Netthandelsselskapet Kaffekapslen.no frikjent i MFU

Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke til barn og unge. MFU har behandlet en klage på en produktomtale for kakaoen Kids Chocolate. Produktomtalen som er blitt innklaget til MFU, er funnet på nettsiden til Kaffekapslen.no. Det er en netthandelsside primært etablert for salg av kaffe i porsjonskapsler til ulike kaffemaskiner. Omtalen som ble innklaget var "Har barna fortjent noe godt? Da vil de elske denne søte kakaoen!..".Teksten sto ved siden av et bilde av kakaokapselen.
Netthandel er omfattet av MFUs retningslinjer. I MFUs retningslinjer er det imidlertid gjort unntak for alminnelig oppstilling på utsalgssted. Å ha en kort omtale av et produkt på en salgsnettside, vil erstatte den fysiske oppstillingen av produkt/emballasje som finnes i en tradisjonell dagligvarebutikk. MFU anser at produktomtalen må vurderes i et slikt perspektiv. Utformingen av selve teksten er etter MFUs vurdering noe uheldig, noe Kaffekapslen.no også har tatt til etterretning og gjort en endring på. Etter MFUs vurdering er imidlertid teksten utformet for å appellere til voksne som gjør innkjøp på Kaffekapslen.no og vurderes ikke som særlig rettet til barn. MFU har dermed frikjent Kaffekapslen.no.
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asBilder
Dokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Europris felt for markedsføringstiltak i strid med MFUs retningslinjer6.5.2025 10:59:32 CEST | Pressemelding
Saken gjelder markedsføring og salg av produktet Snackles – en kosebamse som holder i produkter som er omfattet av MFUs produktliste.
MFU har fattet vedtak vedrørende Coca-Cola23.4.2025 10:28:02 CEST | Pressemelding
Coca-Cola er frikjent for utendørsreklame på Oslo Sentralbanestasjon
MFU har fattet vedtak som dels feller og dels frikjenner Sagene Torg9.4.2025 12:28:11 CEST | Pressemelding
Saken gjelder salg av søtsaker med barnslig emballasje og produktutforming.
MFU har fattet 3 nye vedtak som feller leketøysforretninger8.4.2025 11:01:13 CEST | Pressemelding
Vedtakene gjelder butikker om inngår i kjedene Lekia, Yes Vi Leker og Extra leker.
MFU har fattet syv nye vedtak, hvilket gir totalt 28 vedtak for 2024.28.2.2025 10:03:31 CET | Pressemelding
I de siste syv vedtakene er fire godkjent og tre i strid med MFUs retningslinjer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom