
IKEA med sterkt resultat og store endringer

Varehandelen utvikler seg i et hurtig tempo og forbrukerne endrer vaner, finner og foretrekker nye måter å handle på. Evnen til å endre seg er en viktig faktor for suksess og denne evnen er viktigere enn noensinne. I 2018 startet IKEA derfor et omfattende, treårig endringsprogram.
- Jeg er utrolig stolt av hva vi har fått til og vil rette en stor takk til alle 3100 medarbeidere som har greid å skape sterk salgsvekst samtidig som vi går gjennom den største endringen i IKEAs historie, sier Clare Rodgers, CEO og CSO i IKEA AS.
Et nytt IKEA
Vi forenkler og effektiviserer måten vi gjør ting på og investerer mer enn noen gang i eksisterende varehus, nye møteplasser for kundene våre – som nytt planleggingsstudio i Oslo sentrum, raskere og bedre hjemlevering og utvikling av det digitale tilbudet vårt.
- Vi er godt i gang med å skape et nytt IKEA. Vi skal lede varehandelen inn i fremtiden, med kunden i fokus, sier Rodgers.
IKEA skal gjøre de mange menneskene i stand til å leve innenfor planetens begrensninger, endre hvordan vi bruker ressurser og ta et klart standpunkt for like muligheter for alle. Størrelsen vår gir oss et stort ansvar – og en stor mulighet – til å gjøre en forskjell. Og vi har hårete mål.
- Ambisjonen vår er å bli 100 prosent sirkulære og klimapositive innen 2030. Det er avgjørende for å møte de mange menneskenes behov og sikre fremtidig vekst, sier Rodgers.
For å virkelig sette bærekraft på agendaen har hun også tatt rollen som CSO – chief sustainability officer. Ambisjonen er å integrere bærekraft inn i kjernen av virksomheten, for å sikre at alle medarbeiderne bidrar til dette hver eneste dag.
Resultater
Driftsresultatet viser NOK 143,5 millioner i FY19, som er vekst i ønsket retning mot 100,9 millioner i FY18. Med mål om en fremtidig bærekraftig lønnsomhet har vi jobbet hardt med å foreta nødvendige investeringer som bidrar til bedre kundeopplevelser. Mens FY18 var et krevende år kommersielt sett, har vi i FY19 litt over 5% salgsvekst, nesten 2% høyere enn forventet. Alle våre markeder med tilknyttet varehus har salgsvekst, og veksten er størst i Oslo, Stavanger og Sørlandet. Utenfor primærområdene er det som ventet nedgang som følge av at vi stengte våre Pick-up Points i Tromsø og Ålesund. De gode resultatene i FY19 gjør at alle medarbeidere som har jobbet i IKEA i over seks måneder mottar en bonus, som tilsvarer ca. én månedslønn.
Besøkende til IKEAs varehus holder seg på et sterkt nivå med over 10 millioner besøk i FY19. Besøk til IKEA.no øker med 16,4% og tilsvarer rundt 44 millioner besøk. Hvert andre minutt legges det inn en ordre på IKEA.no.
Nøkkeltall IKEA AS FY19
Totale driftsinntekter: NOK 8 315 millioner
Resultat før skatt: NOK 165 millioner
Omsetning fysiske varehus:88,1%
Omsetning netthandel:11,9%
Omsetningsvekst netthandel:9,7 %
Besøk på varehus:10 110 202
Besøk i nettbutikken:43 324 333
Nøkkelord
Bilder
Om IKEA
IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 392 IKEA-varehus, inklusive alle norske varehus, i 32 land i verden. Sist år hadde disse varehusene 657 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 4,3 milliarder ganger. I Norge hadde våre varehus over 8,4 millioner besøkende, mens IKEA.no hadde over 49 millioner som var innom.
I Norge har IKEA sju varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet), på Ringsaker og ett planleggingsstudio midt i Oslo sentrum. IKEA har åtte planleggings- og bestillingspunkter i Haugesund, Arendal, Porsgrunn, Sarpsborg, Drammen, Ski, Akersgata i Oslo sentrum og Majorstuen. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.
Følg pressemeldinger fra IKEA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra IKEA
IKEA kommer til Vinkelgården på Majorstuen i Oslo28.6.2023 12:00:19 CEST | Pressemelding
Det er med stor glede vi annonserer at vi i løpet av høsten 2023 åpner et planleggings- og bestillingspunkt i den tradisjonsrike Vinkelgården på Majorstuen. Vi overtar DNBs lokaler på bakkeplan, men DNB skal fortsatt ha rådgivningskontor i andre etasje. Dette blir IKEAs åttende planleggings- og bestillingspunkt i Norge, og det sjette på Østlandet. IKEA Majorstuen blir på om lag 270 kvadratmeter, og kunder vil kunne se, ta og føle på sortimentet vårt – og få hjelp og veiledning til å tegne, planlegge og bestille alt fra kjøkken til garderobe.
Sommernyheter på IKEA med nye og gamle favoritter26.6.2023 14:00:00 CEST | Pressemelding
Sommer kommer! De varme dagene og magiske sommernettene er endelig her. På IKEA ønsker vi den skandinaviske sommeren velkommen med sterke og lekne farger, nye og smarte løsninger til hjemmet, og en god dose drømmende vakkert design.
IKEA leverer pakker raskere enn før21.6.2023 12:59:48 CEST | Pressemelding
Med nytt pakkelager i Vestby vil fire av fem kunder få levert pakkene sine i løpet av to dager
IKEA støtter Skeiv Ungdom med overskudd fra Storstomma-bagen6.6.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Som en del av vårt engasjement for mangfold og inkludering har IKEA i år besluttet å donere overskudd fra salget av den populære Storstomma-bagen til organisasjonen Skeiv Ungdom.
IKEAs nye MÄVINN er unikt håndverk med et sosialt avtrykk11.5.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
MÄVINN feirer det tradisjonelle håndverket og kreativiteten som må til for å skape unikt tilbehør til hjemmet. MÄVINN er en kolleksjon som kan garantere at hvert eneste produkt er helt unikt, her er nemlig alt håndlaget; ingen gjenstand har de samme detaljene eller formen som en annen