Nå får studenter en møteplass for å bli kjent med norsk næringsliv – skal hjelpe studenter ut i jobb
– Vi ser at mange studenter er usikre på hva som er etterspurt ute i næringslivet. Vår hovedoppgave vil alltid være å veilede dem, men nå ønsker vi å koble på næringslivet i langt større grad. Det gjør vi ved å skape en ny møteplass mellom studenter og næringsliv, sier leder for karrieresenteret, Mette Lise Martinsen.
Martinsen har lang erfaring med karriereveiledning. Etter fem år på Karrieresenteret ønsker hun nå å finne nye arenaer for studentene. Den nye satsingen har fått navnet Kristiania Springbrett.
– Vi har fått tilbakemeldinger fra næringslivet at de ønsker å samarbeide utover karrieredagene som arrangeres hvert år. Med dette utgangspunktet har vi laget konseptet Kristiania Springbrett, som skal gjøre det lettere for næringslivet å nå studentene og enklere for studentene å vite hva næringslivet ser etter, forteller Martinsen.
Høyskolen vil ta i bruk en rekke kanaler for å nå sine mål. Webinarer, nettmøter via Zoom, workshops og karrieredager er noen av disse. I tillegg er en ny podkast på trappene der både studenter og næringsliv skal møtes. En viktig bidragsyter er karriereveileder Nina Christin Østgaard. For Østgaard er det ingen tvil om at det nye konseptet tetter et tomrom.
– På karrieredagene i år hadde vi så mange bedrifter som ønsket å delta at vi måtte si nei til noen. Da er det bedre å kunne tilby noe som er tilgjengelig året rundt. Karrieredagene er ikke bare de to dagene det arrangeres – hos oss er det karrieredager 365 dager i året, sier Østgaard.
Per i dag har Høyskolen Kristiania praksis i 59 av 67 linjer, og det blir stadig mer populært blant studentene. Nå håper Østgaard at dette kan hjelpe studentene og ser på det som naturlig at podkast-episodene til høsten vil handle om tips og råd rundt det å velge praksis. Målet er at studenter som har fullført praksisperioden kan gi inspirasjon til neste kull.
– Vi ønsker å invitere studentene inn for å være med å skape innhold. De som nå har vært i praksis under koronaperioden har fått en mye brattere læringskurve enn mange andre. Det har vært utfordringer, men også verdifulle erfaringer. Vi ønsker at de skal dele dette i denne «springbrettpodden», avslutter Østgaard.
Nøkkelord
Kontakter
Anette Johnsrud LarsåsenKommunikasjonsrådgiver
Ansvarlig for eksternkommunikasjon
Bilder
Om Høyskolen Kristiania
Følg pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Høyskolen Kristiania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Ny rekord i antall søkere på Kristiania26.4.2024 12:00:15 CEST | Pressemelding
Søknadsfristen for Kristianias studieprogrammer var 15. april, og i år er det ny rekord i antall søkere! 11.393 unike søkere, mot 10.267 i fjor, noe som utgjør en økning på hele 11 prosent.
– Uten KI-kompetanse blir vi irrelevante16.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
– Investering i KI-kompetanse er helt nødvendig å ta seg råd til, ikke en luksus, sier professor Tor-Morten Grønli ved Kristiania.
Studentene scorer Kristiania over landssnittet15.2.2024 09:01:00 CET | Pressemelding
Studiebarometeret 2023 viser at Kristiania sine studenter er mer fornøyd enn gjennomsnittet. De scorer godt over gjennomsnitt innen en rekke fagområder og flere gjør det usedvanlig bra.
Nobels fredspris til Narges Mohammadi: En hyllest til kvinne, liv og frihetsbevegelsen i Iran - lørdag 9. desember5.12.2023 09:50:00 CET | Presseinvitasjon
Høyskolen Kristiania og Det iranske solidaritetsforum inviterer til fredprisarrangement og utstilling i forbindelse med Nobels fredspris som i år går til Narges Mohammadi: En hyllest til kvinne, liv og frihetsbevegelsen i Iran. Vi har invitert noen av de fremste iranske kvinnelige ekspertene på området i Skandinavia.
Kunstig intelligens endrer selgerens rolle27.11.2023 10:51:14 CET | Pressemelding
– Kunstig intelligens (KI) vil gjøre anbudsprosesser enklere og i stor grad forandre måten selgere jobber på, sier Erik Mehl, førsteamanuensis ved Institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom