
Ansatte i norske i bedrifter ønsker mer informasjon fra arbeidsgiver i krisesituasjoner

Undersøkelse ble utført av Everbridge, den globale lederen innen krisehåndtering (Critical Event Management, CEM) i mars blant 9003 ansatte fordelt på 13 geografiske markeder i Europa og Asia, inkludert Norge. Målet var å utforske gjeldende trender og vaner innen kommunikasjon som kan påvirke hvorvidt man lykkes med krisehåndtering.
Undersøkelsen er nylig publisert i rapporten «Clarity out of Chaos» og viser fire hovedfunn:
- En bedrift kan være den eneste sannhetskilden for ansatte under krisehåndteringen
- Ansatte forventer mer og oftere informasjon
- Bedrifter mangler viktige kommunikasjonskanaler
- Ansatte er mer uensartede og mangfoldige enn noensinne
– Undersøkelsen peker på den viktige rollen bedrifter spiller i krisehåndteringen, og i hvilken grad folk stoler på at arbeidsgiveren holder dem informert og oppdatert under en krise eller en stans i virksomheten. Aldri har dette vært viktigere enn akkurat nå som vi står overfor de enorme utfordringene ved koronavirusutbruddet, sier Javier Colado, internasjonal sjef i Everbridge.
Undersøkelsen peker på virksomhetenes behov for tilgang til risikoinformasjon fra flere kilder i tilnærmet sanntid. Det gir det mulig å raskt og sømløst kunne bestemme relevansen av en trussel, spore iverksettelsen av responsplaner og -prosedyrer, informere interessenter og analysere deres innsats for å skape «orden i kaoset»
De største bedriftene får mest tillit som eneste sannhetskilde for ansatte
Undersøkelsen viste generelt at jo større bedriften var, desto større tillit nøt den som eneste sannhetskilde for de ansatte. 56 prosent av respondentene i Norge sa at de syntes arbeidsgiveren var en pålitelig kilde til informasjon under en hendelse, mens dette tallet steg til 66 prosent for større bedrifter med over 1000 ansatte.
Faktisk svarte bare 11 prosent av respondentene at de syntes arbeidsgiveren var upålitelig i dette henseendet. Imidlertid har nesten 12 prosent av bedriftene i Norge overhodet ikke noe varslingssystem, ifølge undersøkelsen. Med den forestående lansering av Everbridges plattform for krisehåndtering i Europa blir det nå mulig for flere.
Ansatte vil ha mer informasjon og oftere informasjon
Til tross for at 70 prosent av samtlige respondenter indikerer at de ville foretrukket jevnlige oppdateringer i flere kanaler i enhver situasjon, svarte nesten 70 prosent at de bare har tilgang til én kanal. 68 prosent følte at alle i det berørte området burde bli varslet, og 68 prosent av de norske respondentene ønsket en «faren over»-melding når situasjonen var løst.
Over 32 prosent av organisasjonene aktiverer sin plan for krisehåndtering innen fem minutter, men 58 prosent sa imidlertid at den største utfordringen ligger i å innhente, validere og dele korrekt informasjon.
Til syvende og sist er det bare 24 prosent av respondentene som mener arbeidsgiveren gjør nok for å varsle dem om kritiske hendelser eller stans i virksomheten. Effektiv kommunikasjon med eksterne ansatte eller ansatte med særskilte behov må inngå i planleggingsprosessen når det gjelder å etablere et program for krisehåndtering.
Mest tillit til myndigheter og arbeidgivere - minst til sosiale medier
Hele 68 prosent av respondentene sier de stoler på lokale nødetater, og de ser politi, politisk ledelse og andre tjenesteytere som pålitelige. Over halvparten av de norske respondentene sier også at de var avhengig av arbeidsgiver som en pålitelig kilde.
Bare en fjerdedel (26 prosent) av de norske respondentene har tillit til sosiale medier og mener de er pålitelige. Med det rangeres sosiale medier lavest av alle kanaler på tillit og pålitelighet. Likevel brukes de ofte som en viktig kommunikasjonskanal under naturkatastrofer eller ekstremværhendelser.
Undersøkelsen fant imidlertid at mobilkommunikasjon (dvs. app/tale/SMS) anses som et utmerket kommunikasjonsmiddel. 69 prosent av de norske respondentene valgte dette fremfor andre kanaler.
Uensartet arbeidsstyrke
Det store flertallet av arbeidsstyrken i Eurpa og Asia arbeider for tiden hjemme på grunn av koronkrisen. Under normale omstendigheter jobber imidlertid mer enn 74 prosent av arbeidstakerne ikke i tradisjonelle kontormiljøer. Mer enn en tredjedel av respondentene sa at de enten driver reisevirksomhet eller arbeider på klientenes arbeidsplass, og dette er en trend som kommer til å fortsette. Litt over en fjerdedel (27 prosent) av ansatte i større organisasjoner oppga også at de hadde visse problemer med daglige aktiviteter på grunn av et helseproblem eller en funksjonsnedsettelse.
Clarity out of Chaos 2020-rapporten kan lastes ned fra https://cem-europe.everbridge.com/
##
For mer informasjon, ta kontakt med:
Thomas Hagström
Managing Director
e-post: thomas.hagstrom@everbridge.com
telefon: +46 702573770
Nøkkelord
Bilder

Lenker
Om Everbridge
Om Everbridge
Everbridge, Inc. (NASDAQ: EVBG) is a global software company that provides enterprise software applications that automate and accelerate organizations’ operational response to critical events in order to keep people safe and businesses running. During public safety threats such as active shooter situations, terrorist attacks or severe weather conditions, as well as critical business events including IT outages, cyber-attacks or other incidents such as product recalls or supply-chain interruptions, over 5,000 global customers rely on the company’s Critical Event Management Platform to quickly and reliably aggregate and assess threat data, locate people at risk and responders able to assist, automate the execution of pre-defined communications processes through the secure delivery to over 100 different communication devices, and track progress on executing response plans. The company’s platform sent over 3.5 billion messages in 2019 and offers the ability to reach over 550 million people in more than 200 countries and territories, including the entire mobile populations on a country-wide scale in Australia, Greece, Iceland, the Netherlands, New Zealand, Peru, Singapore, Sweden, and a number of the largest states in India. The company’s critical communications and enterprise safety applications include Mass Notification, Incident Management, Safety Connection™, IT Alerting, Visual Command Center®, Public Warning, Crisis Management, Community Engagement™ and Secure Messaging. Everbridge serves 8 of the 10 largest U.S. cities, 9 of the 10 largest U.S.-based investment banks, 47 of the 50 busiest North American airports, 9 of the 10 largest global consulting firms, 7 of the 10 largest global auto makers, all 4 of the largest global accounting firms, 9 of the 10 largest U.S.-based health care providers, and 6 of the 10 largest technology companies in the world. Everbridge is based in Boston and Los Angeles with additional offices in Lansing, San Francisco, Abu Dhabi, Beijing, Bangalore, Kolkata, London, Munich, New York, Oslo, Singapore, Stockholm and Tilburg. For more information, visit https://www.everbridge.com, read the company blog, and follow on LinkedIn, Twitter, and Facebook.
Følg pressemeldinger fra Everbridge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Everbridge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Everbridge