstyring er bekreftet på de nye bilene, som til nå har bestått testsyklusene med glans.
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC – testet under ekstreme vinterforhold5.3.2025 05:32:00 CET | Pressemelding
Med avansert 800-volts arkitektur, imponerende rekkevidde og ladehastighet på over 320 kW*, vil nye elektriske GLC by på en solid totalpakke. Etter omfattende tester i lave temperaturer i Arjeplog, Sverige, bekreftes det at GLC leverer på både effektivitet, komfort og sikkerhet.
Nå er luksuriøse Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series klar for bestilling26.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series er den mest sportslige modellen fra Mercedes-Maybach noensinne, samtidig som komfort og de klassiske og elegante detaljene er ivaretatt. Nå er de norske prisene klare, og starter på kr. 4.330.000,- ekskl. levering. Den unike modellen forventes på veien i løpet av sommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom