
Elsparkesykler kan gjøre trafikken tryggere

ITF er tilknyttet OECD og er en plattform for diskusjon av transportpolitikk mellom medlemslandene. Den nye rapporten «Micro-mobility Safety» viser at motorkjøretøy i høy fart er involvert i 80% av alle dødsulykker med elsparkesykler og sykler. Voi er en av de største operatørene av el-sparkesykler og den som etablerte seg i Oslo for snart et år siden.
- Sikkerhet er vår aller høyeste prioritet. Både voiere og andre skal føle seg trygge i trafikken. Trafikkskolen vår Ride Like Voila, som er nevnt i rapporten, er et flott eksempel på hvordan hva operatørene kan gjøre for å øke trafikksikkerheten. Samtidig er det også i stor grad opp til de som bestemmer i byene å gjøre byene trygge for alle som ferdes der, sier Fredrik Hjelm, grunnlegger og CEO i Voi.
Regulering vil øke trafikksikkerhet
Den nye rapporten legges frem i forbindelse med Global Ministerial Conference on Road Safety i Stockholm. I rapporten kommer det også frem at den raske «mikromobilitetsrevolusjonen» utfordrer myndighetene til å få på plass reguleringer. Nå utvides elsparkesykler til flere norske byer, i første omgang Trondheim og Stavanger i tillegg til Oslo.
- Vi tror at man kan øke trafikksikkerheten til alle som er en del av bybildet. Da må infrastrukturen forbedres til å ta vare på syklister og voiere. I tillegg må man begrense antall biler i byen, og heller skape plass for mikromobilitet slik rapporten peker på, sier Hjelm.
Støttes av norsk rapport
Behovet for regulering kommer også fram i en ny rapport om elsparkesykler i Oslo, lansert av Transportøkonomisk Institutt (TØI) tidligere i februar.
- Et år etter at elsparksyklene ble en del av bybildet i Oslo, ser vi at markedet trenger regulering. Vi vil anbefale at dette skjer i dialog mellom operatørene og kommunene, forteller forskningsleder Nils Fearnley i TØI.
Nøkkelord
Bilder

Om Voi
Founded in Summer 2018, VOI is a Swedish micro mobility company offering electric vehicle sharing in partnership with cities and local communities. We believe e-vehicles like e-scooters can play a central role in changing how people move in our cities in the future. And we want to make sure that the transformation happens the right way - through real innovative technology, open and transparent dialogue with cities and Governments and by adapting our product to local needs. Jump on a scooter anytime and ride wherever in the city.
VOI er et svensk mikromobilitetsselskap, grunnlagt sommeren 2018. VOI tilbyr deling av elektriske kjøretøy i samarbeid med byer og lokalsamfunn. Vi mener e-kjøretøy, som elsparkesykler, kan spille en sentral rolle i å endre hvordan folk beveger seg i byene i fremtiden. Samtidig ønsker vi at denne transformasjonen skjer på riktig vis – gjennom ekte innovativ teknologi, åpen og transparent dialog med byer og myndigheter, og ved å tilpasse produktet vårt til lokale behov. Hopp på en elsparkesykkel når som helst og kom deg hvor som helst i byen.
Følg pressemeldinger fra Voi
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Voi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Voi
Kreative løsninger for å holde hjulene i gang20.3.2020 08:52:25 CET | Pressemelding
Burgerkjeden Munchies har inngått en samarbeid med Voi. Coronautbruddet fører til mange tomme sitteplasser i restaurantbransjen. Nå låner Voi ut elsparkesykler, slik at Munchies heller kan levere maten hjem til folk.
Ny rapport om bærekraft og elsparkesykler16.3.2020 08:00:03 CET | Pressemelding
En ny rapport fra EY viser enorme forbedringer for bærekraft for elsparkesykler, etter bare to år. Voiager 3 er Voi’s mest bærekraftige modell noensinne. Den nye modellen er planlagt tilgjengelig i Oslo allerede fra mandag 16. mars.
Året vi startet å voie5.3.2020 07:00:00 CET | Pressemelding
Over natten dukket de første elektriske sparkesyklene opp i Oslo. Nå forteller Voi om sine planer for 2020, ett år etter de etablerte seg i hovedstaden.