Vippset til ny rekord i sommer

Nordmenn tok en for landet og smittevernet i sommer og vippset rekordmye til mat, overnatting, reiser, fritidsaktiviteter og opplevelser. Mer enn 5000 bedrifter kom i gang med Vippsnummer for bedrifter i løpet av sommeren, noe som også bidrar til veksten i vippsingen.
Vipps, så spiste vi ute
Nordmenn på norgesferie spiste ute som aldri før og kjøpte bakevarer og skalldyr til hjemme- og hyttekosen.
Vippsing for mat og drikke på restaurant økte med 138 % i juni og juli i år sammenlignet med sommeren i fjor. Betaling gjennom restaurant-apper tok av denne sommeren og ga et veldig oppsving i Vipps på nett-betalinger. Annen mat som konditorvarer og bakevarer (+ 69 %) og fisk og skalldyr (+ 94 %) gikk som varmt hvetebrød (og kalde reker) i sommer.
Camping- og glamping-farsott
Nordmenn campet mer enn noen gang og overnattet i hopetall i juni og juli. Vippsing til losji i alle varianter økte i sommer sammenlignet med i fjor; camping ble en stor hit i år med en øking på 267 %. Også ferieleiligheter og vandrehjem var populært, med en økning på 204 %. Vi vippset også mer enn noen gang til hotellene, som hadde en økning på 160 %. Hos Turistforeningene økte vippsingen med 15 %, bortsett fra i Oslo, som hadde en liten nedgang.
Hyperaktive på reisefot mens snekkeren jobbet
Mange pusset tydeligvis opp hytter og hjem, for vippsing til snekkerarbeid økte med 128 % i sommer sammenlignet med i fjor. Reising med bil på kryss og tvers gjorde at vi vippset mer enn i fjor for parkering og lignende (+ 272 %) og for ferger og båttransport (+ 56 %).
Vel fremme ved reisemålet vippset folk for leie av sportsutstyr som sykler, kajakker, brett og andre sporty greier. Vippsing for sportsutstyr økte med 213 % i juni og juli sammenlignet med samme periode i fjor. Dyrehager og andre parker var populært, med en økning på 66 % sammenlignet med i fjor.
Vill vekst i Agder og Nordland
Hvis vi ser på hvor folk har vippset, ser vi at rekordmange har tatt turen til kysten i Agder og øyene i Nordland. Veksten i antall aktive vippsbrukere i Agder var på 144 % i juni og juli sammenlignet med april og mai i år, mens Nordland hadde en 100% vekst i samme periode.
Også fjellheimen i Innlandet (+ 71 %), Møre og Romsdal (+ 59 %) og Vestfold (+ 46 %) var populære reise- og vippsemål. Alle fylker bortsett fra Oslo opplevde en vippseoppgang i sommer.
Oslo på vippsetoppen
Oslo er fortsatt Vipps-hovedstaden med over en million vippsere som handlet hos bedriftene i juli. Deretter følger Hamar, Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim. Slår vi sammen Kardemomme by og Kristiansand, passerer de Bergen og kaprer tredjeplassen i antall nordmenn som vippset i dette området i juli.
Se topp 15 vippsesteder og fylkesoversikt med topp 5 vippsesteder
Kontakter
Hanne KjærnesKommunikasjonssjef Vipps
Tel:+47 997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noBilder


Om Vipps
Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.
Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.
Følg pressemeldinger fra Vipps
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vipps på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Vipps
Vipps-rekorder på Black Friday25.11.2023 15:16:54 CET | Pressemelding
Nordmenn handlet ting for 10 prosent mer via Vipps netthandel på Black Friday, og skapte ny døgnrekord. I Black Week har summen allerede bikket godt over en milliard kroner natt til lørdag.
–Black Week på dødsleiet17.11.2023 10:41:41 CET | Pressemelding
Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps spådde Black Fridays død i 2021. Nå ser han tegn på at også Black Weeks dager kan være talte.
Vipps tilbake i REMA 100024.10.2023 15:11:10 CEST | Pressemelding
REMA 1000-kunder kan igjen vippse for handelen i fysiske butikker. – Vi er glade for at Vipps endelig er tilbake i butikkene, våre sier REMA 1000.
Ny Vipps-rekord til TV-aksjonen23.10.2023 11:40:14 CEST | Pressemelding
Både TV-aksjonen og Vipps satte nye rekorder under årets TV-aksjon. Dette er veldig, veldig gledelig for Redd Barna, og deres arbeid for å hjelpe barn rammet av krig og konflikt.
Vipps når viktig milepæl4.10.2023 09:34:29 CEST | Pressemelding
For første gang i historien vippser nordmenn oftere til bedrifter enn til venner. –Dette er vår viktigste milepæl innen betalinger så langt, sier Vipps-sjef Rune Garborg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom