Suldal kommune godkjent av Merkeordningen bærekraftig reisemål

Selskapet hun leder har rollen som reiselivets destinasjonsledelse i Suldal kommune. De har vært prosjekteier – og ledet prosessen med å få Suldal godkjent av Merkeordningen bærekraftige reisemål.
- Dette er fantastisk! En bekreftelse på at vi er på rett veg. Det oppmuntrer, inspirerer, og betyr en tydelig retning på reisemålsutviklingen vår - og for alle de flotte bedriftene våre og alle som eier, leder og jobber i dem. Merket sender viktige budskap til både oss som bor og jobber her og ikke minst til de som besøker oss. Og så forplikter det! Konstaterer en glad prosjektleder.
Merket er nå tildelt destinasjonen for de neste tre årene. Etter det må Suldal kommune resertfiseres, dersom de ønsker å fortsatt beholde merket og de forpliktelsene det innebærer. Sertifiseringsordningen eies av Innovasjon Norge, og kravene man jobber etter er internasjonalt godkjent gjennom Global Sustainable Tourism Council, en global organisasjon som godkjenner standarder og sertifiseringsorgan i reiselivet.
- Vi gratulerer Suldal med vel gjennomført prosess og et høyst fortjent merke som bærekraftig reisemål. De har gjort en svært grundig jobb og bestått kravene med glans. Vi ønsker lykke til med den videre utviklingen av reisemålet – og oppfølgingen av grunnlaget som merket nå har gitt, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.
God forankring
Med seg for å drive fram prosessen har Suldal Vekst hatt reiselivsnæringen, Suldal Næringsforening og Suldal kommune.
- Prosessen har tatt noe lenger tid enn vi tenkte, men vi har fått gjort en god jobb med blant annet forankring og analysearbeid, forteller Laila Steine. - Det er gjort en rekke analyser og undersøkelser i prosjektfasen. Mange har bidratt for at vi skal få kunnskap om hvem gjestene er, hvor de kommer fra og hvorfor de er her og ikke minst kunnskap om hvordan opplever å være på besøk her. Det har mye å si for hvordan vi kommuniserer arbeidet vårt, og for videre produkt- og markedstenkning for næringen. Gjestefortellingene våre gjør fokuset på kundeverdi og opplevd kvalitet tydeligere. Fakta og tall om hva næringen betyr både økonomisk og for omdømmet til Suldal danner gode grunnlag for videre arbeid, sier hun.
Lang historie som reiselivskommune
Ryfylkekommunen har en lang reiselivshistorie. Faktisk gikk den aller første organiserte pakkereisen fra England til Norge gjennom Suldal - organisert og pakket av Thomas Cook. Da, som nå, var opplevelser knyttet til natur, kultur, historie og menneskene det viktigste innholdet i reiselivsproduktet.
- Bærekraft og framtid har vært sentralt i planer og strategier for hele Suldals-samfunnet – også for reisemålsutviklingen. Å ta vare på naturen, kulturen og de verdiene som er i bygdene våre og vise dette fram til gjestene våre, er en grunnholdning som har stått fast i generasjoner, og perspektivet er langsiktig, forteller Steine.
---
Om Merkeordningen bærekraftig reisemål
Innovasjon Norge eier og utvikler en merkeordning som tilbys norsk reiseliv som ønsker å prioritere bærekraftig reisemålsutvikling.
Merkeordningen er et verktøy for å systematisere et langsiktig arbeid for økt bærekraft i reiselivet. Å bli merket som et bærekraftig reisemål betyr at destinasjonen over tid prioriterer målet om økt bærekraft, ikke at stedet ER bærekraftig. Merkeordningen er et redskap for utvikling, og reisemålene må vise en forbedring på sikt.
Arbeidet krever samhandling og samarbeid mellom kommune, reiselivsnæring og lokalsamfunn.
---
Merkede reisemål i Norge
Disse stedene er merket bærekraftige (Lenke til Visitnorway.com)
Nøkkelord
Kontakter
Marianne MorkKommunikasjonsleder Visit Norway
Tel:41449747marianne.mork@innovasjonnorge.noBilder



Lenker
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Rekordmange milliardar til innovasjon i 202414.4.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Noreg sitt bidrag til næringslivet auka med 40 prosent i 2024. Samstundes auka dei private investeringane som matcha bidraget frå Innovasjon Noreg.
Vianode får lån på 400 millioner fra Innovasjon Norge14.4.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge har gitt tilsagn om lån på 400 millioner kroner til Vianode. Pengene vil bli investert i Norge, for å styrke selskapets forsknings- og utviklingskapasitet og plattform for etablering av regionale verdikjeder for batterier med høy ytelse og lave utslipp. Vianode utvikler og produserer grafitt til anoder og har kontrakt med en av verdens største bilprodusenter.
Milliondryss over rekordmange studentprosjekter11.4.2025 13:40:24 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge opplever større pågang på ordningen for støtte til bedrifter etablert av nyutdannede ved høyskolene og universitetene, enn noen gang tidligere. I alt får 32 prosjekter inntil en million kroner hver i tilskudd.
Verdensutstillingen i Japan åpner11.4.2025 09:46:10 CEST | Pressemelding
Expo Osaka åpner søndag 13. april. Norge deltar i fellesnordisk paviljong, som viser nordiske verdier og innovasjoner. Paviljongen serverer også nordisk mat med spennende japansk vri.
I Bodø selges Norge til verden – neste år står Lofoten for tur2.4.2025 13:13:20 CEST | Pressemelding
Denne uken pågår Norwegian Travel Workshop (NTW) 2025 i Bodø. Her møtes nesten 800 personer fra 36 ulike land for å selge og kjøpe Norge som reisemål.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom