Mange foreldre vet ikke at barna bruker penger og spiller spill med 18-års grense

Antall barn og unge som spiller dataspill har økt år for år, og tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020 viser at nesten alle 9-18-åringer spiller dataspill.
Medietilsynet mener det er behov for å snakke mer om dataspill
Undersøkelsen viser også at halvparten av 9–17-åringene sier de har spilt dataspill med 18-årsgrense. Til sammenligning sier nesten åtte av ti foreldre at barna deres aldri har spilt spill med 18-årsgrense, ifølge undersøkelsen Foreldre og medier 2020. Undersøkelsene viser også at barn kjøper mer i spill enn foreldrene tror. Nesten seks av ti av 9 – 18-åringer som spiller spill har kjøpt noe med ekte penger i et spill, enten selv eller ved at foreldrene har kjøpt noe for dem, mens litt over seks av ti foreldre svarer at barnet ikke har kjøpt noe med penger i et spill.
– At det er så stor forskjell på hva barn og foreldre rapporterer om både når det gjelder tilgang på spill med 18-års aldersgrense og hvor mye penger barna bruker på spill, viser at mange familier bør snakke mer om dataspill, sier Velsand.
– Dataspill er uten tvil en viktig fritidsaktivitet for mange barn, og kanskje særlig nå under korona-pandemien, hvor det er begrensninger på fysisk samvær. Men foreldrene bør sette seg inn i spillene som spilles, og snakke med barna både om aldersgrupper og pengebruk. Det å engasjere seg i barnas fritidsaktiviteter er positivt, enten det handler om analoge eller digitale aktiviteter, sier Velsand.
Medietilsynet ønsker å dele kunnskap om spill og spilleproblemer
I dag onsdag 18. november arrangerer Medietilsynet Dataspillkonferansen, der kunnskap om dataspill deles av ulike aktører. Du kan følge sendingen, som starter kl. 10.00, her. Dataspillkonferansen arrangeres annethvert år som en del av Handlingsplanen mot spilleproblemer, og blir i år strømmet digitalt på Facebook og Medietilsynets nettsider. Målet med handlingsplanen er å bidra til at færrest mulig får problemer med spill, og å øke og dele kunnskap om spill og spilleproblemer.
– Vi gleder oss til å sette dataspill på agendaen på årets konferanse. Vi synes det er særlig viktig å løfte frem ny forskning om pengebruk i spill, hvordan spill kan fungere innenfor skolen og hvordan det er mulig å jobbe for å motvirke utenforskap hos sårbare, unge gamere nå under pandemien, når dataspill kanskje er ekstra viktig for mange. Vi håper også en slik konferanse gjør det lettere å ta dataspillpraten hjemme, sier Velsand.
Medietilsynets råd til foreldre
- Kunnskap: Skaff deg selv kunnskap om dataspill
- Dialog: Start tidlig med å snakke med barna dine om dataspill. Vis engasjement, lytt og lær!
- Regler: Bli enige om hvilke spill og hvor mye tid barna kan bruke, og regler for eventuell pengebruk på spill
- Spill selv: Spill med barna, vær aktiv og nysgjerrig
Barn og medier 2020 om dataspill
- 86 prosent av 9 – 18-åringene spiller dataspill; 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene.
- 58 prosent av 9 – 18-åringer som spiller spill har kjøpt noe med ekte penger i et spill, enten selv eller ved at foreldrene har kjøpt noe for dem.
- Nesten fire av ti 9 – 18-åringer som har kjøpt noe med ekte penger i et spill, spurte ikke foreldrene først sist gang de gjorde et slikt kjøp.
- 51 prosent av 9 – 17-åringene som spiller spill, har spilt spill med aldersgrense 18 år. Andelen øker betydelig med alder, og er klart størst blant guttene.
- Nesten seks av ti av 9 – 18-åringer som spiller spill har kjøpt noe med ekte penger i et spill, enten selv eller ved at foreldrene har kjøpt noe for dem.
- 63 prosent av foreldrene svarer at barnet ikke har kjøpt noe med penger i et spill.
- 89 prosent av foreldrene prater med barnet om hva barnet spiller.
- 21 prosent av foreldrene sier de ofte er uenig med barnet om tidsbruk på dataspill/spill.
Barn og foreldre 2020 om dataspill
- 63 prosent av foreldrene svarer at barnet ikke har kjøpt noe med penger i et spill.
- 89 prosent av foreldrene prater med barnet om hva barnet spiller.
- 21 prosent av foreldrene sier de ofte er uenig med barnet om tidsbruk på dataspill/spill.
Kilder: Barn og medier 2020 og Foreldreundersøkelsen 2020 (Medietilsynet). Respondentene er cirka 3400 barn i alderen 9-18 år og cirka 2000 foreldre med barn i alderen 1-17 år.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet understreker forbud5.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet minner om forbudet mot å offentliggjøre valgresultat og valgdagsmålinger før klokken 21 på valgdagen mandag.
Nær 24 millionar til innovasjonsprosjekter1.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele 23,7 millionar kroner i innovasjonsstøtte i 2025, og opnar nå for søknader.
Fem millionar kroner til forsking på medier og dataspill28.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet opnar no for søknader om midlar til medierelaterte forskingsprosjekt.
Meta og TikTok stoppet Medietilsynets informasjonskampanje om valget22.8.2025 13:11:50 CEST | Pressemelding
Medietilsynet har fått avvist videoer og fjernet lenker – begge deler i forbindelse med en større annonsekampanje om kildebevissthet og desinformasjon i forkant av stortingsvalget.
Fleire typar medium kan søke om innovasjonstilskott12.8.2025 15:50:33 CEST | Pressemelding
Kultur- og likestillingsdepartementet har vedtatt endringar i forskrifta for innovasjons- og utviklingstilskott til nyheits- og aktualitetsmedium. Endringane opnar for at fleire typar medium kan søke støtte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom