RFSU

Unge menn sliter med å sette grenser

Del
Én av fire unge menn sliter med å sette fysiske grenser. Det viser en ny undersøkelse på vegne av RFSU. Nå fronter Amalie Olsen, Norges største YouTuber, RFSUs kampanje DEARCONDOM II som setter søkelys på kommunikasjon i seksuelle relasjoner.

En ny spørreundersøkelse viser at én av fire norske menn i alderen 16 til 35 år
sliter med å sette grenser i seksuelle relasjoner. En av fem unge kvinner oppgir
det samme. Samtidig sier nesten halvparten av de spurte at de tror de hadde
hatt det bedre med seg selv, om de var mer komfortable med å snakke om sex.

– God seksuell helse handler ikke bare om å unngå kjønnssykdommer. Det
handler like mye om det som skjer i hodet så vel som i underlivet. God
kommunikasjon er derfor en betingelse for god seksuell helse. Det handler om å
sette ord på behov og tørre å sette grenser i sårbare øyeblikk, sier Pål Hansen,
Markedsansvarlig i RFSU Norge.

Frontes av Norges største YouTuber
RFSUs siste kampanje har som mål å gjøre det enklere for unge å snakke om
sårbarhet og følelser i seksuelle relasjoner. Kampanjen «DEARCONDOM II» er
en interaktiv kortfilm der seeren kan bytte perspektiv mellom to hovedpersoners
tanker, fra de møter hverandre på fest til de ligger sammen. Filmen
understreker at både gutter og jenter har usikkerheter knyttet til sex som kunne
blitt mindre med mer dialog. Amalie Olsen er kampanjens ambassadør. 20-
åringen er Norges største influencer på YouTube.

– Jeg håper jeg kan bidra til mer åpenhet om sex blant unge på min alder, sier
Olsen, som har fått unge til å sende henne spørsmål om sex, kropp og følelser.

Olsen har laget en YouTube-video i forbindelse med kampanjen, hvor hun
svarer på spørsmålene ut fra egne erfaringer.

– Å lage filmen var ganske befriende. Jeg håper min egen åpenhet og sårbarhet
kan ufarliggjøre sex som tema for andre på min alder. Ingenting er bedre enn
om dette gjør det enklere for de å snakke om sex, sine egne behov og grenser,
sier Olsen.

Følg kampanjen på dearcondom.org/no. Amalie Olsen sin film er tilgjengelig på
hennes YouTube-kanal. DEAR CONDOM II er RFSUs oppfølgingskampanje til
DEAR CONDOM som ble lansert i 2018. Josefine Pettersen, kjent fra
ungdomsserien SKAM, var en av frontfigurene i den forrige kampanjen.

For mer informasjon om kampanjen og kommentar fra Amalie Olsen, kontakt:
Pål Hansen
Markedsansvarlig i RFSU Norge
Telefon: 97181835
E-post: pal.hansen@rfsu.no

Utdrag fra spørreundersøkelsen: Slik snakker unge om sex i Norge

  • 1/5 har vansker med å kommunisere om egne grenser. Det er 10% vanligere hos menn (25%) enn hos kvinner (14%).
  • 1/3 har fantasier som de ønsker å bli bedre på å kommunisere til en partner.
  • Det er 3 ganger vanligere å være selvlært, eller skaffe seg kunnskap gjennom venner, enn det er å lære seg via eksterne kilder, eller gjennom foreldre/andre voksne (2,8%).
  • Nesten 3 ganger så mange menn som kvinner har porno som primær kunnskapskilde (23% mot 8%).
  • Nærmere 1/2 tror at de kunne hatt det bedre om de hadde blitt bedre på å kommunisere om sex. Andelen er høyere blant menn (49%) enn kvinner (41%).
  • 25% flere kvinner kommuniserer gjennom kroppsspråk, men når det kommer til ord er det ingen forskjeller mellom kjønnene.
  • Menn oppfatter seg seg selv som bedre på å kommunisere om hva man selv  liker (73%).

Om RFSU

RFSU
RFSU
Postboks 10, Sentrum
0155 Oslo

+47 815 33 666http://www.rfsu.no

Følg pressemeldinger fra RFSU

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RFSU på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye