IONITY gjør lynlading langt dyrere enn bensin og diesel
I går ble det kjent at hurtigladeselskapet IONITY, som ble etablert av Volkswagen-gruppen, Daimler, Ford og BMW, skrur opp prisene på sine stasjoner i Norge og resten av Europa. Introduksjonstilbudet med 80 kroner for en ladeøkt utgår, og skal erstattes av 0,79 euro per kilowattime (kWh), som etter dagens vekslingskurs utgjør i overkant av 7,80 kroner.
IONITY har i tillegg valgt å ta i litt ekstra, slik at den norske prisen skal bli 8,40 kroner per kWh. Det gjør at det fort vil koste over 20 kroner per mil å kjøre større elbiler. I klartekst: Mye dyrere enn bensin og diesel.
- Et slikt prisnivå for lynlading er uhørt, og betyr i praksis at IONITY priser seg høyere enn fossilt drivstoff. I tillegg velger IONITY å kreve en høyere pris i Norge enn i resten av Europa. Det betyr altså at elbilistene i det mest utviklede markedet skal utsettes for landeveisrøveri for å finansiere videre utbygging andre steder, sier Bu.
Det har Norsk elbilforening absolutt ingen grunn til å tro at kundene blir med på. De negative reaksjonene på IONITYs nye prispolitikk lot nemlig ikke vente på seg.
- Det nytter ikke å prise lynladetjenestene likt i alle markeder. Strøm er billigere i Norge enn i en rekke andre europeiske land, og vi har mange flere kunder, og det må selvsagt reflekteres i prisen på lynlading. IONITY priser seg nå ut av markedet, og resultatet vil uunngåelig bli færre kunder, sier Bu.
- Det viser også vår prisoversikt, og det er viktig å understreke at kritikken i denne omgang kun gjelder IONITY.
De nye priser gjelder fra 31. januar 2020.
IONITY forsvarer sitt standpunkt på følgende måte på sin Facebook-side:
«Avhengig av ladebehovet, kan kunder velge attraktive ladetilbud fra en av IONITYs leverandører av ladetjenester som; Audi e-tron ladekort, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche-ladekort, Volkswagen WeCharge og mange flere.»
At dette skal være attraktive ladetilbud er for de fleste å trekke strikken vel langt. For eksempel skal Audi sitt ladekort ha en pris på 189 kroner måneden, samt 3,2 kr/kWh. Dette kortet har en svært lite forbrukervennlig bindingstid på 12 måneder, som automatisk fornyes for 12 nye måneder med mindre man sier det opp i god tid.
Altså gjelder den nye kWh-prisen på 8,40 kroner dropin-kunder som ikke har avtale.
- Norsk elbilforening henstiller IONITY om snarest å revurdere den nye prispolitikken. Sammenlignet med prisnivået hos andre ladeselskaper i Norge er prisnivået fullstendig på jordet. Altså er det behov for en ganske kraftig justering for å gjøre Ionity sitt tilbud konkurransedyktig, sier Bu.
Hun minner likevel om at elbilen fortsatt gir langt lavere drivstoffkostnader på årsbasis enn fossilt dersom den lades mest hjemme, men at det likevel er viktig at hurtigladeoperatørene forstår at deres tilbud må være attraktive.
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noLina StøenKommunikasjonsrådgiver
Tel:99091203lina@elbil.noBilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.
Norsk elbilforening har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men vi har også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Stortinget ber regjeringen elektrifisere varebilene raskere17.6.2025 10:58:41 CEST | Pressemelding
I enigheten om revidert nasjonalbudsjett ber Stortinget regjeringen sette et nytt mål for når alle nye varebiler skal være nullutslippsbiler. − Det målet bør ikke være særlig langt fram i tid, og det bør følges opp med kraftfulle virkemidler, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Askøy er første kommune hvor halvparten av bilparken er elektrisk12.6.2025 16:48:10 CEST | Pressemelding
I Askøy kommune, utenfor Bergen, er nå annenhver bil elektrisk. Det gjør kommunen til stedet i verden med høyest andel elbiler. – Dette er fantastiske nyheter og viser hvor langt vi har kommet med elbilsatsingen i Norge, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Is, brus og toalett er viktigst når elbilistene velger hvor de skal hurtiglade10.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hva avgjør hvor elbilistene stopper når de skal hurtiglade? I Elbilforeningens ferske undersøkelse, Elbilisten, svarer over 4 av 10 at fasiliteter er avgjørende for hvor de tar hurtigladepausen. Mens pris kommer langt ned på listen.
Lyse utsikter for køfri lading i sommer-Sverige5.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Svenskene har fått fart på elbilsatsingen og har økt ladekapasiteten med hele 25 prosent siden juni i fjor sommer. – Dette gir lysere utsikter for elbilferie i nabolandet, sier Christina Bu.
Nybilsalg i mai: Topp Teslasalg tross omdømmefall2.6.2025 10:30:03 CEST | Pressemelding
I nybilsalget for mai ligger Tesla Model Y overlegent på topp. Elbilandelen endte på 93,9 prosent. 98,1 prosent av alle privatpersoner kjøper elbil, men for bedriftsmarkedet er elbilandelen bare 88,6 prosent. −Vi gleder oss over at så å si alle private husholdninger nå velger elbil, men det må bli slutt på nye fossilbiler også i næringslivet, sier Bu.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom