Babcock har identifisert og løst den tekniske feilen
- Vi kan nå bekrefte at vi har funnet løsningen på den tekniske feilen. Tre av flyene i Tromsø blir nå satt tilbake i tjeneste. Vi starter arbeidet på de resterende flyene i morgen.Det har vært en krevende tid, og jeg vil takke alle de som har stått på den siste uken for å finne og løse problemet, og alle som har fraktet pasienter.
Det sier daglig leder i Babcock Norge Marius Hansen.
- Vi beklager at vi har skapt usikkerhet rundt tilgjengeligheten til ambulansefly i Nord-Norge. Vi vet det får konsekvenser når vi setter fem fly på bakken, men vi gjør aldri noen kompromiss med hensyn til sikkerhet. Det er og skal alltid være trygt å fly med Babcock, for pasienter, helsepersonell og piloter.
Feil på justering mellom motor og propell
Den tekniske feilen ble identifisert i justeringer mellom motor og propell, som gjorde at samspillet mellom disse i enkelte situasjoner ikke var optimal. Dette medførte at flyet fikk en vridning før landing.
Ambulanseflyene som ikke har opplevd feil har til sammen utført 3 200 landinger uten symptomer. Av sikkerhetsmessige hensyn vil de operative restriksjonene likevel bli opprettholdt på disse ambulanseflyene frem til de har blitt verifisert av teknisk personell og det er gjennomført check-flights.
Fly i beredskap en hovedprioritet
- I tillegg til å fokusere på å finne den tekniske feilen har Babcocks hovedprioritet i denne perioden vært å hente inn ekstra fly for å opprettholde tilgjengeligheten til ambulansefly særlig i nord. - Vi vet at de ekstra ressursene ikke har oppfylt alle kravene i kontrakten. For eksempel har ikke alle ekstraflyene kunnet lande på kortbane, men for Babcock har det vært viktig å stille med tilgjengelige ambulansefly over hele landet for å ivareta behovet for å frakte pasienter i denne svært krevende perioden. Vi har prioritert Nord-Norge, der fem av seks fly har operert på kortbanenettet, sier Hansen.
Dette er saken
- Den første hendelsen oppsto i slutten av august. Flyet ble tilbakeført til drift på vanlig måte etter inspeksjon, motor og propeller inklusive powersjekk.
- Det er ikke uvanlig at det oppstår tekniske uregelmessigheter på fly og Babcock har en organisasjon som er godkjent for å håndtere slike hendelser. Utmelding på grunn av teknisk meldes til Luftambulansetjenesten HF etter gjeldende rutiner.
- I slutten av oktober oppsto samme feil på samme fly igjen. Da ble flyfabrikant og motorfabrikant involvert i arbeidet med feilsøking. Melding ble sendt til LAT om at flyet ble utmeldt på teknisk, i henhold til gjeldende rutiner.
- Fra slutten av oktober til slutten av november ble det rapportert om hendelsen på til sammen fem ulike fly. Det ble gjennomført nye korrigerende tiltak etter anbefaling fra flyfabrikant etter hver hendelse. Det ble også gjennomført «check flights» uten at hendelsen gjentok seg.
- Da hendelsen hadde inntruffet til sammen 13 ganger, og Babcock erfarte at de anbefalte korrigerende tiltak ikke ga ønsket effekt, besluttet selskapet den 6. desember, etter grundige vurderinger, å sette alle fly som har opplevd uregelmessigheten på bakken. Det ble samtidig besluttet at sikkerhetsmarginene på de øvrige flyene skal høynes. Babcock varslet Luftambulansetjenesten HF sent fredag kveld om den ekstraordinære situasjonen som har oppstått.
- Søndag 8. desember ble selskapets svenske Learjet benyttet til pasienttransport fra Svalbard.
- Fra mandag 9. desember hentet Babcock inn to ekstrafly som ble plassert på basene i Tromsø og Alta.
- Onsdag 11. desember ble et tredje erstatningsfly satt inn på Gardermoen. Det førte til at Babcock hadde ni av ni fly tilgjengelig fra onsdag.
Tilgjengelighet av ambulansefly fra 7. desember til torsdag 12. desember:
- Lørdag 7. desember: 6 av 8 fly tilgjengelig - 5 med restriksjoner - 1 kun langbane
- Søndag 8. desember: 6 av 8 fly tilgjengelig - 5 med restriksjoner - 1 kun langbane
- Mandag 9. desember: 8 av 9 fly tilgjengelig - 5 med restriksjoner - 2 kun langbane
- Tirsdag 10. desember: 8 av 9 fly tilgjengelig - 5 med restriksjoner - 2 kun langbane
- Onsdag 11. desember: 9 av 9 fly tilgjengelig - 5 med restriksjoner - 3 kun langbane
- Torsdag 12. desember: 9 av 9 fly tilgjengelig - 5 med restriksjoner - 3 kun langbane
Om Babcock Scandinavian AirAmbulance
Følg pressemeldinger fra Babcock Scandinavian AirAmbulance
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Babcock Scandinavian AirAmbulance på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Babcock Scandinavian AirAmbulance
Salget fullført - Babcock i Norge blir Avincis1.3.2023 11:31:33 CET | Pressemelding
Ancala Partners har fullført oppkjøpet av Babcock Internationals luftfartsvirksomhet innen beredskap i Iberia, Italia og Norden. Selskapet har blitt omdøpt til Avincis.
Babcock har sendt søknad om dispensasjon fra lockout25.6.2022 09:15:28 CEST | Pressemelding
Babcock har ikke fått svar fra helsemyndighetene på om det medfører fare for liv og helse at ambulanseflyene blir stående på bakken, men søker likevel om dispensasjon fra den varslede lockouten.
Beredskapsnytt: Beredskapen tilbake på høyt nivå etter smittetoppen17.6.2022 13:47:45 CEST | Pressemelding
De svært høye smittetallene under pandemien i februar og mars, rammet også ambulanseflytjenesten. Etter dette har tjenesten kommet tilbake til mer normal drift. I mars og april var tilgjengeligheten på ambulansefly innenfor det som er operatørens kontroll, på henholdsvis 95,56 og 96,15 prosent.
Ambulanseflyene: Smittetopp skapte utfordringer i februar1.4.2022 15:16:07 CEST | Pressemelding
Samlet tilgjengelighet for ambulanseflyene innenfor operatørs kontroll var på 97,34 % i februar. Smittenivået nådde sitt foreløpige høydepunkt den siste måneden. Som for andre deler av helsetjenesten, har dette skapt store utfordringer på bemanningssiden for ambulanseflyene, og enkelte baser har til tider vært utmeldt på grunn av smitte.
Høy beredskap i januar18.2.2022 13:16:41 CET | Pressemelding
Samlet tilgjengelighet for ambulanseflyene innenfor operatørs kontroll var på 97,57% i januar. Dermed ble det en god start på året for ambulanseflyene i Norge. Gjennom 2021 var tilgjengeligheten innenfor operatørs kontroll i gjennomsnitt 97,34 prosent per måned. Det var 0,65 prosentpoeng høyere året før.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom