EU regulerer lastebilnæringen

EU-Parlamentet hadde 9. juni den endelige avstemningen om mobilitetspakken, som regulerer transport i Europa.
- Det blir for eksempel ikke mulig lenger å etablere et transportfirma i Slovakia og operere med bilaterale transporter til og fra for eksempel Danmark. Gjør man det, må det betales danske lønninger, sier generalsekretær Trond Jensrud i Yrkestrafikkforbundet.
- At man fremskynner innføringen av smart ferdsskriver med 10 år og innlemmer varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn, gjør også at det blir mulig å drive effektiv kontroll av kabotasje og internasjonal transport, sier Jensrud.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har sammen med de øvrige medlemmene av European Transport Workers`Federation (ETF)) jobbet i 3 år med å påvirke EU til å vedta regler som på en bedre måte regulerer internasjonal transport og ivaretar sjåførene bedre.
- Det er utrolig gledelig at EU-parlamentet nå endelig har vedtatt mobilitetspakken og støttet de fleste kravene fra den europeiske fagbevegelsen, sier generalsekretær Trond Jensrud i Yrkestrafikkforbundet.
- Mobilitetspakken er et skritt i riktig retning for rettferdig transport. Fagforeningene har kjempet hardt for denne seieren: vi står sammen mot utnyttelse, urettferdig konkurranse og sosial dumping, sier Frank Moreels, president i European Transport Workers`Federation.
Dette er hovedtrekkene i den vedtatte mobilitetspakken:
- Sjåføren får obligatorisk retur til et av selskapets operasjonsbaser eller hjem minst en gang per måned.
- Full introduksjon av smart fartsskriver på tunge nyttekjøretøyer 4 år etter vedtakelsen av mobilitetspakken, som er 10 år tidligere enn forutsatt av fartsskriverforordningen.
- Smart fartsskriver / innen 2023 kontrollmyndigheter vil kunne oppdage fjernt fra vegkanten overskuddet av kjøretid
- Full introduksjon av smart fartsskriver på alle varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn, som driver med grenseoverskridende transport innen 2026.
- Varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn er inkludert i kabotasjereglene fra juni 2022
- Kabotasjeperioden vil bli fulgt av en nedkjølingsperiode på 4 dager, der kjøretøyet som driver med kabotasje vil bli utestengt fra medlemslandene som har vært vert for kabotasjedriften
- Kombinert transport vil bli omfattet av kabotasjereglene
- Retur av kjøretøyet til landet hvor selskapet ble opprettet hver 8. uke
- Brudd på kabotasjereglene kan føre til at man mister lisensen for hele EU/EØS-området.
- Utstasjonering vil ikke gjelde for bilateral transport, bare når den bilaterale transporten starter og slutter i landet hvor selskapet er etablert.
- Utstasjoneringsdirektivet vil også gjelde om man er ansatt i samme selskap eller leid inn fra vikarbyrå.
Nøkkelord
Kontakter
Trond JensrudGeneralsekretær
Tel:913 10 960trond@ytf.noBilder

Om Yrkestrafikkforbundet
Yrekstrafikkforbundet har over 12 000 medlemmer innen buss, godstansport og logistikk.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
Presseinvitasjon - fremleggelse av YTFs grenseundersøkelse 20231.11.2023 12:00:00 CET | Presseinvitasjon
Grenseundersøkelsen til Yrkestrafikkforbundet er et barometer for hvordan lønns- og arbeidsvilkårene er for utenlandske godssjåfører i Norge. Undersøkelsen ble først gjennomført i 2014 og har siden blitt gjennomført annethvert år siden 2017.
Uforsvarlig lange dager i buss: mindre sikkerhet, færre sjåfører!23.10.2023 15:51:33 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) protesterer mot EU-forslag om strengere buss-regulering og tilslutter seg europeisk aksjon.
Regjeringen legger opp til dyrere billettpriser og et dårligere kollektivtilbud6.10.2023 14:04:43 CEST | Pressemelding
Regjeringen kutter støtteordningen som har hindret rutekutt og økte billettpriser i kollektivtransporten. Ja, byene prioriteres, men nå frykter Yrkestrafikkforbundet at kollektivtilbudet flere steder i landet kan stå ovenfor en kollaps.
Yrkessjåførleder med klar oppfordring til politikerne etter valget14.9.2023 10:58:14 CEST | Pressemelding
-Velgerne har sagt sitt. Nå forventer jeg at de som skal lede kommunene og fylkene de neste årene begynner å prioritere samferdsel på en helt annen måte. Vi trenger en storsatsing på vei og kollektiv i hele landet, sier Jim Klungnes, leder i Yrkestrafikkforbundet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom