ID. SPACE VIZZION: Et helt nytt bilkonsept

- Syvende studie i ID.-familien vises på bilutstillingen i Los Angeles
- Helt nytt konsept for luftgjennomstrømning i fronten og taket gir en Cw-verdi på 0,24
- ID. SPACE VIZZION definerer en helt ny kjøretøyklasse: Aerodynamisk som en Gran Turismo, men med plassforholdene til en SUV.
- Konseptbilen gir en pekepinn på en kommende produksjonsmodell for Europa og Nord-Amerika.
– Den nye ID. SPACE VIZZION løfter uovertruffen fleksibilitet, kompromissløs kvalitet og «GERMAN DESIGN» inn i en ny æra for mobilitet, sier Klaus Bischoff, sjefsdesigner hos Volkswagen.
Studien er basert på Volkswagens modulære plattform for elektriske biler (MEB). Et batteri med 82 kWh bruttokapasitet gir en rekkevidde på opptil 590 km (WLTP). Takket være 4MOTION og en systemeffekt på 250 kW (340 hk), akselererer ID. SPACE VIZZION til 100 km/h på 5,4 sekunder.
Utvendig – rendyrket aerodynamikk
Elektriske biler trenger ingen radiator eller et stort motorrom. Designerne og konstruktørene av ID. SPACE VIZZION har utnyttet denne friheten blant annet til å perfeksjonere aerodynamikken, og dermed gi bilen lenger rekkevidde.
Det markante frontpartiet har åpninger for luftgjennomstrømning. En del av fartsvinden ledes gjennom en åpning mellom frontlyktene, over det ekstremt lave panseret, og målrettet bakover. En annen del av luftstrømmen ledes gjennom de ytre delene av støtfangeren og ut på sidene, også dette for å gi luften en så lett vei som mulig forbi bilen.
Luftgjennomstrømningene i panseret og i støtfangeren til ID. SPACE VIZZION ble definert som et konstruksjonsmål, men er også blitt visuelle høydepunkter i designet til studien.
Innvendig – mye rom for livet på farten
ID. SPACE VIZZION utnytter fordelene til MEB-plattformen til fulle. Takket være de kompakte elektromotorene, og at batteriet er integrert i gulvet, blir plassforholdene mer som i en overklassebil enn i en bil fra mellomklassen.
Mer enn den elektriske drivlinjen gjør ID. SPACE VIZZION til et bærekraftig kjøretøy. Også materialene som er brukt innvendig, er gjennomført med bærekraftige råstoff – for eksempel det nye «AppleSkin®», et kunstig skinn der en del er basert på overskudd fra produksjon av eplejuice. Det finnes dessuten ingen chrome i interiøret til ID. SPACE VIZZION, den er erstattet av en lakk med kromlignende finish.
Innvendig definerer studien en ny standard for intuitiv brukervennlighet med sin heldigitaliserte cockpit. For første gang samles all informasjon som er relevant for kjøringen i et «AR-head-up-display» (AR: Argumented Reality). I stedet for den tradisjonelle cockpiten finnes det her et minidisplay med relevant basisinformasjon.
All informasjon knyttet til underholdning, komfort og online-tjenester er samlet på en estetisk frittstående 15,6-tommers touchskjerm. Annen viktig informasjon formidles intuitivt til sjåføren gjennom «ID. Light» - en interaktiv lyslist mellom A-stolpene.
Konsept med en konkret fremtid
ID. SPACE VIZZION gir en konkret pekepinn på en produksjonsmodell som vil bli lansert i 2021. Bilen vil komme i forskjellige utgaver for Nord-Amerika, Europa og Kina.
Verdenspremieren fant sted i det renommerte «Petersen Automotive Museum» i Los Angeles. Der ble samtidig permanentutstillingen «Building an Electric Future» offisielt åpnet. Volkswagen er partner til museet, og viser i ulike deler av utstillingen ulike fasetter av fremtidige kjøretøy – fra design via konsept, og frem til produksjon.
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noBilder















Lenker
Om Volkswagen
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom