ŠKODA lanserer elektrifiserte utgaver av nye OCTAVIA

– OCTAVIA har vært Norges mest solgte stasjonsvogn i flere år, og vi forventer stor interesse for den nye versjonen, særlig som ladbar hybrid. Responsen vi ser på SUPERB iV viser at kombinasjonen av stor plass, smarte løsninger og selvsagt ladbare drivlinjer appellerer til det norske markedet, sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA Norge i Harald A. Møller AS.
– Med introduksjonen av nye OCTAVIA RS iV, starter vi et nytt kapittel i suksesshistorien om RS-modellene. For første gang er en ladbar hybrid toppmodellen i en modellserie. Den nye OCTAVIA RS iV gir økte ytelser, kombinert med redusert drivstofforbruk og CO2-utslipp, sier Cristian Strube, styremedlem med ansvar for teknisk utvikling hos ŠKODA.
Den sorte ŠKODA-grillen og flere dynamiske designdetaljer etablerer den nye OCTAVIA RS iV som et prominent medlem av RS-familien. Bak sorte lettmetallfelger sitter røde bremsekalipere og takspoiler i bilens farge. Det gjennomgående mørke interiøret har flere slående detaljer, som kontrastsøm i sportssetene og på multifunksjonsrattet.
Rask fra stillestående
Et RS-tunet sportsunderstell sikrer dynamiske RS-kjøreegenskaper sammen med den ladbare hybrid-drivlinja. Det elektriske dreiemomentet er alene på 330 Nm, og det er tilgjengelig umiddelbart fra stillestående. Det gir nye OCTAVIA RS iV en svært rask akselerasjon – den når 100 km/t fra stillestående etter bare 7,3 sekunder. Toppfarten er på 225 km/t.
Kombinasjonen av en 1,4-liters TSI bensinmotor og en elektrisk motor på 116 hk gir en systemytelse på totalt 245 hk. Maksimalt samlet dreiemoment er 400 Nm. Samtidig ligger CO2-utslippet på rundt 30 g/km (WLTP), og med et litium-ion-batteri på 13 kWh kan OCTAVIA RS iV kjøre inntil 60 km helelektrisk (WLTP).
Enda en OCTAVIA-modell som ladbar hybrid
En annen nyhet er ŠKODAs «norgesutgave» av nye OCTAVIA – OCTAVIA iV. Som de to siste bokstavene viser er også denne elektrifisert, og kombinasjonen av TSI- og elmotorene yter 204 hk. Denne modellen har et samlet dreiemoment er på 350 Nm.
Modellen blir tilgjengelig i utstyrsversjonene Ambition og Style. Batteriet har en kapasitet på 13 kWh, noe som gir samme elektriske rekkevidde som for RS iV, inntil 60 km. Bagasjerommet har et lastevolum på 490 liter. Bensintanken rommer 40 liter – bare fem liter mindre enn i OCTAVIA med bensinmotor.
– Vi gleder oss til å kunne kommunisere priser for våre ladbare utgaver av bestselgeren OCTAVIA. SUPERB iV har allerede etablert prisposisjonen for våre ladbare hybrider med en startpris på under 400.000 kroner, sier Meiner.
Nøkkelord
Bilder
Om ŠKODA
Škoda - Smarte løsninger hele veien
Følg pressemeldinger fra ŠKODA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra ŠKODA
Škoda åpner for bestilling av nye Elroq RS25.4.2025 09:57:30 CEST | Pressemelding
Škoda Elroq RS er den første versjonen av den nye kompakt SUV-en som blir tilgjengelig med firehjulstrekk. Škoda Elroq RS starter fra kr 479.900.
Verdenspremiere for Škoda Elroq RS3.4.2025 10:52:52 CEST | Pressemelding
Det nyeste medlemmet av RS-familien har to motorer som yter totalt 250 kW og er utstyrt med firehjulsdrift. Elroq RS kommer med en elektrisk rekkevidde i overkant av 550 kilometer, RS-detaljer og en omfattende liste med standardutstyr.
Ny kommunikasjonssjef for Škoda Norge3.3.2025 13:02:55 CET | Pressemelding
Alexander Ulvestad Hjermind blir ny kommunikasjonssjef for Škoda Norge i Harald A. Møller AS. Han tar over Škoda-rollen når forgjenger Christine Eiken Winther går over i en rendyrket rolle som kommunikasjonssjef for Audi Norge.
Her er de norske prisene for nye Škoda Enyaq9.1.2025 10:21:13 CET | Pressemelding
Nå åpner salget av helt nye Škoda Enyaq i det norske markedet, samtidig som de norske prisene offentliggjøres.
Verdenspremiere på helt nye Škoda Enyaq8.1.2025 10:24:43 CET | Pressemelding
Škoda Enyaq har siden norgeslanseringen i 2021 etablert seg som en av landets mest populære familie-SUV-er. Nå har den helt nye og oppgraderte versjonen verdenspremiere. - Nye Enyaq har fått et enda mer moderne design og får mer standardutstyr enn forgjengeren, sier Škoda-direktør Martine Behrens.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom