Belønning ga betydelig færre fartsbrudd
![Resultatene viser at belønning av trygg kjøreatferd fungerer, særlig når sjåførene får den kort tid etter endt kjøretur.](/data/images/00342/ae56b25b-b493-4657-a796-fcd6c601317a-w_720.jpg)
– Sjåførene i Rogaland hadde under og etter kampanjen nesten 30 prosent færre fartsovertredelser enn før. Oslobilistene reduserte antall fartsovertredelser med over 25 prosent, sier leder for innovasjon Svein Skovly i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Sjåfører i samtlige fylker har under og etter kampanjen vist større respekt for fartsgrensene. I tillegg til Rogaland og Oslo kan sjåførene i Vestland, Viken og Trøndelag vise til betydelig færre fartsovertredelser. Det var minst endring i Innlandet.
– Sjåførene som bruker vår nye smarte bilforsikring reduserte i snitt antall fartsovertredelser med nesten 16 prosent i 30-, 40- og 50-sonene fra før til etter kampanjen, sier Skovly.
Kampanjen varte i én måned fra skolestart, 17. august. Sjåførene som overholdt fartsgrensene hadde mulighet til å oppnå ekstra poeng tilsvarende 300 kroner. Sjåførene blir i tillegg belønnet for å la mobilen ligge når de kjører.
Gulrot bedre enn pisk
Brukerne av appen kan kun oppnå belønning, og får aldri noen form for straff. Kjøredata blir heller ikke brukt ved et eventuelt skadeoppgjør.
– Resultatene viser at belønning av trygg kjøreatferd fungerer, særlig når sjåførene får den kort tid etter endt kjøretur. De som faktisk bruker poengene de får for trygg atferd i trafikken kjører enda bedre enn de som ikke gjør det. Det forsterker teorien om at belønning fungerer bedre enn straff, sier atferdspsykolog Jon Magnus Eilertsen i Fremtind.
Kjøringen etter at kampanjen var over og belønningen ble borte, viser at mengden fartsovertredelser har holdt seg på samme lave nivå som på slutten av kampanjen.
Varig endring i kjøreatferd
– Det kan se ut til at endringen i kjøreatferd varer over tid. Vi sier da at atferden har generalisert seg, og det betyr i denne sammenhengen at det å overholde fartsgrensene i større grad er automatisert. Det gjenstår å se om fravær av belønning over tid, på linje med fravær av fartsbøter, gjør at farten går opp igjen, sier Eilertsen.
Blant kvinner og menn var atferdsendringen tilnærmet lik, men én ting skilte kvinnelige sjåfører fra menn.
– Da vi ga brukerne et «push» i appen, mot slutten av kampanjen, så ble kvinnene enda bedre til å overholde fartsgrensene. Denne store atferdsendringen så vi dessverre ikke hos de mannlige sjåførene, sier Skovly.
Om smart bilforsikring
Fremtind har hatt smart bilforsikring i markedet i over 3 år. Den første generasjonen ble lansert våren 2017 av daværende SpareBank 1 Forsikring. I denne løsningen monterer bilistene en smartplugg i bilens diagnoseport. Med denne løsningen, Spinn, har vi til nå registrert over 360 millioner kjørte kilometer blant over 30.000 kunder.
Vinteren 2020 lanserte Fremtind en ny generasjon smart bilforsikring, med kun mobilen som sensor. Vi opplevde at vi med den første versjonen ikke klarte å påvirke ulykkesstatistikken som vi ønsket. I dag har vi bedre og mer moden teknologi, og ikke minst så kunne ikke el-bileierne bruke smartpluggen i Spinn. Den nye generasjonen, og appen som i dag heter Smartbil, er tilgjengelig for alle.
Som i første generasjon smart bilforsikring er målet med Smartbil-appen å belønne trygg kjøring og bevisstgjøre bilistene på deres kjøreatferd. Høy fart og mobilbruk under kjøring fører til ulykker, og nå fokuserer vi på mobilbruk ved å belønne de som lar mobilen ligge. Ved årets skolestart vil Fremtind også teste belønning av de som overholder de laveste fartsgrensene. Bilistene får ikke noen form for «straff» om de ikke kjører pent eller fikler med mobilen.
Nøkkelord
Kontakter
Simen Berntsen RudiKommunikasjonssjef Fremtind
Tel:959 05 875simen.rudi@fremtind.noSvein SkovlyLeder Innovasjonslab Fremtind
Tel:950 95 893svein.skovly@fremtind.noBilder
![Resultatene viser at belønning av trygg kjøreatferd fungerer, særlig når sjåførene får den kort tid etter endt kjøretur.](/data/images/00342/ae56b25b-b493-4657-a796-fcd6c601317a-w_240.jpg)
![Resultatene viser at belønning av trygg kjøreatferd fungerer, særlig når sjåførene får den kort tid etter endt kjøretur.](/data/images/00735/843e84fc-072f-4677-a304-defb60e1237f-w_240.jpg)
![Leder for innovasjon i Fremtind, Svein Skovly.](/data/images/00507/9eef2570-7b6f-4d7e-940f-91b25fba0916-w_240.jpg)
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Rekordmange dyr drepes i trafikken: – Husk ditt ansvar som bilist19.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
– Om du har kjørt på et dyr, har du ingenting å tape på å melde fra til politiet. Du risikerer ikke bonustap, og du kan få redusert egenandel, opplyser skadeforebygger.
Magetrøbbel er største skadeårsak for nordmenn på reise17.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Blir du syk på reisen i sommer, er sannsynligheten stor for at det er magen som skaper trøbbel. Feriemage topper nemlig reisesykestatistikken i de aller fleste land om sommeren.
1 av 3 gjør ingen ekstra tiltak for å sikre huset mot innbrudd i sommer15.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Mange låser kun døra når de drar på ferie, viser en ny undersøkelse. Mens folk i byen bruker mest boligalarm, sverger folk fra bygda til nabohjelp.
Dette gjør du hvis kofferten blir borte i sommer12.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Om sommeren er det ekstra trafikk på flyplassene i Europa, og det gir større risiko for å miste bagasjen. Noen grep er lure å ta før du reiser.
Prøvde seg med bagasjesvindel: Ble avslørt8.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Da kofferten ble borte, krevde kunden erstatning for en rekke merkeklær til 47 000 kroner. To måneder senere kom kofferten til rette – og det viste seg at innholdet var langt ifra så verdifullt som kunden hadde påstått.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom