13 000 trailere tar toget
ASKO har i lengre tid jobbet med å finne gode løsninger for leveranser til Nordland og Bodø, for å redusere både miljøbelastningen og transportkostnadene. Nå har de funnet løsningen, og ASKO Midt–Norge sin varetransport fra Trondheim til Bodø flyttes fra vei til tog. Dette unike samarbeidet mellom ASKO, CargoNet, Meyership og Nova Sea vil årlig gi 13 000 færre trailere på veiene i Nordland.
Eget næringsmiddeltog i Nordland
Utover ASKO og Nova-Sea sitt eget transportbehov, vil den total kapasiteten og potensialet for andre kunder også øke, med 52 trailere i daglig transport til og fra Nordland. Toget vil ha daglige stopp i Mosjøen, og med dette gjenopprette et daglig togtilbud i Sør- og Midt-Helgeland. For Mo i Rana, Fauske og Bodø vil den totale godstogkapasiteten øke med 50 prosent. De ekstra togavgangene starter 1. april.
Selv om hovedtraséen er Trondheim–Bodø tur/retur, har CargoNet også mulighet for å kjøre godset helt til Oslo.
Trygg, kostnadseffektiv og miljøvennlig
Miljøgevinsten av å overføre varetransport fra vei til bane er stor, og for Nordlandsbanen alene utgjør den en årlig reduksjon på mer enn 6000 tonn CO2. I tillegg reduseres belastningen på veinettet og det blir tryggere for dem som kjører bil.
-Avtalene gjør at vi nå kan overføre mer av vår varetransport fra vei til bane. På den måten sparer vi både veinettet, kostnader og miljø, sier Jørn A. Endresen, administrerende direktør i ASKO Midt-Norge.
CargoNet er også godt fornøyd med avtalen:
-At ASKO ønsker miljøvennlige og effektive transportløsninger og har valgt å øke samarbeidet med CargoNet ytterligere, tyder på at kvaliteten i våre leveranser er gode. Vi er stolte over den tilliten vi blir vist og gleder oss til å kjøre enda flere godstog, sier administrerende direktør i Erik Røhne i CargoNet.
Markedssjef Leif Sagen i Meyership uttaler:
-Dette er et fantastisk prosjekt. Det var akkurat dette vi håpet på da vi investerte 170 millioner kroner i Helgelandsterminalen Mo i Rana, i tillegg til utbedringer ved terminalen vår i Mosjøen.
For mer informasjon:
Jørn A. Endresen, administrerende direktør i ASKO Midt-Norge, telefon: 952 87 845
Erik Røhne, administrerende direktør i CargoNet, telefon: 971 14 512
Robert Jakobsen, markedssjef Meyership, telefon: 911 37 847
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Lavere kostnader vil gi lavere pris for forbrukeren23.5.2025 14:27:25 CEST | Pressemelding
Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen har i dag hatt et møte med statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. I møtet forklarte NorgesGruppen hvordan de økte kostnadene i hele verdikjeden har bidratt til de økte prisene og hvordan selskapet jobber for å holde prisene nede.
NorgesGruppen gir prisgaranti ved redusert matmoms19.5.2025 10:17:38 CEST | Pressemelding
15. mai la regjeringen frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2025. Nå skal dette behandles i Stortinget. I denne debatten er det nå kommet forslag om å redusere matmomsen. Nå kommer NorgesGruppen med prisgaranti.
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom