NAF

NAF krever ny bransjestandard for rekkevidde og lading av elbiler

Del
NAF vil ha på plass en bransjestandard for informasjon om elbilenes rekkevidde, batteristørrelse og ladefart. - Det er viktig at bransjen omtaler dette likt slik at bilkjøperne kan sammenligne biler på samme grunnlag, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Over halvparten av de som kjøper seg ny bil kjøper elbil. Da må de vite hva som er reell rekkevidde på elbilene, også under norske vinterforhold og med ulikt ekstrautstyr. (Foto: NAF)
Over halvparten av de som kjøper seg ny bil kjøper elbil. Da må de vite hva som er reell rekkevidde på elbilene, også under norske vinterforhold og med ulikt ekstrautstyr. (Foto: NAF)

Når du skal kjøpe elbil og orienterer deg om rekkevidde og ladehastighet møter du på mye bruk av ordene “inntil” og “opptil”. Alle benytter rekkevidde-tall fra den anerkjente europeiske WLTP-standarden. Rekkevidden kan oppgis både for bykjøring og blandet kjøring.

- Vi ser at noen velger å sette det beste tallet i salgsmateriellet, og det er for bykjøring. Men det er blandet kjøring, det vil si både by og landevei, som er mest relevant for forbrukeren, sier Ryste. - Derfor mener NAF at rekkevidden for blandet kjøring er det som må stå i reklamen, fortsetter hun.

Vinteren har i år vært ekstra kald og mange ferske elbilister har nok fått seg en overraskelse over hvor mye kortere rekkevidden blir da. NAFs elbiltester viser at rekkevidden normalt sett reduseres med 10-30 prosent vinterstid, men med den kulden det har vært så langt i 2021 er reduksjonen enda større.

- Over halvparten av de som kjøper seg ny bil kjøper elbil. Da må de vite hva som er reell rekkevidde på elbilene, også under norske vinterforhold og med ulikt ekstrautstyr, mener Camilla Ryste.

Felles omtale av lading

Ladehastighet oppgis i dag svært forskjellig på ulike elbiler. Dette gjør det vanskelig for forbrukeren å sammenlikne hvor raskt ulike modeller lader.

Alle forhandlerne oppgir bilens maksimale ladefart i kilowatt (kW), men tester viser at dette er en ladefart som kun oppnås i deler av ladingen.

- Bilkundene må få se kurven for hvordan bilen de vurderer å kjøpe, lader. Da vil man kunne se hvordan de forskjellige bilmodellene faktisk lader, mener Ryste.

Mange leverandører oppgir tiden det tar å lade batteriet til en viss prosent. Det varierer imidlertid mye på hvilken måte de ulike forhandlerne oppgir denne tiden. Noen forhandlere oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 0 til 80 prosent, noen oppgir tiden fra 10 til 80 prosent, mens andre igjen oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 30 til 80 prosent.

- Her må det også bli likt og NAF mener at det riktige er å oppgi lading med oppvarmet batteri fra 10 til 80 prosent, avslutter Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

NAFs forslag til bransjestandard

  • Rekkevidde for blandet kjøring oppgis
  • Rekkevidde oppgis «fra x km til x km», der tallene angir spennet som modellen kommer med i ulike utstyrsvarianter og dekktyper
  • Oppgi minimum garantert vinterrekkevidde ved ulike temperaturer. Eksempelvis 20 grader, 10 grader, 0 grader, -10 grader og –20 grader.
  • Netto batteristørrelse oppgis (brutto minus sikkerhetsmarginer)
  • Ladehastighet oppgis i antall minutter det minimum tar å lade et oppvarmet batteri fra 10 til 80 prosent.
  • Ladekurven til bilen skal være tilgjengelig hos forhandlere på forespørsel (hvor stor ladefart [effekt i kW] bilen gir for hver 10ende prosent batteriet er fylt).

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Over halvparten av de som kjøper seg ny bil kjøper elbil. Da må de vite hva som er reell rekkevidde på elbilene, også under norske vinterforhold og med ulikt ekstrautstyr. (Foto: NAF)
Over halvparten av de som kjøper seg ny bil kjøper elbil. Da må de vite hva som er reell rekkevidde på elbilene, også under norske vinterforhold og med ulikt ekstrautstyr. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye