Volkswagen

Nedtelling til den nye Golfen: Golf II – konseptet perfeksjoneres

Del
I 1983 lanserte Volkswagen den andre generasjonen av Golf, og i Tyskland ble de som lærte å kjøre bil på 80-tallet kalt «generasjon Golf» av bestselgerforfatteren Florian Illies. Også denne Golfen ble en verdenssuksess: Innen avløsningen i 1991 ble det produsert 6,3 millioner eksemplarer av Golf II.
Golf II
Golf II
  • 24. oktober 2019: Verdenspremieren på den åttende Golfen
  • Andre generasjon av Golf satte nye tekniske standarder i kompaktklassen
  • Katalysator og ABS-bremser fikk sitt gjennombrudd i Golf II

«Generasjon Golf» fikk nå betydelig mer plass i bilen. Utdrag fra pressemappen i 1983: «Lengden er økt med 170 mm (til 3,99 m), bredden med 55 mm (til 1,42 m).» Selv om den nye Golfen ble betydelig større, hadde Volkswagen forbedret aerodynamikken vesentlig: Cw-verdien, som beskriver luftmotstanden, sank fra 0,42 til 0,34.

Golf II satte nye standarder i kompaktklassen. Her ble katalysatoren introdusert (1984), blokkeringsfrie bremser (ABS, 1986) og servostyring. For første gang kunne Golf også levers med firehjulsdrift (syncro, 1986). I GTI debuterte i tillegg den første Golf-motoren med fireventilsteknikk (1986).

Det sportslige høydepunktet i modellserien var den 160 hk sterke Rallye Golf G60 med G-lader fra 1988. I samme år rundet Golf den magiske produksjonslydmuren på 10 millioner biler. En forsmak på dagens SUV-er fikk vi i 1990, med den firehjulsdrevne Golf Country. Fra 1991 ble Golf II ikke bare bygget i Wolfsburg, men også i den nye Mosel-fabrikken ved Zwickau.

Golf II i tall:

 

1983:    Debut for Golf II

1984:    Første Golf med katalysator

Debut for den andre Golf GTI

1985:    Golf nummer 7 000 000 i mars

1986:    Første Golf (GTI) med fireventilsteknikk

Første Golf syncro (firehjulstrekk med viskositetskopling)

1987:    ABS tilgjengelig for alle GT- og GTI-modeller

Katalysator tilgjengelig også for mindre motorer

Golf GT syncro blir den første modellen med ABS som standard

1988:    Premiere for Rallye Golf G60

Spesialversjon: Golf Limited G60

Golf nummer 10 000 000 i juni

Katalysatoren kom som standar på Golf i Norge fra 1988.

1989:    Bil nummer 11 000 000 av Golf produseres i oktober

Debut for Golf City Stromer og Golf Hybrid

1990:    Fra februar får alle bensinmotorene i Golf katalysator

Golf Country lanseres

Golf GTI nummer 1 000 000 i november

I november runder samlet produksjon av Golf 12 000 000

1991:    Første Golf fra Mosel-fabrikken ved Zwickau i mars

Andre generasjon fases ut i Vest-Europa etter at 6,3 millioner biler er produsert

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.vw.no

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.

Besøk oss gjerne på:

https://www.volkswagen.no/no.html

https://moller.no/no/nyhetsrom

https://www.volkswagen-newsroom.com/en

https://www.volkswagenag.com/

Følg pressemeldinger fra Volkswagen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Volkswagen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye