Nedgang i salget på Black Friday
− Black Friday kampanjen har beveget seg fra en dagskampanje til en ukeskampanje. Dette gir folk flere muligheter til å benytte seg av de gode tilbudene, sier direktør for Virke faghandel, Bror William Stende.
Omsetningen i uke 48 økte med 36,6 prosent sammenlignet med i fjor. Den kraftige veksten skyldes forskyvningen av Black Friday fra uke 47 i 2018 til uke 48 i år.
− Ser vi de siste tre ukene under ett, har omsetningen økt med 2,5 prosent, hvorav veksten i butikkhandelen har vært på 2,2 prosent. Det gir et mer riktig bilde av utviklingen. Sett i sammenheng er ikke økningen like drastisk som tallene tilsier, sier Stende.
Størst vekst innen hus og hjem
Størst vekst i uke 46-48 hadde butikker innen hus og hjem. Her økte omsetningen med 6,4 prosent sammenlignet med 2018.
− Førjulstiden er i tillegg til pakker og god mat en tid for å fornye interiøret hjemme. Butikkene innen hus og hjem omsatte for 17 prosent mer i Black Week i år enn i fjor. Stemningen fra butikkene smitter over på forbrukernes hjem i førjulstida, sier Stende.
Størst omsetning i nord og sør
I uke 46-48 samlet har det vært høyest vekst i Nord-Norge. Her har omsetningen økt med 4,6 prosent sammenlignet med i fjor. Sørlandet er like bak, men en økning på 4,3 prosent.
− Store byer på Sørlandet og i Nord-Norge profileres som julebyer, dette slår ut på omsetningene, sier Stende.
På Vestlandet har omsetningen økt med 3,9 prosent, mens den i Trøndelag og på Østlandet har gått opp med 2,1 og 1,3 prosent.
I uke 48 var veksten størst på Sørlandet. Der økte omsetningene med 49,4 prosent. På Vestlandet økte omsetningen med 40,6 prosent. I Nord-Norge, Trøndelag og på Østlandet var veksten på 33-34 prosent.
− Den sterke veksten skyldes igjen forskyvningen av Black Week, men omsetningen har økt i alle landsdeler den siste tiden, sier Stende.
Kategori |
Omsetningsendring uke 48 2018-2019 |
Omsetningsendring uke 46-48 2018-2019 |
Mat og drikke |
2,5 prosent |
2,1 prosent |
Klær, sko og vesker |
64,8 prosent |
-0,7 prosent |
Spesialbutikker |
37,6 prosent |
1,1 prosent |
Hus og hjem |
69,7 prosent |
6,4 prosent |
Butikkhandel i kjøpesenter totalt |
39 prosent |
2,2 prosent |
Kjøpesentrene totalt (inkludert serveringssteder, service- og tjenesteytende virksomheter) |
36,6 prosent |
2,5 prosent |
Kilde: Kvarud Analyse
Nøkkelord
Kontakter
Vebjørn VarlidKommunikasjonsrådgjevar
Tel:99228523vebjorn.varlid@virke.noBilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 22 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Dette er de mest populære reisemålene i Norge i sommer14.1.2025 10:32:12 CET | Pressemelding
Hele 63 prosent av alle nordmenn som skal ha sommerferie, vil legge ferien til Norge.
Julehandelen overgår forventningene: Sterk vekst i kjøpesentrene13.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Forventningene om en lysere førjulstid har innfridd. Julehandelen har hatt en vekst på 3,8 prosent fra fjoråret, viser ferske tall fra julehandelsindeksen.
Lavere prisvekst i desember10.1.2025 08:23:24 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 4 prosent i desember. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Fortsatt lave marginer i dagligvarehandelen6.1.2025 07:56:56 CET | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes ferske dagligvarerapport analyserer utviklingen i dagligvarehandelen. Til tross for en periode med høy matprisvekst, viser rapporten at prisveksten i Norge har vært på nivå med Danmark og lavere enn i Sverige. Butikkjedenes driftsmarginer var i 2023 på samme lave nivå som i 2019 – på 1,9 prosent – betydelig lavere enn annen detaljhandel og matindustri.
Vil bruke rekordmye på ferie i 20256.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Over 6 av 10 nordmenn planlegger å ha sommerferie i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom