Amedia

Laagendalsposten endrer frekvens

Del
Laagendalsposten reduserer antall utgivelser på papir fra seks til fire ganger per uke. Endringen skjer fra 9. juni, og det er utgavene på tirsdag og lørdag som er valgt bort.
Ansvarlig redaktør Jørn Steinmoen, Laagendalsposten
Ansvarlig redaktør Jørn Steinmoen, Laagendalsposten

– Det blir like mye innhold som tidligere, og fredagsavisa gjør vi til den nye, fyldige helgeavisa, sier ansvarlig redaktør Jørn Steinmoen. 

Laagendalsposten har siden lansering av digital abonnementsløsning høsten 2014 opplevd en formidabel digital vekst. For et par måneder siden nådde Lp enda en milepæl, da antallet digitale abonnenter passerte antallet komplett-abonnenter. Nå er det over 4.200 digitale abonnenter.

 – Leserne har endret vaner, og flere og flere foretrekker digitale abonnement. Takket være at vi hele tiden har utviklet oss digitalt, har vi også oppnådd opplagsvekst flere år på rad, sier Jørn Steinmoen.

– Laagendalsposten.no er i dag vår største og viktigste kanal, og det får også betydning for våre prioriteringer. Leserne forventer at vi er til stede og serverer løpende nyheter fra tidlig om morgen til sene kvelden i våre digitale kanaler. De siste ukene, hvor vi alle har måttet leve med korona-pandemien, har vist hvor viktig vi er i folks hverdag. Den digitale trafikken har vært formidabel, sier Jørn Steinmoen, som bedyrer at dette ikke er starten på en rask slutt for papirutgaven: – Den vil være viktig for oss i mange år fremover.   

Korona-krisen har også rammet mediebransjen hardt. Det har vært en faktor når Laagendalsposten reduserer antall utgivelser. 

– Vi har dessverre mistet en betydelig andel av våre annonseinntekter de siste to månedene, og de er viktige for å få finansiere journalistikken. En nedgang i antall utgivelser var på trappende for oss, men korona-krisen gjør at det er viktig å ta grep nå for å videreutvikle Laagendalsposten. Det koster mye å trykke og distribuere papiraviser, og i disse urolige tider er det klokt av oss å spare penger. Ved å gå ned på antall utgivelser reduserer vi våre kostnader uten at det går utover den journalistiske innsatsen vår. Vi skal fortsatt være en slagkraftig redaksjon på 14 årsverk som skal produsere minst like mye innhold, sier Jørn Steinmoen.   

Mange andre lokalaviser i Amedia har allerede gjennomført frekvens-endring med suksess. 

Styreleder Øyvind Bladt Hagen mener Laagendalsposten har et veldig godt utgangspunkt for også å lykkes. 

– Laagendalsposten har hatt en sterk digital utvikling, og de er veldig godt rusta for å skape ytterligere digital vekst, sier Bladt Hagen.     

Tillitsvalgte og ansatte har vært involvert i denne prosessen. 

– Dette skal styrke Laagendalspostens evne til fortsatt å levere relevant, god og kritisk journalistikk. I den svært utfordrende tida med korona-krisen ser vi ekstra godt viktigheten av gode og seriøse nyhetsformidlere også lokalt. En økt satsing digitalt er naturlig i 2020, og helt i tråd med folks lesevaner. Samtidig er papiravisen fortsatt svært viktig for oss, den skal vi ta godt vare på også fremover, sier Mona Sandviken, leder i redaksjonsklubben i Laagendalsposten.

Kontakter

Jørn Steinmoen, mobil 93426169

Bilder

Ansvarlig redaktør Jørn Steinmoen, Laagendalsposten
Ansvarlig redaktør Jørn Steinmoen, Laagendalsposten
Last ned bilde

Om Amedia

Amedia
Amedia
Schweigaards gate 15
0191 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold. 

Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk. 

Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører. 

Vårt redaksjonelle nettverk omfatter  nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap. 

Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag. 

I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.

I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet  Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye