Krisen presser frem digital modenhet hos en bransje som har hengt etter: - Vi elsker det!

Nå oppfordrer norske rørleggere folk til å bidra til å holde liv i bransjen og få planlagte jobber gjort.
- De to første ukene var ganske ville. Alle avlyst alt. Man trodde alle skulle permitteres og alt måtte stenges. Men det har heldigvis begynt å skje ting igjen. Ting normaliserer seg i en annerledes hverdag. Det sier Christopher Skogstad Messiha, rørleggermester i Sandvika Rørleggerbedrift AS.
De siste ukene har både Monica Mæland og Iselin Nybø oppfordret folk til å bruke håndverkere. Det kan ha gitt effekt. Samtidig opplever mange bedrifter store problemer med slunkne ordrebøker.
- Håndverksbedrifter opplever tørke i servicemarkedet. En årsak er at folk er engstelige for egen økonomi, det andre uroen for å få smitte i hus. Den ene årsaken, usikkerhet rundt egen økonomi, trenger vi myndighetenes hjelp for å gjøre noe med, den andre kan vi gjøre noe med selv. Rørleggeren kan vann og renhold og alle seriøse håndverkere kjører strenge tiltak for å hindre smitte. Det er trygt å bestille håndverkstjenester, sier Marianne Røiseland, administrerende direktør i Rørentreprenørene Norge, bransjeorganisasjonen for norske rørleggerforetak.
Det er trygt å bruke seriøse håndverkere, sier Marianne Røiseland i Rørentreprenørene Norge.
Situasjonen er alvorlig for en stor del av medlemmene i Rørentreprenørene Norge. Halvparten av medlemsbedriftene har, i likhet med andre håndverksbedrifter, måttet foreta permitteringer. Avbestillinger i privatmarkedet er det som rammer hardest.
- Nå er det mulig å få utført mange oppdrag uten at du må ta deg fri fra jobben for å koordinere håndverkere, påpeker Røiseland.
Tar alle forhåndsregler
- Vi har strenge rutiner internt, og de som er ute nå er friske og raske. Vi ber om at alle har vasket før vi kommer. Og gutta våre vasker seg ut med klor når de er ferdige, sier Messiha.
- I tillegg bruker vi digitale løsninger der vi kan.
Økt bruk av digitale verktøy
Økt bruk av digitale løsninger for samhandling og kommunikasjon merkes også av håndverkere. Videobefaringer, digitale møter og overlevering av sluttdokumentasjon digitalt gjør det enklere å ikke møtes fysisk.
- Vi elsker det jo! Sier Messiha. – Vi ønsker den digitale hverdagen veldig velkommen. Vi sparer masse tid, og det kommer kunden til gode på sluttregningen.
Boligmappa merker pågangen
Boligmappa brukes i dag av nærmere 4000 håndverksbedrifter for å dokumentere arbeidet sitt digitalt. Daglig leder Erling Olaussen merker at digitale løsninger slik som Boligmappa spiller en viktig rolle i å løse den nye hverdagen.
- Vi merker et stort trykk fra alt fra håndverkere til eiendomsmeglere som nå trenger å digitalisere arbeidshverdagen sin. De som har startet denne transisjonen for flere år siden vil utvilsomt ha et fortrinn i dag. Denne krisen er utfordrende for mange, men en positiv effekt vil være økt digital modenhet hos norske håndverksbedrifter, sier Olaussen.
Daglig leder i Boligmappa, Erling Olaussen, merker pågang fra flere bransjer som trenger hjelp med å få fart på digitaliseringen.
Nøkkelord
Kontakter
Eirik VigelandMarkedssjef i Boligmappa
Tel:99150246eirik.vigeland@boligmappa.noBilder



Om Boligmappa
Boligmappa er serviceheftet til bygg og boliger i Norge. Per våren 2017 har 20 % av boligene i Norge en boligmappe med innhold fra boligeiere og kvalifiserte håndverkere. 2450 håndverkerbedrifter dokumenterer 20.000 jobber hver måned gjennom Boligmappa. Ambita AS, som er heleid av Nærings- og Fiskeridepartementet, eier Boligmappa AS med 88 %. I tillegg er Nelfo, en landsforening i NHO, og Rørentreprenørene Norge, medlem i Byggenæringens Landsforening (BNL) med på eiersiden. Boligmappa leverer ulike tjenester og system for både privat og offentlig sektor. En av tjenestene er boligmappa.no – boligens servicehefte. Boligmappa.no er tilrettelagt for alle som eier egen leilighet, hus eller hytte. Gratis, null reklame og trygg innlogging med BankID.
Følg pressemeldinger fra Boligmappa
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boligmappa på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boligmappa
Ny boliglov vedtatt: - Meglerkjede går i front for å møte statsrådens visjon29.5.2019 11:23:49 CEST | Pressemelding
Den nye avhendingsloven, som omfatter kjøp og salg av bolig, ble 16. mai vedtatt i Stortinget. Blant de nye endringene som kommer, vil trolig regelen om at det ikke lenger er lov å selge en bolig «som den er», få størst betydning. Meglerhuset Nylander i Trøndelag er første eiendomsmeglerkjede som tar i bruk boligdokumentasjons-tjenesten Boligmappa i bolighandelen.
Ny boliglov vedtatt: - Nå blir det vanskelig å selge brukt bolig uten dokumentasjon fra håndverkeren16.5.2019 15:35:58 CEST | Pressemelding
Den nye boligloven er i dag vedtatt i Stortinget. Målet er å skape en tryggere bolighandel. Hvordan loven vil slå ut i praksis er ikke sikkert, men én ting kan allerede slås fast: Nå blir det viktigere enn noen gang å få dokumentasjon fra håndverkere.
Digital dokumentasjons-boom i boligmarkedet31.3.2019 13:17:00 CEST | Pressemelding
Strengere opplysningsplikt ved kjøp og salg av bolig fører til økning i digital boligdokumentasjon blant boligeiere og fagfolk. Siden i fjor har bruken av Boligmappa, boligens servicehefte, skutt i været.
Digipost gjør Boligmappa tilgjengelig for 1,7 millioner nordmenn18.6.2018 08:30:00 CEST | Pressemelding
Boligens servicehefte i din digitale postkasse
Telenor gjør integrasjon med Boligmappa30.5.2018 07:00:00 CEST | Pressemelding
Med nye og smarte digitale løsninger kan håndverkere få en enklere arbeidshverdag. Telenor har utviklet løsninger som sparer håndverkere for mye papirarbeid. Også boligeiere drar nytte av digitaliseringen.