Kraftig oppsving i interesse for elsykkel

For ett år siden svarte 35 prosent at elsykkel kan erstatte noen av reisemåtene de vanligvis bruker. Dette har nå økt til 49 prosent.
Korona kan ha økt interessen
- Det er klart at vårens situasjon der folk blir bedt om å ikke reise kollektiv, får mange til å tenke på hvilke alternativer de har. Med elsykkel virker avstandene kortere, du har full fleksibilitet, og du slipper stress med parkering, sier Pedersen.
Med større interesse for elsykkel, er det også kommet mer å velge mellom på markedet. I år har NAF testet en rekke pendlersykler i prisklassen rundt 30 000 kroner.
Testvinner har 170 kilometers rekkevidde
Årets test viser at det er stor variasjon i rekkevidde, bremseeffekt og kjøreegenskaper blant pendlersyklene. Testen avslører også at det er stor forskjell i hvor mye support du får fra elmotoren.
- En god pendlersykkel bør ha lang rekkevidde og være komfortabel å sykle på, sier Pedersen. -Men velg en sykkel tilpasset den reiseruten du vanligvis bruker. Tenk gjennom om du trenger mye «push» i bakkene, eller om det er rekkevidde som er alfa og omega, råder hun.
Testvinneren HaibikeSduro Trekking 5.0 har det som trengs. Den scorer høyt på alle deler av testen og har best rekkevidde av alle syklene som er testet, i snitt 174 kilometer. Den har også gode kjøreegenskaper, lavt lydnivå fra drivverket og scorer godt på teknisk prestasjon.
- Haibike er en sykkel med sterk motor og høy supportfaktor som egner seg godt til deg som trenger drahjelp i bakkene eller som skal trekke barn eller bagasje, sier Pedersen.
Stor forskjell i hvor mye hjelp du får av sykkelen
Testen viste også stor forskjell mellom syklene i såkalt supportfaktor (el-assistanse). Supportfaktor er kraften som motoren bidrar med i tillegg til den manuelle kraften syklisten legger på pedalene. Med god support får du bedre drahjelp i bakkene og mer «sprut» i sykkelen. Sykkelen Specialized har høyest supportfaktor med 3,2 som betyr at elmotoren kan legge til 3,2 ganger så mye energi til sykkelen som det syklisten gir når han eller hun tråkker til på pedalene. Testvinneren fra Haibike kom her på andreplass med support på 2,8.
Denne gangen holder alle bremsene mål
- I løpet av årene vi har testet elsykler, har vi sett en positiv utvikling i kvaliteten på bremsene, og alle syklene i årets test klarer den offisielle standarden, sier Pedersen.
Det er likevel stor forskjell i kvalitet på bremsene; Sykkelen fra Cube har klart best bremseeffekt på tørt underlag, mens sykkelen fra Batavus som er testens taper, bare har halvparten så gode bremser som Cube.
Hele årets test av pendlersykler finnes her: https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-elsykler-2020/
I 2019 var det rimelige elsykler vi testet: https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-elsykler-2019/
Befolkningsundersøkelse utført av TNS Kantar for NAF, april 2020: |
|
Kunne elsykkel erstattet noen av transportmidlene du bruker på dine hverdagsreiser? |
|
Ja |
49 % |
Nei |
45 % |
Vet ikke |
6 % |
Tall fra NAFs trafikantbarometer 2019 (gjennomført i perioden januar-februar 2019) |
|
Kunne elsykkel erstattet noen av transportmidlene du bruker på dine hverdagsreiser? |
|
Ja |
35 % |
Nei |
59 % |
Vet ikke |
5 % |
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder


Lenker
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Verdens største elbiltest: Tesla vippes ned fra rekkevidde-tronen2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
I NAF og Motors store elbiltester har Tesla vært den ubestridte rekkeviddekongen, men denne sommeren vil rekorden bli slått. - Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Priv til red.: Tesla-rekord står for fall i verdens største elbiltest onsdag 4.juni2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 4. juni gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Bilene som kjører lengst har pauser på Basecamp Hjerkinn. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
Én av to synes lading tar for lang tid på ferieturen30.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om elbiler lader raskere enn før, er det mange som mener at det tar for lang tid. Særlig de som aldri har prøvd. – Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis28.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En rekke nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis i salgspapirene. Grunnen er at de fleste laderne ikke kan levere nok strøm til bilene. Da vil ikke bileieren se igjen tallet fra reklamen på ladestasjonen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom