Suldal er godkjent som Bærekraftig reisemål
- Vi gratulerer Suldal med Merket for bærekraftig reisemål. De har vært gjennom en lang og grundig prosess der de gjennom et bredt samarbeid, grundige målinger og kartlegginger har jobbet for en samlende og god reiselivsutvikling. Til tross for at det er en ekstrem tid for reiselivet er det gledelig å se at reisemål satser fullt på å utvikle seg i en mer bærekraftig retning. Det er bra for lokalbefolkningen, for reisemålene selv, for miljøet, og for gjestene. Slik styrkes næringen i konkurransen om stadig mer bevisste turister, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.
Lofoten får også tildelt merket i dag. De to reisemålene skulle møte næringsminister Iselin Nybø i Oslo og få diplom for oppnådd milepæl, men møtet er utsatt på grunn av smittesituasjonen.
Merkeordningen er et verktøy for strategisk planlegging, iverksetting og måling av arbeidet med bærekraftig reiselivsutvikling over tid. Både næring, lokalsamfunn og kommuner deltar og bidrar i arbeidet. Prosessen frem mot første godkjenning tar cirka to år, deretter må reisemålet fortsette målinger og god styring, og hvert tredje år må reisemålet godkjennes på nytt.
Riktig for Suldal
- Dette er fantastisk! En bekreftelse på at vi er på rett veg. Merket kjennes riktig ut og også på en måte kjent for Suldal. Det oppmuntrer, inspirerer, og betyr en tydelig retning på reisemålsutviklingen vår og for alle de flotte bedriftene våre og alle som eier, leder og jobber i dem. Merket sender viktige budskap til både oss som bor og jobber her og ikke minst til de som besøker oss. Og så forplikter det! Det konstaterer prosjektleder Laila Steine, daglig leder i Suldal Vekst.
Suldal Vekst har hatt med seg reiselivsnæringen, Suldal Næringsforening og Suldal kommune for å drive fram prosessen. Kommunen har en lang reiselivshistorie og ønsker å jobbe mer målrettet, mer strategisk og smartere med reisemålsutviklingen. - Reiselivsnæringa gir store ringvirkninger i kommunen og området vårt, og vi ønsket et tydeligere strategisk fokus på bærekraft – ikke bare for reiselivsnæringa, men også for hele næringslivet og regionen rundt, sier Steine.
Fakta om ordningen:
For å oppnå merket første gang må reisemålet bevise at det jobber målrettet for å tilby unike opplevelser på grunnlag av stedets kultur, historie, ressurser og kulturarv, samtidig som man jobber med å begrense den negative effekten turisme kan medføre.
Arbeidet er også reiselivets måte å samle data og indikatorer som inngår i rapportering om FNs bærekraftsmål på.
Merkeordningen bygger på internasjonale standarder for hvordan et reisemål kan sikre bedre grep om egen retning og utvikling i et samspill mellom reiseliv, kommune og lokalsamfunn. Merket er gyldig i tre år fra godkjenning, og for å opprettholde merket må reisemålet oppdatere sin besvarelse og levere tydelig forbedring på 104 indikatorer.
Lenker:
Om Merket for bærekraftig reisemål:
https://www.visitnorway.no/innsikt/brekraftig-reisemaalsutvikling/
https://www.visitnorway.no/om-norge/baerekraftig-reiseliv/
Kontaktpersoner
Ingunn Sørnes, spesialrådgiver bærekraftig reiseliv i Innovasjon Norge,
e-post insor@innovasjonnorge.no, tlf. 957 78 663
Laila Steine, daglig leder i Suldal Vekst, e-post laila@suldalvekst.no, tlf. 977 75 757.
Nøkkelord
Bilder
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Morrow får statlig lån på til sammen 1,5 milliard17.12.2024 16:19:50 CET | Pressemelding
Innovasjon Norges styre innvilger tre lån til Morrow Batteries. Batterifabrikken i Arendal blir dermed det første prosjektet som mottar finansiering gjennom Grønn industrifinansiering.
Smaker fra Øyriket AS vinner landbrukspris i Trøndelag!27.11.2024 13:10:46 CET | Pressemelding
Matnettverket vinner den regionale bedriftutviklingsprisen i Trøndelag 2024.
Innovasjon Norge bidrar til fornying av norsk landbruk15.11.2024 11:35:27 CET | Pressemelding
Norge må satse på nye teknologier i landbruket. Innovasjon Norge lanserer en tilskuddsordning for klima- og miljøvennlig teknologi i det norske landbruket.
Norske bedrifter vil bidra i Ukraina13.11.2024 18:31:28 CET | Pressemelding
Stor interesse blant norske bedrifter for å bidra til gjenoppbygging i Ukraina. Energiminister Terje Aasland åpnet den norske paviljongen på Rebuild Ukraine i Warszawa.
Næringslivsdelegasjon skal bidra med norske løsninger på klimakrisen12.11.2024 09:55:33 CET | Pressemelding
13 norske selskaper og organisasjoner er på plass til det 29. klimatoppmøtet, som ble åpnet i Baku denne uken. De tar med seg kompetanse og teknologiske løsninger som kan bidra i klimakrisen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom