Pressemelding fra Veteranforbundet SIOPS - skadde i internasjonale operasjoner: Etterlyser mer konkrete ambisjoner og mål

Forsvarsminister Frank Bakke Jensen la i dag frem stortingsmeldingen «Også vi når det blir krevet - Veteraner i vår tid» Stortingsmeldingen presenterer et historisk tilbakeblikk på 10 år med veteransatsing og skisserer veteranpolitikken fremover. Veteranforbundet SIOPS – skadde i internasjonale operasjoner ønsker meldingen velkommen, men etterlyser mer konkrete ambisjoner og mål.

Manglende oppfølging av arbeidsgruppen for erstatning og kompensasjonsordningene

Regjeringen nedsatte en arbeidsgruppe som skulle se på erstatnings- og kompensasjonsordningene for internasjonale operasjoner. Denne gruppen la frem sin rapport i januar 2020, og noen av de foreslåtte tiltakene er tatt med inn i stortingsmeldingen. SIOPS er fornøyde med at det foreslås å opprette klagenemd for erstatningssaker som faller inn under Forsvarets personellov §55, skader som er oppstått etter 2010. I tillegg foreslås det å endre navnet til «INTOPS-erstatning» og at sekretariatet til klagenemda skal flyttes ut av Forsvarsdepartementet og til Statens sivilrettsforvaltning.

Vi er glade for at stortingsmeldingen stiller seg bak disse forslagene fra arbeidsgruppen, men vi er skuffet over at det fortsatt vil være usikkerhet mht. bruken av foreldelse og tilsidesettelse av spesialisterklæringer. SIOPS kommer til å fortsette å arbeide for å en avklaring på dette, påpeker Generalsekretær Øystein K. Wemberg.

Skuffende om forskning og kompetanseheving

Både Riksrevisjonen og evalueringen av Regjeringens handlingsplan har pekt på manglende sivil forskning. Slik forskning på veteraner, deres pårørende og barn har vært en kjernesak for SIOPS over lang tid. Regjeringens ambisjoner om mer sivil veteranforskning har stått på dagsorden hele planperioden, uten at noe særlig har skjedd.

- Vi er tilfreds med at dette fortsatt står på dagsorden, men det er bekymringsfullt at det ikke er lyses ut midler til forskningsprosjekter og programmer, slik myndighetene vanligvis gjør når de ønsker å prioritere forskning på et bestemt område.

I den sivile helsetjenesten er det gjort lite for å skape interesse for, og å øke kompetansen om veteraners psykiske helse. I den nye veteranmeldingen er det som skisseres lite konkret, utover det som regjeringens handlings- og oppfølgingsplaner tidligere har beskrevet. Og det sies ikke noe om samarbeid med viktige aktører i den sivile helsetjenesten, behandlings- og forskningsmiljøer.

-  Som veteranforbund er vi opptatt av sikkerhetsnettet til dem som blir psykisk eller fysisk skadet etter INTOPS. Det har skjedd for lite for å fremme sivil forskning og kompetanse gjennom planperioden, og vi er bekymret når den nye veteranmeldingen skisserer mer av det samme, sier Wemberg.

Øystein K. Wemberg

Marie G. Rolandsen

Om Veteranforbundet SIOPS- Skadde i internasjonale operasjoner

Veteranforbundet SIOPS- Skadde i internasjonale operasjoner
Kongens gate 9

Veteranforbundet SIOPS - skadde i internasjonale operasjoner jobber for å fremme økonomiske, sosiale og helsemessige interesser for skadde veteraner.