Reguleringsmyndigheten for energi styrker forbrukernes rettigheter ved langvarige strømbrudd
Nettkunder har krav på kompensasjon ved strømbrudd over 12 timer
Når en nettkunde opplever strømbrudd som har vart i minst 12 timer, har han krav på kompensasjon fra sitt nettselskap. Etter dagens regelverk må nettkunden selv fremme krav om utbetaling mot sitt nettselskap for å kunne motta kompensasjon. Med det nye regelverket skal nettkunden automatisk få kompensasjonen utbetalt, uten at han må fremme krav om dette.
Automatisk utbetaling av kompensasjon fra 2021
Kravet om at nettselskapene automatisk skal kompensere sine nettkunder trer først i kraft fra 2021. Det vil si at norske nettkunder fortsatt må huske på å fremme krav om kompensasjon mot sitt nettselskap i 2020. Nettselskapene har informasjon om kompensasjonsordningen på nettsidene sine, i tillegg til et skjema som nettkundene kan fylle ut for å kreve kompensasjon.
- Vi antar at rundt en tredel av nettkunder som har krav på kompensasjon, fremmer krav om dette. Vi ser det derfor som en fordel for nettkundene at de etter 2021 automatisk får den kompensasjonen de har krav på, sier direktør Ove Flataker i Reguleringsmyndigheten for energi. Han legger til at informasjon fra AMS-målere er med på å gjøre dette enklere.
Smarte strømmålere gjør automatisk utbetaling enklere
Nå har de fleste nettkunder i Norge fått installert smart strømmåler i sin bolig. Med disse får nettselskapene mer og bedre informasjon om blant annet strømbrudd. Denne informasjonen kan nettselskapet bruke i arbeidet med å identifisere hvilke nettkunder som har opplevd avbrudd over 12 timer, og som dermed skal få kompensasjon. Informasjon fra AMS vil altså gjøre det enklere for nettselskapene å gjennomføre de automatiske utbetalingene.
Vi vedtar også andre endringer i kompensasjonsordningen fra 2021:
- Dagens ordning gir kun en kompensasjon per nettkunde for ett avbrudd, uavhengig av hvor mange målepunkt kunden eier. Fra 2021 vil nettkunden bli kompensert for alle sine berørte målepunkter.
- Satsene for kompensasjonsbeløp i dagens ordning øker hver 24. time. Fra 2021 vil kompensasjonsbeløpene øke hver time.
- Dagens ordning gjelder alle kundegrupper, men fra 2021 skal den kun gjelde for husholdninger og fritidsboliger.
Reguleringsmyndigheten i NVE jobber med å regulere strømnettselskapene. Vi legger til rette for at nettselskapene stadig skal jobbe for å bli mer kostnadseffektive, samtidig som det ikke skal gå ut over leveringspåliteligheten. Nettkundene skal få riktig kvalitet til lavest mulig kostnad.
Endringene i kompensasjonsordningen er en av endringene i inntektsreguleringen som RME har vedtatt i høst.
Dokumenter
(9.12.2019: får du feilmelding eller ikke får åpnet lenkene? Vi har serverproblemer og jobber med å løse problemet)
Du kan lese mer om endringen i kompensasjonsordningen, og de andre endringene i RME rapport 1/2019.
Høringsdokumentet og høringsinnspillene finner du her.
Om Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME)
Reguleringsmyndigheten for energi er en enhet i NVE. RME utvikler og følger opp regelverk for kraftmarkedet og kraftnettet. RME har blant annet ansvar for økonomisk regulering av Statnett og øvrige nettselskap, regulering av kraftbørser, engrosmarkeder og systemdrift, vilkår for bruk av mellomlandsforbindelser, regulering av leveringskvalitet, tariffer og omsetning av kraft og gass til sluttbrukere. Les mer om RME her
(+47) 22 95 95 95
Om Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) har ansvar for å forvalte Noregs vatn- og energiressursar. NVE varetek også dei statlege forvaltningsoppgåvene innan skredførebygging. NVE skal sikre ei heilskapleg og miljøvennleg forvaltning av vassdraga, fremje ei effektiv kraftomsetning, kostnadseffektive energisystem og hjelpe til ein effektiv energibruk.
Følg pressemeldinger fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Økende snøskredfare i Troms mot helgen30.4.2025 14:11:27 CEST | Pressemelding
Det er store kontraster i snøskredforholdene i landet for tiden. I Troms er det krevende forhold, mens det i Sør-Norge nesten ikke er skiføre igjen.
NVE har fastsatt utredningskrav for utenlandskablene Skagerrak 1 og 230.4.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Statnett har meldt planer om å reinvestere de to første strømkablene til Danmark, som ble satt i drift i 1976 og 1977. NVE har nå fastsatt et utredningsprogram med krav til hvilke temaer som skal utredes, med ekstra fokus på samfunnsøkonomi.
NVE vurderer nye tiltak for å styrke sikkerheten i kraftsystemet29.4.2025 15:22:13 CEST | Pressemelding
NVE vil kartlegge den samlede reparasjonsberedskapen, vurdere endringer i organiseringen, og vurdere nye krav til fysisk sikring av kraftanlegg.
NVE avslår søknad om regulering og vannuttak i Loppa kommune29.4.2025 09:57:08 CEST | Pressemelding
Oppdrettsselskapet Glacier Salmon AS har søkt om tillatelse til regulering og vannuttak i Loppa kommune i Finnmark. Norges vassdrags- og energidirektorat avslår søknaden på grunn av negative konsekvenser for naturmangfold, landskap og reindrift i området.
NVE stiller krav til utredninger for vindkraft i Finnmark25.4.2025 10:56:46 CEST | Pressemelding
Norges vassdrags- og energidirektorat har i dag fastsatt utredningsprogrammer for hver av de 11 pågående vindkraftsakene i Finnmark. Programmene setter krav til hvilke temaer som må utredes før selskapene kan søke om konsesjon. Utredningskrav om reindrift fastsettes senere. Det samme gjelder utredningsprogrammene for nettiltakene i området.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom