1 av 10 barn og unge gruer seg til jul, ifølge Blå Kors sin ferske undersøkelse

Målet har vært å kartlegge forholdet til julen spesielt, men også hvordan barn og unge har det etter måneder med Korona. Hele 1 av 10 sier at de gruer seg til jul.
Julen er ekstra vanskelig for mange
–Julen er som et forstørrelsesglass der det fine blir finere og det vonde blir vondere, sier divisjonsdirektør i Blå Kors Kjetil Haga.Mer drikking hjemme og psykiske utfordringer er blant hovedårsakene til at julen som skulle være en hyggelig høytid blir vanskelig for mange.
Juleminner fra oppveksten er noe som barn tar med seg hele livet, både på godt og vondt. Barn og unge som opplever at foreldrene drikker for mye lever i en form for konstant beredskap som er veldig belastende, sier Haga.
Flere sliter i Koronatiden
Den langvarige Koronasituasjonen har også bidratt til at dagene oppleves som tunge. I undersøkelsen svarer hele 37% av ungdommene at pandemien gjør livet vanskeligere. Ofte er skole og fritidsaktiviteter trygge holdepunkter i en ellers uforutsigbar hverdag. Fraværet av struktur i hverdagen kan forsterke det som er vanskelig fra før av.
– Mye av det menneskelige nærværet er redusert på grunn av pandemien. Mange av de som har utfordringer og sårbare sosiale nettverk kjenner på enda mer utenforskap nå, sier Haga.
Barn og unge trenger å bli sett
–Det er viktig å se barn og unge rundt seg som har det vanskelig. Der har vi alle et ansvar. Ikke undervurder betydningen av en telefon, et vennlig blikk eller en ekstra oppmerksomhet. Alle barn og unge fortjener en trygg og god julefeiring. I Blå Kors jobber vi med dette, og alle kan bidra til at et barn eller en ungdom i sitt nærmiljø kan få en litt bedre juleopplevelse dette året, avslutter Kjetil Haga.
Hovedfunn:
- 1 av 10 barn unge gruer seg til jul.
- 1 av 3 barn og unge mener Covid-situasjonen har gjort livet vanskeligere for dem.
Om undersøkelsen: Undersøkelsen er gjennomført for Blå Kors av Ipsos. Et representativt utvalg av barn og unge i alderen 12-18 år. Resultatene er hentet Ipsos web-panel for 12-15 år, rekruttering via sms til foresatte/foreldre i panelet, innhenting av samtykke for gjennomføring av intervju. Utvalg trukket fra representativt befolkningstrekk 16 år+, utsendelse av sms og gjennomføring online i 16-18 års gruppen.Resultatene er vektet på kjønn, alder og geografi i henhold til offentlig statistikk. Antall intervju: 545 |
Nøkkelord
Kontakter
Katrin SolbakkenMarkeds- og kommunikasjonssjef
Tel:90155615katrin.solbakken@blakors.noBilder


Om Blå Kors
I Blå Kors jobber vi med forebyggende tiltak, spesielt rettet mot barn og unge, samt behandling og oppfølging etter behandling. Rus er en av våre største samfunnsutfordringer og Blå Kors har i over hundre år gjort en viktig innsats i Norge for å hjelpe personer som er direkte eller indirekte rammet.
Blå Kors eier og driver 54 virksomheter fordelt over store deler av Norge. Vi har behandlingsinstitusjoner, poliklinisk virksomhet, arbeid for barn og unge, videregående skoler, gatenære tiltak, boligsentre, lokale stiftelser og foreninger med mer.
Følg pressemeldinger fra Blå Kors
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Blå Kors på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Blå Kors
En viktig reform for å beskytte barn og unge mot ulovlige rusmidler10.4.2025 13:02:58 CEST | Pressemelding
– Vi må beskytte barn og unge mot ulovlige rusmidler og skadevirkningene de har. Blå Kors mener regjeringens forslag til nytt lovverk vil bidra til dette, sier generalsekretær Trine Stensen.
Blå Kors lanserer tilbud for pårørende til personer med spilleproblemer3.4.2025 15:34:53 CEST | Pressemelding
Blå Kors spilleavhengighet lanserer et samtaletilbud for pårørende til personer med spilleproblemer. Blå Kors erfarer at nærstående av personer med spilleproblemer kan oppleve livet like krevende som spilleren selv. Tilbudet er nasjonalt, gratis og lett tilgjengelig med oppfølging over telefon og nett.
– Flere må være en motstemme til glorifiseringen av cannabis17.3.2025 10:52:05 CET | Pressemelding
Forskning viser at rundt 95% av innholdet om cannabis på Tik Tok er positivt eller nøytralt. Dette gjør at barn ned i 10-11 års alderen eksponeres for innhold som glorifiserer og normaliserer et rusmiddel som kan være farlig. Dette har Blå Kors valgt å gjøre noe med og oppfordrer flere til å være en motstemme.
1 av 10 nordmenn planlegger å ta hvit måned2.1.2025 13:12:36 CET | Pressemelding
En fersk undersøkelse viser at rundt 11 prosent av nordmenn planlegger å ta hvit måned i 2025. Dette tilsvarer rundt 500 000 personer. Blå Kors ønsker at folk skal lykkes og har utviklet en rekke verktøy som kan bidra til gjennomføringen. Lege Wasim Zahid anbefaler flere å bli med.
Blå Kors er bekymret for økningen av bruk av kokain og cannabis blant unge2.12.2024 16:02:55 CET | Pressemelding
En fersk rapport fra FHI viser at andelen unge som bruker ulovlige rusmidler øker. Samtidig viser forskning at rundt 95 prosent av innhold om cannabis på Tik Tok er positivt eller nøytralt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom