Prisene for hurtiglading av elbil er uoversiktlige og urettferdige

Fram til nå har det vanlige vært å betale per minutt du står på ladestasjonen. Dette er i endring, og flere aktører innfører nå nye prissettinger basert på pris per kilowatt-time og per minutt. Endringene skjer uten at det finnes et enhetlig system som forbrukerne lett kan orientere seg i.
- Med så mange prismodeller og faktorer som påvirker ladingen, er det ikke lett å vite hva som er billigst for deg og din bil, sier Sødal.
Hvor mye du betaler per mil rekkevidde vil variere fra gang til gang og sted til sted. Dette fordi elbilen lader litt ulikt hver gang avhengig av om batteriet er kaldt eller varmt, og om du har tomt eller halvfullt batteri.
– Når du først har plugget inn bilen, er det ikke gitt at du vet hvor mye strøm du får hver gang du lader, selv om du står like lenge hver gang, sier NAF-rådgiveren. – Siden det er så mange faktorer som påvirker ladehastigheten, mener vi at det mest rettferdige er å betale per kilowattime, ikke per minutt. Da betaler man for det man faktisk fyller på av strøm. Det er både mest oversiktlig og rettferdig, fortsetter han.
Må ha en tidsgrense
Det er en kjensgjerning at sakteladende elbiler vil bli stående lenge på ladeplassen når man betaler per kilowatt-time. Denne utfordringen kan enkelt løses ved at det kommer et påslag i kilowatt-timeprisen etter 30-40 minutter.
- Da har de fleste elbilene fylt batteriet så mye at det begynner å lade langsommere og ta imot mindre strøm. Alle elbiler lader saktere mot slutten for å skåne batteriet. Så da er det på tide å komme seg videre, sier Nils Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Lenker
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Hver tredje meter fylkesvei er i for dårlig stand20.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Over 30 prosent av fylkesveiene er i dårlig stand. Det utgjør nær 14 000 kilometer vei. – Veiene råtner på rot, og vi frykter for at forfallet bare øker, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Dette må du sjekke før du kjøper brukt elbil19.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
På bruktmarkedet er det nå et godt utvalg av tre år gamle biler som har gjort det bra i NAF og Motors store elbiltest. – Før du kjøper brukt elbil bør du sjekke hvordan bilen gjorde det i elbiltesten da den var ny, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Revidert nasjonalbudsjett: - Riktig å ikke endre elbilmomsen15.5.2025 11:11:20 CEST | Pressemelding
Det blir ingen endringer i bilavgiftene i revidert nasjonalbudsjett. – Vi tar dette som et signal om at elbilmomsen vil ligge i ro også i statsbudsjettet til høsten, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF MC: – Det er for mange MC-ulykker14.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hittil i år har fem motorsyklister mistet livet i trafikken. Nå ber NAF MC motorsyklister om å ta ansvar.
NAF: – Ta bilen fra råkjørerne, men hold igjen på forbudene12.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil gjøre det lettere å inndra biler fra råkjørere og stramme inn på reglene for mobil- og skjermbruk i bil. – Deler av forslagene rammer for bredt, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom