Fraktrekord for norsk sjømat fra Oslo lufthavn

– I et europeisk fraktmarked som er sterkt påvirket av covid-19, og i en tid hvor det har vært stor global mangel på flyfraktkapasitet, har flyselskapene valgt å prioritere kapasitet fra Norge og Oslo lufthavn. Dette tilskrives først og fremst en fortsatt høy etterspørsel etter norsk sjømat, kombinert med smittevernsutstyr, e-handelsprodukter, deler til olje- og gass-næringen og til sjøfarten. I tillegg har et høyt ratenivå bidratt til at flere flyselskaper benytter passasjerfly som dedikerte fraktfly, sier cargodirektør i Avinor, Martin Langaas.
70 fly i uken med norsk sjømat
Til sammen ble det fraktet over 110.000 tonn med sjømat fra Oslo lufthavn til store markeder i hele verden, der Japan, Sør-Korea og USA var de største eksportmarkedene.
– Det har vært en økt etterspørsel etter flyfraktkapasitet for norsk sjømat fra Oslo lufthavn, som følge av redusert kapasitet fra andre europeiske lufthavner. Dette har bidratt til at vi har fått nok et godt fraktår. Bortfallet av interkontinentale passasjerruter med fraktkapasitet har blitt erstattet av flere dedikerte fraktfly. På det meste har vi hatt over 70 ukentlige fly som har lettet fra Oslo Lufthavn med fersk norsk sjømat til Asia, sier Langaas.
Norge er i en særstilling
Det totale fraktvolumet på landets hovedflyplass har gått marginalt ned som følge av mindre post og redusert innlandstrafikk, men langt mindre enn andre lufthavner i regionen.
– Norge er i en særstilling fordi vi har en stabil eksportvare i norsk sjømat som er høyt etterspurt. Dette er attraktivt for flyselskapene, som da fyller flyene sine tilbake til Asia fra Europa ved å legge til et stopp på Oslo lufthavn eller andre Avinor-lufthavner. Eksempelvis har Qatar Airways opprettet en fraktrute med fersk norsk sjømat, som skal fraktes fra Harstad Evenes lufthavn og ut til sentrale knutepunkt i Asia, sier Langaas
Avinor har forbedret flyfraktkapasiteten
– Vi pleier å si at «ingen har så dårlig tid som en død laks» og for sjømatnæringen utgjør effektive transportårer ut i verdensmarkedene en vesentlig konkurransefordel, forklarer Langaas.
Dette bekreftes av Trond Davidsen,viseadministrerende direktør, i Sjømat Norge.
– For våre medlemmer har Avinors innsats, for å sikre flyfraktkapasitet fra Norge i en svært turbulent tid for internasjonal luftfart, vært avgjørende for at de har kunnet nå verdensmarkedene med fersk sjømat. Det er gledelig å konstatere at Avinor har klart å opprettholde, og til og med forbedre, flyfraktkapasiteten for norsk transport av sjømat gjennom covid-19-krisen, sier han.
Flybårent smittevernsutstyr
Siden 18. mars 2020 har Avinor bidratt i arbeidet med å sikre forsyninger av medisinsk smittevernutstyr og smittevernutstyr fra Asia til Norge.
– I en svært krevende og vanskelig tid for landet er det godt å kunne hjelpe der man kan. At Avinor har kunnet hjelpe Helse Sør-Øst RHF og Helse- og omsorgsdepartementet med å sikre effektiv transport av smittevernutstyr, som landets sykehus og kommuner er helt avhengig av, viser hvilken verdifull rolle luftfart spiller i den norske helseberedskapen, sier Langaas.
Han kan fortelle at Avinor har bidratt med frakt av 12.000 kubikkmeter med smittevernutstyr inn til Norge. Dette tilsvarer omtrent 200 semitrailere med utstyr.
– Norsk luftfart har, til tross for svært krevende tider, levert tjenester som har sikret nødvendig transportbehov. Dette understreker også betydningen flyfrakt som en viktig del av norsk infrastruktur, sier han.
Stor utvikling i ekspressmarkedet
Ved siden av sjømat og smittevernsutstyr er det spesielt en næring som ser en solid økning. Expressmarkedet er det nest største fraktsegmentet i volum, men utgjør en vesentlig del av den totale norske vareverdien av flyfrakt.
Dette skjer blant annet fordi nordmenn handler vesentlig mer varer på internett hos internasjonale leverandører, en tendens som har økt gjennom covid-19-krisen.
– Økningen er varierende mellom ulike bransjer, men det er tydelig at nordmenn generelt handler mer internasjonalt på nett. DHL Express Norge har gjennom hele pandemien opprettholdt leveranser av det stadig økende volumet fra e-handelen, men ikke minst også opprettholdt fremføring av viktige sendinger til norsk industri- og næringsliv, sykehus- og helseforetak samt samfunnet ellers, sier administrerende direktør i DHL Express, Terje Aarborg.
Det totale antall frakttonn på Oslo lufthavn var i 2020 på 163.000 tonn, noe som tilsvarer en nedgang på 7 prosent sammenliknet med 2020. Det betyr at Oslo lufthavn i 2020 tok posisjonen som Nordens største fraktflyplass (målt i tonn) og forsterket rollen som den største frakterflyplassen (antall fraktfly).
Fakta – frakt – Oslo lufthavn i 2020:
Største fraktflyselskaper (i antall tonn):
Qatar Doha 42.446
Korean Air & Ethiopian Seoul 15.170
Emirates Dubai 14.350
CAL & ElAl Tel Aviv 8.464
Silkway West Baku 6.060
Turkish Istanbul 5.393
Største eksportmarkeder fra Norge med norsk sjømat:
Japan
Sør- Korea
USA
Kontakter
Joachim Westher AndersenKommunikasjonssjef - Oslo lufthavn
Tel:+47 918 15 614joachim.westher.andersen@avinor.noPressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder

Om Avinor
Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Første kvartal 2025: Styrket inntjening og økt trafikk27.5.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
-Den styrkede inntjeningen er drevet av trafikkvekst, justerte lufthavnavgifter og en forbedret driftsmargin gjennom stram kostnadsstyring og klar inntektsagenda, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.
Har åpnet Oslo lufthavns første vinbar27.5.2025 09:41:11 CEST | Pressemelding
Nå har dørene åpnet på Oslo lufthavns første vinbar noensinne. Tigerstaden er allerede blitt et populært tilskudd.
Tar opp kampen om alpeturistene21.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Fra du lander på Oslo lufthavn kan du i løpet av få timer være på plass i syv store og velutviklede skidestinasjoner. Dette er det få flyselskap i verden som vet. Sammen med Alpinco skal Avinor nå selge og markedsføre Hafjell, Kvitfjell, Oppdal og den norske fjellheimen til det internasjonale markedet.
Reiser du med bunad i helgen? Dette må du vite16.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nå åpnes Oslo lufthavns bunadssluse. Her er rådene til deg som skal pakke med deg bunad på flyreisen i helgen.
Fleire reisande frå utlandet og dronemilepæl i april13.5.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
I april nytta 4,3 millionar reisande Avinor sine lufthamner. Dette er ein auke på tre prosent samanlikna med april i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom