Ny undersøkelse: Dette er sommerklassikeren nordmenn elsker

Kampen om å være de norske jordbærenes foretrukne make er beinhard. Valgmulighetene er mange og både iskrem, vaniljesaus og melk kjemper om jordbærenes gunst. Likevel er det ingen tvil om at det er den klassiske varianten jordbær og fløte som hører sammen, skal vi tro nordmenn flest.
På oppdrag fra Q-Meieriene fant analysesebyrået Opinion ut at 45 % av Norges befolkning aller helst bruker fløte på ferske jordbær. Iskrem og vaniljesaus er også populært, mens 11 % sier at de foretrekker jordbær med melk.
— Barndommens somre bestod av lange solfylte dager der vi fråtset i jordbær med fløte. Det var kanskje ikke nøyaktig slik det var, men det er heldigvis slik jeg husker det, forteller Q-sjef Bent Myrdahl som børster støv av gamle barndomsminner.
Smaksopplevelsen som har gått i generasjoner gir en følelse av ekte matglede, og akkurat nå nytes friske bær med fløte rundt om i de tusen hjem.
Myrdahl forteller at Q-Meieriene merket et tydelig hopp i fløtesalget nærmest samtidig som de norske jordbærene kom i butikk.
— Vi vet at forbrukerne elsker norske jordbær med fløte på. Fløtesalget tok seg opp i slutten av juni og vi forventer en økning utover sommeren, sier Myrdahl og legger til at Q-Meieriene har god vekst i denne kategorien.
Frys ned fløterestene
De aller fleste bruker fløterestene enten i varme eller kalde matretter, men det kommer også frem at en av fem (19 %) kaster flørterestene.
Undersøkelsen viser i tillegg at 15 % fryser ned fløten til senere bruk – et genialt matreddertips ifølge produktsjef Anne Merete Samnøen.
— Det er oppløftende å se at folk vet hva de bør gjøre. Jeg bruker å fryse fløterester i isbitposer, og siden bruke fløteterninger i sauser, vafler og bakst, sier Samnøen.
Hun forklarer at riktig oppbevaring av fløte- og meieriprodukter er viktig i sommervarmen.
—Ved riktig behandling kan fløten holde seg godt over datostemplingen. Mitt råd er å se, lukte og smake før du eventuelt kaster. Husk at best før ikke betyr dårlig etter, avslutter den sommerglade produktsjefen.
Topp 5 alternativer til jordbær:
- Fløte (45 %)
- Iskrem (37 %)
- Vaniljesaus (28%)
- Melk (11 %)
- Krem (9 %)
Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er utført av Opinion på vegne av Q-Meieriene. Undersøkelsen ble foretatt i tidsrommet 30.06 til 07.07 med 1019 respondenter.
Hovedfunn:
- Fløte (45%) dernest iskrem (37%) og vaniljesaus (30%) er det nordmenn i størst grad foretrekker å spise sammen med ferske jordbær. 13 % spiser jordbær uten tilbehør og 9 % sier at de foretrekker krem, som kjent er laget av fløte.
- De aller fleste bruker fløterestene enten i varme (50 %) eller kalde retter (28%). 19 % kaster restene, mens 15 % sier at de fryser ned fløten til senere bruk.
- Flest bruker kremfløte til å lage krem (70 %) og som ingredienser i kaker/desserter (66 %). 44 % bruker kremfløte til å helle over bær.
- Flest bruker luktesansen (74 %) når de skal vurdere om fløten er dårlig. Men det er også mange som benytter smakssansen (46 %). En av tre (32 %)
Nøkkelord
Kontakter
Bent MyrdahlQ-sjefen
Tel:90174573bent.myrdahl@kavli.noBilder


Om Q-Meieriene
I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Springbrett for Ungdom mottar 250 000 kroner26.11.2025 10:04:09 CET | Pressemelding
Springbrett for Ungdom i Bergen er tildelt 250 000 kroner gjennom Q sin Melk med mening-kampanje. Organisasjonen var én av fire vinnere som ble valgt ut av Kavlifondet blant flere hundre nominerte organisasjoner. Prisen ble overrakt hos Springbrett for Ungdom med representanter fra Q-Meieriene.
Grønne Folk kåret til Årets Matredder 202523.11.2025 09:52:20 CET | Pressemelding
Ragnhild så seg lei på at fullt spiselige grønnsaker ble kastet. Hun startet derfor Grønne Folk for å gjøre noe med det. Denne uken mottok hun prisen «Årets Matredder» fra Q-Meieriene - for å ha reddet flere hundre tonn med grønnsaker.
Plastfritt Hav mottar 250 000 kroner19.11.2025 12:57:18 CET | Pressemelding
Plastfritt Hav på Giske utenfor Ålesund er tildelt 250 000 kroner gjennom Q-Meierienes Melk med mening-kampanje. Organisasjonen var én av fire vinnere som ble valgt ut blant flere hundre nominerte organisasjoner.
Forbrukernes favoritt-idé kan bli ny salgssuksess i meierihyllen11.11.2025 16:59:45 CET | Pressemelding
Beate Sofie (31) sikret seg seieren i Q-Meierienes konkurranse og mottar 10 000 kroner for sin idé som kombinerer naturlige proteiner med hverdagsnytelse.
Vant 10 000 kroner på returkartonglotteriet16.10.2025 09:57:54 CEST | Pressemelding
Turid fra Sotra ble den heldige vinneren da Q-Meieriene nylig gjennomførte en ekstraordinær trekning av returkartonglotteriet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
