Uten smart lader kan elbilistene få saftig ekstraregning

NVE foreslår at nettleie for strøm skal legges om fra hvor mye kundene forbruker totalt (kWh) til at forbrukerne i større grad betaler nettleie ut ifra hvor mye strøm de forbruker på samme tid (kW). Prismodellen vil gjøre det nødvendig for elbileierne å installere smart-teknologi for styring av strømforbruket.
Nyere biler lader på høyere effekt
-Dette vil være et kraftig insentiv til elbileiere om å skaffe seg smart ladeboks, slik at de kan lade om natten når prisene er lavere. Vi er opptatt av at nettselskapene priser det som faktisk er utfordringen, nemlig høyt effektuttak når kapasiteten er anstrengt, og ikke generelt priser effektuttak høyt. Dette er fordi nyere elbiler lader på høyere effekt, også når man sprer ladingen utover, sier Ryste.
Forslaget til ny modell for nettleie kommer fordi Norge fremover vil bruke strøm til flere formål enn i dag, og at stadig flere vil bruke mye strøm på samme tid. Dette vil sette kapasiteten i strømnettet under press.
Elbilistene lader hjemme
NAFs undersøkelser viser at de aller fleste som eier elbil lader den hovedsakelig hjemme. I fremtiden kan man altså bli avhengig av å ha installert en smart lader, men det koster fort mange tusen kroner.
-Det vil bety en ekstrainvestering for mange som ønsker å bytte til elbil. Det er et uttalt mål fra Stortinget at nybilsalget skal være 100 prosent nullutslipp innen 2025, og vi vil utfordre politikerne som nå skal ta stilling til dette forslaget på hvordan de kan hjelpe folk gjennom denne overgangen, sier Ryste.
Krever god informasjon til forbruker
Omleggingen NVE foreslår vil bety at folk må ha et mye mer bevisst forhold til når de lader og hvor mye strøm de bruker på én gang. For bileiere som allerede har installert smart lader, vil ny prismodell bety mindre. Samtidig vil det kreve at nettselskapene må sikre god informasjon til forbrukere, forhandlere og montører av ladeutstyr om hvordan prismodellene vil slå ut.
Kan bety flere hurtigladere
En endring i effekttariffen vil både slå inn for hjemmelading for hurtiglading langs landeveien. NVE foreslår nemlig å innføre effektprising per døgn, noe som kan gjøre det mer attraktivt for ladeselskapene å etablere hurtigladere i distriktene.
-Vi har lenge pekt på behovet for flere ladere langs hovedfartsårene, og det er positivt om dette kan bidra til å økt takten i utbyggingen. Det trengs om lag 10.000 ladestasjoner innen 2026 for å møte elbilveksten, sier Ryste.
Fakta og bakgrunn Strømnettet er 100 prosent brukerfinansiert, den årlige kostnaden på 27 milliarder fordeles på husholdninger og næringskunder. Fremover kommer vi til å bruke strøm til flere formål enn i dag, og stadig flere vil bruke mye strøm på samme tid. For å unngå å måtte bygge ut nettet med mye mer kapasitet enn vi vanligvis trenger, ønsker energimyndighetene endre prisene med mål om å jevne ut forbruket.Nettleien består av tre deler:
I dag har de færreste husholdninger effektleddet, det er stort sett forbeholdt næringskunder. NVEs forslag er å innføre effektprising også for husholdninger. |
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216ryste.camilla@naf.noIngunn HandagardSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis28.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En rekke nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis i salgspapirene. Grunnen er at de fleste laderne ikke kan levere nok strøm til bilene. Da vil ikke bileieren se igjen tallet fra reklamen på ladestasjonen.
Elbilene kjører 200 kilometer lenger enn i 202026.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
På fem år har rekkevidden til bilene i NAF og Motors store elbiltester økt kraftig. – I snitt har elbilnyhetene 200 kilometer lengre rekkevidde enn da vi startet med testene i 2020, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Distrikts-Norge tar elbilbølgen22.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Folk i de mest grisgrendte strøkene av Norge omfavner elbilen. – Seks ganger så mange har nå elbil i de mest spredtbebodde områdene enn for fire år siden, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Hver tredje meter fylkesvei er i for dårlig stand20.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Over 30 prosent av fylkesveiene er i dårlig stand. Det utgjør nær 14 000 kilometer vei. – Veiene råtner på rot, og vi frykter for at forfallet bare øker, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Dette må du sjekke før du kjøper brukt elbil19.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
På bruktmarkedet er det nå et godt utvalg av tre år gamle biler som har gjort det bra i NAF og Motors store elbiltest. – Før du kjøper brukt elbil bør du sjekke hvordan bilen gjorde det i elbiltesten da den var ny, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom