I Norge er det sukkerfri brus som gjelder

Totalt i det norske markedet er godt over 60 prosent av volumet sukkerfritt. – Vårt mål er at 90 prosent av brusen vi produserer skal være sukkerfri innen utgangen av 2022, fortsetter han.
Både smak og helse
At utviklingen går i en sukkerfri retning er ikke nytt. Stadig flere foretrekker smaken av de sukkerfrie alternativene fremfor de sukrede.
– I tillegg er folk blitt flinkere til å begrense sukkerinntaket av helsegrunner. Derfor er alle brusnyhetene våre uten tilsatt sukker, fortsetter Bruusgaard.
Han tror et skifte fra sukkerholdig til sukkerfri brus er relativt udramatisk for de aller fleste. – Det er selvfølgelig noen superfans som vil ha sin faste variant uansett. Vi opplever imidlertid at de aller fleste som liker sukkerbrus, liker også sukkerfritt, så barrieren for å bytte er nok ganske lav for de fleste, sier han videre.
Støtte av fagfolk
Bruusgaard tror at det faktum at både helsemyndigheter og en rekke ernæringseksperter har vært tydelige på at lettbrus er helt ufarlig, og mye bedre for helsa enn sukkerbrus, har bidratt til at skepsisen til lettbrus er betydelig mindre enn for noen år siden. Denne uken ble ernæringsprofessor Jøran Hjelmesæth ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold intervjuet av Nettavisen. Han er tydelig på at folk kan nyte sin lettbrus med god samvittighet.
– Det har alltid vært trygt å drikke lettbrus, men dokumentasjonen på at det er trygt er blitt bedre. Folk flest kan ta det helt med ro og drikke det de ønsker av lettbrus med god samvittighet, sier han til avisen.
4–5 liter
Hjelmesæth hevder i artikkelen at voksne fint kan drikke 4–5 liter lettbrus om dagen uten å få helseskader.
– For å oppsummere det som finnes av eksisterende forskning, så inneholder ikke lettbrus skadelige stoffer. Derfor er lettbrus bedre enn sukkerholdig brus – eller tungbrus – som skaper både overvekt og fedme, sier han videre, men presiserer samtidig at også lettbrus inneholder syre. – Så for tennene er vann det aller beste.
Vekker oppsikt
At godt over 60 prosent av brusvolumene i Norge er sukkerfrie, blir lagt merke til langt utover Norges grenser. I en pressemelding fra Bryggeri- og drikkevareforeningen uttaler generaldirektør Nicholas Hodac i UNESDA (den europeiske organisasjonen for brusprodusenter) følgende:
– Dette er en utrolig prestasjon og det absolutt høyeste nivået vi kjenner til i Europa, og muligens hvor som helst i verden.
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder

Lenker
Om Ringnes
Ringnes er Norges ledende merkevareselskap innen drikkevarer. Vi startet med ølbrygging i 1877 og har siden den gang utviklet både oss og drikkevaremarkedet betydelig, alltid med fokus på kvalitet og innovasjon.
Drikkevarene vi produserer er kjernen i virksomheten vår, og 900 medarbeidere jobber hver dag for å kunne tilby norske forbrukere de beste drikkealternativene til alle anledninger.
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Smaken av påske!11.4.2025 11:19:41 CEST | Pressemelding
Appelsiner, Kvikk Lunsj og selvfølgelig Solo i glasset. Nordmenn elsker påsketradisjoner.
Gatorade tar sats i Norge!10.2.2025 09:12:39 CET | Pressemelding
Den originale sportsdrikken fra 1965, kjent som verdens største sportsdrikkmerke, lanseres nå i to nye smaker. Det blir også første gang det lanseres en sukkerfri variant av Gatorade i det norske markedet. Som en del av satsningen har Gatorade inngått et spennende samarbeid med Holmenkollen Skifestival.
Topp for alkoholfritt øl i julen19.12.2024 10:46:22 CET | Pressemelding
Nordmenn drikker mer alkoholfritt øl i julen enn ellers i året. Det kommer frem av en fersk Norstat-undersøkelse.
Brusen Villa fyller 60 år6.12.2024 09:01:12 CET | Pressemelding
Den populære brusen med smak av fruktchampagne het opprinnelig Villa Farris og ble lansert av Farrisfabrikken i 1964.
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom