E18 Vestkorridoren: Klart for utbygging av Lysaker–Ramstadsletta

Regjeringen la i statsråd i dag frem et forslag om utbygging og finansiering av E18 Lysaker–Ramstadsletta i Akershus. Dette er den første strekningen av den planlagte utbyggingen mellom Lysaker og Drengsrud i Bærum og Asker kommuner.
Tre kjørefelt, bussvei og sykkelvei
Utbyggingen omfatter blant annet 4,4 km ny E18 med tre gjennomgående kjørefelt i begge retninger mellom Fornebukrysset og Ramstadsletta i Bærum kommune. I tillegg inngår ny bussvei, ny sykkelvei, ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 (Bærumsdiagonalen) og ny forbindelse fra Strand til Fornebu (Vestre lenke). Ny E18 vil gå i tunnel forbi Høvik, og ved Stabekk vil ny E18 gå under lokk. Forbi Høvik vil dagens E18 bli bygd om til lokalvei.
Lokalt forankret og viktig nasjonalt
- Dette blir et av Norges største prosjekt for økt kollektivtransport, sykkel og gange. For innbyggerne rundt E18 betyr dette at området kan utvikles på en positiv måte. Samtidig blir trafikkflyten betydelig bedret for den viktige næringstransporten mellom landsdelene som skal gjennom Oslo og transporten til og fra kontinentet, sier samferdselsministeren.
Han påpeker at han er kjent med at det er ulike politiske oppfatninger om utbyggingen, men at forslaget som nå legges frem er basert på lokalpolitisk fattede vedtak.
- Alle prognoser for befolkningsutvikling, regional økonomi og trafikk tilsier at denne utbyggingen er påkrevd, sier samferdselsministeren.
Kostnader og finansiering
Samferdselsdepartementet legger til grunn en styringsramme for prosjektet på 16,3 milliarder 2019-kroner. Av dette er 5,5 milliarder kroner statlige midler, mens om lag 10,8 milliarder kroner forutsettes i bompenger. Det statlige bidraget har økt i prosjektet, og utgjør nå om lag 34 prosent.
Prosjektet er omfattende og består av ulike kontrakter. Statens vegvesen skal arbeide videre med å avklare endelig kontraktstrategi slik at den økonomiske usikkerheten i prosjektgjennomføringen kan reduseres mest mulig, går det frem av proposisjonen.
Med forutsetningene som er lagt til grunn i finansieringsplanen er bompengeperioden beregnet til om lag 15 år. Regjeringen er åpen for å utvide perioden til 20 år for å redusere prisene mest mulig per passering, dersom det er lokalpolitisk tilslutning til det.
- Jeg er opptatt av å legge til rette for at bompengebelastningen skal være lavest mulig for folk. Det er derfor nå lagt inn mer statlige midler til denne strekningen. I tråd med regjeringspartienes bompengeavtale har jeg også tilbudt Oslo og Akershus et betydelig økt statlig tilskudd for å øke kollektivtilbudet samt redusere billettprisene og bompengene generelt i området, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.
Det legges opp til anleggsstart ved årsskiftet 2020/2021. E18-delen av prosjektet planlegges åpnet for trafikk i 2027, og hele prosjektet ventes ferdigstilt i 2028.
Mer informasjon
Prop. 38 S (2019-2020) Utbygging og finansiering av E18 Lysaker–Ramstadsletta i Akershus
Nøkkelord
Bilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Fem millioner kroner til lokale trafikksikkerhetstiltak23.4.2025 10:37:21 CEST | Pressemelding
Det norske trafikksikkerhetsarbeidet er tuftet på samarbeid, og lokale bidrag og initiativ er en veldig viktig del. Derfor gir Samferdselsdepartementet fem millioner kroner til små og store lokale trafikksikkerhetstiltak.
23. april: Samferdselsministeren til Arna-Stanghelle og Voss22.4.2025 12:07:41 CEST | Pressemelding
Onsdag 23. april skal samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på synfaring av Arna-Stanghelle, halde innlegg på K5-konferansen på Voss og besøke Vegtilsynet, før turen går tilbake til Oslo med Bergensbanen.
Syv nye prosjekter skal teste ut løsninger for utslippsfrie anleggsplasser22.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Klimagassutslippene i transportsektoren må ned, og da må vi også få ned utslippene fra anleggsplassene. Gravemaskiner, hjullastere, dumpere og andre store maskiner står for store utslipp av klimagasser. Derfor gir vi også i år tilskudd til syv ulike prosjekter for å teste ut ulike løsninger for på sikt å få anleggsplassene til å bli utslippsfrie, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Ring 1: Foreslår tungtrafikkfelt på E18 Asker–Holmen og samkjøring for elbil med to eller flere passasjerer på strekningen Holmen–Sandvika11.4.2025 17:00:00 CEST | Pressemelding
– Stengingen av Ring 1 har gitt store utfordringer for trafikkavviklingen vest for Oslo. Sammen med Statens vegvesen har vi lenge jobbet med å finne tiltak som kan bedre den trafikale situasjonen. Statens vegvesen foreslår nå å etablere tungtrafikkfelt på E18 mellom Asker og Holmen. Samtidig foreslås det å teste samkjøring for elbil med minst to passasjerer på strekningen fra Holmen og til Sandvika, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Ett steg nærmere flere togavganger på Østfoldbanen7.4.2025 11:15:27 CEST | Pressemelding
– Jeg er glad for at reguleringsplanen nå er vedtatt. Et anlegg for togparkering i Mosseregionen er en viktig brikke for å få et bedre togtilbud på Østfoldbanen, sier samferdselsminister John Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom