Lyse

Fullelektrisk båt skal frakte turister til Lysefjorden  

Del
Når turistene gjør sitt inntog til sommeren, er Rødnes nye elektriske hurtigbåt på plass i Stavanger Havn med ladeløsning fra Lyse.
Rygerdronningen.  Foto: Rødne Fjord Cruise/Morten Sivertsen.
Rygerdronningen. Foto: Rødne Fjord Cruise/Morten Sivertsen.

Enova bidrar med cirka 30 millioner til båt og ladeanlegg. 

– Dette er faktisk verdensrekord! Ingen elektrisk passasjerbåt går så langt og så fort, og i tillegg er det et klimatiltak med 270 000 liter diesel spart i året, sier Lars André Rødne, daglig leder i Rødne.
Den nye hurtigbåten bygges på verftet hos Brødrene Aa i Hyen.  

Et tett og godt samarbeid er nøkkelen for at Rødne og Lyse har fått Enova-støtte til elektrisk hurtigbåt og ladeanlegg i Stavanger sentrum. Den nye hurtigbåten vil være lik søsterskipet «Rygerdronningen», men motoren vil være fullelektrisk. Allerede til våren vil den nye hurtigbåten være klar for å fjordcruise inn til storslått natur i Lysefjorden med Preikestolen, lydløst og med null utslipp. 
 
Nybrottsarbeid    
Infrastrukturen består av et ladeanlegg i Stavanger havn med lade- og batterikapasitet levert av Lyses datterselskap Smartly. Når hurtigbåten skal legge fra kai og frakte turister inn i Lysefjorden, blir det som å kjøre 40 Teslaer samtidig – så mye batterikapasitet kreves. Båten skal gå på Lysefjorden der Lyse produserer store mengder fornybar energi.   

– Målet er å bygge ladeanlegg som skal kunne betjene alle fartøy med ladebehov. Vi bygger infrastruktur og ruster oss for fremtiden, og vi ønsker å bruke et konsept som også kan brukes i andre havner i Norge, sier Grethe Høiland, konserndirektør infrastruktur i Lyse. 

Klimatiltak   
Enova, Klima- og miljødepartementets selskap som bidrar til omlegging av energibruk- og produksjon, har vedtatt støtte til Rødnes nye elektriske hurtigbåt og Lyses tilhørende lade- og batterianlegg.    

– Enova arbeider for omstillingen til lavutslippssamfunnet og det er derfor viktig å få ned utslippene innenfor transportsektoren. Dette prosjektet vil gi norsk maritim industri verdifull kompetanse i utvikling og uttesting av ny teknologi, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
  
Havnedirektør Merete Eik er også svært godt fornøyd med at Stavanger Havn skal huse en av verdens første og raskeste fullelektriske passasjerbåt og tilhørende ladeanlegg. 
– Det gleder oss at bedrifter i regionen er så langt fremme, og at det satses på gode klimatiltak, sier Eik.

Kontaktpersoner:

Lars A. Rødne, daglig leder Rødne 982 41 501

Grethe Høiland, konserndirektør infrastruktur Lyse 934 88 705

Merete Eik, havnedirektør 901 84 600

Eiliv Flakne, kommunikasjonssjef Enova 950 66 565  

Nøkkelord

Bilder

Rygerdronningen.  Foto: Rødne Fjord Cruise/Morten Sivertsen.
Rygerdronningen. Foto: Rødne Fjord Cruise/Morten Sivertsen.
Last ned bilde
Rygerdronningen.  Foto: Rødne Fjord Cruise/Jone Skaar.
Rygerdronningen. Foto: Rødne Fjord Cruise/Jone Skaar.
Last ned bilde

Om Lyse

Lyse
Lyse
Breiflåtveien 18
4017 Stavanger

+47 51 90 80 00http://www.lysekonsern.no

Lyse er et norsk energi- og telekomkonsern. Konsernet er en nasjonal aktør innen fornybar, og er landets fjerde største vannkraftprodusent. Gjennom det landsomfattende Altibox-partnerskapet leverer konsernet bredbånds- og underholdningstjenester til en betydelig andel av befolkningen og gjennom mobiloperatøren ice bygger Lyse Norges tredje 5G mobilnett.

Konsernet er heleid av 14 kommuner i Sør-Rogaland, og verdiskapingen går tilbake til fellesskapet. Eierkommunene legger til grunn et langsiktig industrielt eierskap og har forventninger til selskapet som samfunnsbygger med et regionalstrategisk perspektiv og tilfredsstillende lønnsomhet. Lyses totale bidrag til stat, vertskommuner og eierkommuner for 2023 var på om lag 6,37 milliarder kroner. 

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye