Kulturminnefondet

Hans Olav Brenner mottar formidlingsstipend

Kulturminnefondets nasjonale formidlingsstipend 2020 går til Hans Olav Brenner for hans innsats for å bevare og åpne prestegården i Snertingdal for publikum.
Hans Olav Brenner ble tildelt Kulturminnefondets nasjonale formidlingsstipend av styreleder Tine Sundtoft. Foto: Privat/Tom Gustavsen, Kulturminnefondet

Brenner ble nominert for sin historiske interesse for presteboligen og hele eiendommen “Præstgar’n”. Hans store og ekte interesse for bevaring av presteboligen når fram til mange gjennom kulturelle arrangementer.
– Styret i Kulturminnefondet har avgjort at formidlingsstipendet for 2020 går til Hans Olav Brenner for den store innsatsen han legger ned for bevaring, bruk og formidling av den gamle presteboligen i Snertingdal, sier Tine Sundtoft, styreleder i Kulturminnefondet.

Overraskende tildeling

Stipendet er på 50.000 kroner og skal benyttes til reiser og foredragsvirksomhet for å formidle erfaringer fra innsats i praktisk kulturminnevern og skape gode holdninger til bygningsvern. Den som mottar stipendet må kunne begeistre ulike målgrupper og vise hvordan det er mulig å redde kulturarv, selv om mye kan se håpløst ut.

Tildelingen ble annonsert tirsdag kveld som en overraskelse for Brenner under livesendingen “Kulturminneprat” med Simen Bjørgen, direktør i Kulturminnefondet.

– Hans Olav Brenner er motivert og engasjert. Han setter i stand og tar i bruk et kulturminne, og han sørger for at kulturminnet blir åpnet for flere gjennom arrangementer. På den måten skaper han økt interesse for bygningsvern og kulturarv, sier Bjørgen.

Historier fra prestekontoret

For to år siden gikk Hans Olav Brenner og Anita Krohn Traaseth sammen om å kjøpe den gamle presteboligen i Snertingdal med planer om å gjøre bygningen til et kulturhus, fylt av liv og aktivitet. Så langt har de arrangert årlige festivaler, fiolinkonsert med Vilde Frang, høstfestivalen "Epler og bøker" og lokalhistoriske arrangementer. Huset er i bruk av lokale foreninger, og nylig ble det satt opp en bokkiosk til bytting av bøker for dem som ønsker å stikke en tur innom. Brenner og Traaseth finner stadig måter å bruke eiendommen på og åpne den for publikum.

– Vi har opplevd at bygdefolk og andre har satt stor pris på at presteboligen med fin beliggenhet midt i Snertingdal har fått en mer allmenn funksjon enn tidligere, samtidig som det er verdt å understreke at mange prester har åpnet huset for selskapelighet og arrangementer også tidligere, og ikke minst hadde presten kontor i huset. Det er derfor særdeles mange som kommer innom med historier om erfaringer fra prestens kontor – og da ikke bare gode minner, forteller Hans Olav Brenner.

Støtte fra Kulturminnefondet

I sommer fikk Præstgar'n tilsagn om støtte på 26.000 kroner fra Kulturminnefondet for å sette i stand inngangspartiet til sitt opprinnelig uttrykk. Kapellanboligen fra 1900 er tegnet av Kristiania-arkitekten Sigurd R. Gulbrandsen. Brenner skriver i søknaden at tiltak knyttet til kulturminner og historiske bygninger vil bidra til å understreke den historiske betydningen denne delen av Snertingdal har hatt, med en rekke intakte kulturminner, dog med et visst behov for oppgradering.

– Jeg tar det tungt når slike ting går for lut og kaldt vann. Derfor føles det meningsfullt å kunne redde slike hus og samtidig kunne minne folk på at slike steder faktisk har betydd noe, har Brenner tidligere uttalt til Aftenposten.

Tidligere stipendmottakere av Kulturminnefondets formidlingsstipend:

2019: Edel Aas og Terje Marstein, som har tatt vare på en helt unik kulturarv i Gudbrandsdalen ved å sette i stand den gamle garden Gardsøi i Vågå.

2018: Båtbyggjar Berit Osmundsen ved Oselvarverkstaden, for den store innsatsen hun gjør for å sette søkelyset på trebåter generelt og Oselvar-båten spesielt.

2017: Bror Ivar Salomonsen ved RiddoDuottarMuseat, for den store innsatsen som han gjør for å bringe kunnskap om vernede og fredede bygninger, samt tradisjonshåndverk, til Finnmark.

2016: Marita Bett Aakre ved Bakketunet på Bjørke. Hun fikk stipendet for å la et fredet gardstun bli åpnet opp for publikum og flinke handverkere fra ulike yrker, som gir nye målgrupper økt forståelse for kulturarvens verdi.

2015: Erik Alfred Tesaker ved Handverksfabrikken i Gyland, kjent som «Oppfinneren» fra NRK. Han fikk stipendet for den kreative utviklingen av handverksfabrikken, og innsatsen for å sette håndverkstradisjonar på dagsorden.

2014: Elsa «Sprossa» Rønnevig, forfatter og bygningsverner, som er en aktiv forkjemper for kultur- og bygningsvern både lokalt og nasjonalt.

Bilder

Om Kulturminnefondet

Kulturminnefondet
Bergmannsgata 17
7374 Røros

73 10 36 00http://www.kulturminnefondet.no

Kulturminnefondet er et lavterskeltilbud og en rendyrket tilskuddsordning for private eiere av verneverdige kulturminner. Vi skal bidra til at et mangfold av kulturminner og kulturmiljøer bevares, så de kan benyttes som grunnlag for framtidig opplevelse, utvikling og verdiskaping.

For å få støtte må eier søke oss. Midlene blir fordelt gjennom vedtak gjort av Kulturminnefondets styre.

Les mer på våre nettsider.

Følg pressemeldinger fra Kulturminnefondet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kulturminnefondet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kulturminnefondet