Fremtind

Dette har du krav på om reisearrangøren går konkurs

Del
Det anslås at nordmenn har milliarder av kroner i utestående avbestillings-refusjoner hos deres reisearrangører. Flere av disse står i fare for å gå konkurs før kundene får pengene tilbake.
Nordmenn har milliarder av kroner i utestående avbestillingsrefusjoner hos deres reisearrangører.
Nordmenn har milliarder av kroner i utestående avbestillingsrefusjoner hos deres reisearrangører.

Virke har anslått at nordmenn venter på milliarder av kroner fra deres reiserarrangører.

- Det er viktig at kundene er klar over at reiseforsikringen ikke gjelder om reisearrangøren eller turoperatøren går konkurs, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Konkurs er alltid unntatt, uavhengig av hva årsaken til konkursen er. Skadeforebyggeren forteller at kundene likevel har noen muligheter om reisearrangøren går konkurs før refusjonen er utbetalt.

- Har du betalt reisen med kredittkort kan du kreve refusjon fordi du har kjøpt en tjeneste du ikke har fått. Dette kravet må du rette mot kredittkortselskapet eller banken hvor du har fått kortet utlevert. Sjekk også hvilke rettigheter ditt vanlige debet-kort gir deg, om du har betalt reisen med det, sier Nielsen.


Forventer at flere reisearrangører går konkurs

Reisegarantifondet dekker konkurs hos såkalte pakkereisearrangører. De fleste arrangører av denne type reiser er medlem av fondet. I følge nettsidene til Reisegarantifondet har flere operatører gått konkurs.

- Vi kan nok forvente at flere turoperatører og reisearrangører går konkurs utover høsten. Om du venter på refusjon fra en pakkereisearrangør kan du rette kravet til Reisegarantifondet om arrangøren går konkurs. Vi er derimot usikre på om Reisegarantifondet har tatt endelig stilling til om Covid-19 vil være omfattet i denne dekningen, sier Nielsen.


Betal alltid reisen med kredittkort

I april endret Regjeringen reglene for refusjon av avbestilte og kansellerte pakketurer. De såkalte pakkereisearrangørene fikk forlenget fristen for tilbakebetaling til kundene ved avbestillinger og avlysninger av pakkereiser.

- Det betyr at mange kunder som har bestilt pakkereiser ikke får pengene tilbake før etter årets sommerferie. Vår reiseforsikring dekker ikke denne «ventetiden». Vi kan ikke forskuttere en erstatning før vi vet hvor mye du faktisk får refundert, sier Nielsen.

- Denne situasjonen viser hvor viktig det er å alltid betale dine reiser med kredittkort.

Skadeforebyggeren anbefaler alle som er usikre på hva de har krav på å gå inn på Forbrukerrådet sine nettsider. De har god informasjon om hvilke rettigheter forbrukerne har.

Nøkkelord

Bilder

Nordmenn har milliarder av kroner i utestående avbestillingsrefusjoner hos deres reisearrangører.
Nordmenn har milliarder av kroner i utestående avbestillingsrefusjoner hos deres reisearrangører.
Last ned bilde
Skadeforebygger Therese Nielsen.
Skadeforebygger Therese Nielsen.
Last ned bilde
Nordmenn har milliarder av kroner i utestående avbestillingsrefusjoner hos deres reisearrangører.
Nordmenn har milliarder av kroner i utestående avbestillingsrefusjoner hos deres reisearrangører.
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

AutoSync er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med AutoSync finner du kontaktinformasjon her.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye