Harmonisk og sportslig – understellet på nye ID.4

- Avansert hjuloppheng med en kompakt, multilinket bakaksel
- Kjøredynamikkregulering i bilens sentrale styreenhet, for mer agilitet og stabilitet
- Aerodynamisk optimerte felger, ulik dekkbredde foran og bak, og kraftige bremser
- Toppmodellen ID.4 Max får progressiv styring og dynamisk regulering av understellet (DCC)
– Den elektriske SUV-en ID.4 blir morsom å kjøre, på samme måte som den kompakte ID.3, forklarer Karsten Schebsdat, leder for kjøredynamikk hos Volkswagen. – Vi har fått på plass tallrike nye ideer og reguleringssystemer, som øker sikkerheten og kjøregleden, fortsetter han.
Lavt tyngdepunkt gir sportslige kjøreegenskaper. Konseptet i ID.4 gir de beste forutsetningene for kjøreglede. Bakhjulstrekk gir gode fremdriftsegenskaper – noe som er spesielt viktig for norske vinterforhold. Høyvoltsbatteriet ligger mellom akslene, som bilens laveste punkt. Det gir både et lavt tyngdepunkt, og en svært gunstig vektfordeling: Alle drivlinjevarianter varierer maksimalt én prosent fra idealverdien 50:50.
Forakselen til ID.4 er en McPherson-konstruksjon, med styreutveksling 15,9:1. For første gang i en Volkswagen ligger styremekanikken foran forhjulenes senter, en plassering som garanterer høy stabilitet ved rask svingkjøring. Bak finnes en avansert nyutvikling: en kompakt multilinkaksel, montert på en hjelperamme som er fleksibelt forbundet med karosseriet. For å spare vekt, er deler av opphenget laget i aluminium.
Store hjul og sterke bremser. Hjulutvalget til ID.4 starter med 18-tommers felger, enten i stål eller aluminium. Fra modellen ID.4 Life er 19-tommere standard, men bilen leveres også med 20- og 21-tommer felger. Selv om de store hjulene trenger mye plass i hjulhusene, har ID.4 en svingradius på bare 10,2 meter, som er ekstremt lite for en bil i denne klassen.
Felgene har skivedesign som optimerer aerodynamikken, og dekk med lav rullemotstand. Inngangsmodellene ID.4 Pure og ID.4 City vil få en bredde på 235 mm foran og bak, med en profil som er avhengig av felgstørrelsen. Alle andre modeller vil få ulik dekkbredde foran og bak. Forakselen vil få 235 mm brede dekk, mens bakakselen vil være utstyr med dekk som er 255 mm brede.
Den robuste SUV-en har kraftige bremser. Modellene med 77 kWh-batteri netto energinnhold vil få 358 mm store bremseskiver foran. Bakhjulene får trommelbremser, med et bremsebelegg som skal vare i hele bilens levetid. Dette eliminerer problem med korrosjon. Bakbremsene på ID.4 blir nemlig brukt svært lite i daglig kjøring, siden mye av gjøres med elektromotoren – for å regenerere energi.
Progressiv styring, dynamisk understell (DCC) og førerprofilvalg. Med sportspakken «Pluss» (standard i toppmodellen ID.4 Max), får understellet til ID.4 enda mer å by på. For det første, en progressiv styring, som blir mer direkte for økende styreutslag. Utvekslingen varierer fra 15,9:1 til 14,5:1. En annen viktig ingrediens er det adaptive understellet (DCC). Alt etter underlag og kjøresituasjon reguleres støtdemperne på hvert hjul individuelt, 200 ganger per sekund. Det muliggjør både høy komfort, og en kontant kontakt med underlaget når det er ønsket og/ eller nødvendig.
DCC og progressiv styring er koplet sammen med førerprofilene. Føreren kan i utgangspunktet velge mellom «Eco», «Comfort» og «Sport», men i «Individual» finnes det flere muligheter for tilpasninger. Her kan det gjøres finjusteringer mellom sport og komfort, eller til og med gjøre disse modiene mer ekstreme – altså mer komfortabelt eller mer sportslig.
Kjøredynamikkmanageren. Dersom sjåføren vil, kan ID.4 ta svingene svært raskt, stabilt og nær nøytralt – også takket være den elektroniske kjørdynamikkreguleringen, som arbeider tett sammen med stabilitetskontrollen ESC. Volkswagen viste dette første gang i nye Golf: Kjøredynamikkregulatoren samkjører individuelle bremseinngrep fra den elektroniske differensialbremsen, XDS, med reguleringen av støtdemperne, DCC. Her benyttes en digital referansemodell for å oppnå best mulig styre- og fremdriftsrespons i alle situasjoner. Allerede når sjåføren styrer inn i en sving, oppleves dette ved at bilen reagerer spontant, lineært og presist.
ESC samarbeider i tillegg tett med den sentrale styreenheten for elektromotoren og kraftelektronikken. Selv om en bil med bakhjulsdrift vil ha en grunnleggende tendens til overstyring, gjør dette sikkerhetsnettet at bakhjulene til ID.4 beholder et stabilt veigrep i alle situasjoner – ved full gass, ved rask svingkjøring, og ved bremsing med regenerering. Antispinnfunksjonen tar utgangspunkt i hjulenes omdreiningstall, en nyhet hos Volkswagen. Hvert millisekund beregnes ideell hjulrotasjon på nytt, og systemet reagerer dermed så raskt og smidig at føreren knapt kan merke det.
Modellutvalget utvidet. ID.4 er den første elektriske SUV-en fra Volkswagen, og Volkswagens første globale elektriske bil. Etter lanseringsmodellene 1ST og 1ST Max blir den internasjonalt tilbudt som åtte forhåndskonfigurerte modeller. Endelig modellprogram i Norge vil bli kjent senere. Høyvoltsbatteriet kommer med enten 52 eller 77 kWh netto energiinnhold, noe som gir rekkevidder på opptil 520 (WLTP). Elektromotoren vil kunne leveres i tre effektutgaver mellom 109 kW (148 hk) og 150 kW (204 hk).
Fremtidens mobilitet er elektrisk. I tråd med strategien «Transform 2025+» investerer Volkswagen 11 milliarder euro i elektrisk mobilitet innen 2024. ID.4 er etter ID.3 den andre bilen i ID.-familien. Denne nye modellserien utfyller det klassiske modellutvalget til merket. Begrepet ID. står for intelligent design, identitet og visjonære teknologier.
Forklaring til illustrasjon:
Harmonisk og agil
Understellet til nye ID.4
Lavt tyngdepunkt
Optimal vektfordeling og dynamisk kjørefølelse takket være plasseringen av høyvoltsbatteriet mellom akslene.
Multilink-aksel
Hjulopphenget er festet i en hjelperamme, som også holder fremdriftsenheten.
Trommelbremser
Bremsebelegg med livstidsvarighet, og optimerte korrosjonsegenskaper.
McPherson foraksel
Lettvektskonstruksjon med aluminiumkomponenter for en direkte og stabil styrerespons.
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noBilder
Lenker
Om Volkswagen
Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.
Besøk oss gjerne på:
https://www.volkswagen.no/no.html
https://moller.no/no/nyhetsrom
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom